Afvallen zonder hulp van ouders?

Hi,

Sinds een tijdje dwalen er gedachtes rond in mijn hoofd. Ik ben de laatste tijd namelijk ontzettend onzeker over mijn lichaam en mijn gewicht. Ik ben 13 jaar oud, 1.75m lang en 58.1kg zwaar. Ik wil niet zeggen dat ik overgewicht heb, want dat is helemaal niet zo. Ik voel me gewoon niet fit, en ik zou graag wat gezonder willen leven, waarbij ik misschien een paar kilo ga afvallen. Mijn streefgewicht ligt rond de 53 kilo.
Maar dat hele afvallen gaat zo makkelijk nog niet. Mijn ouders vinden het prima dat ik gezonder wil gaan leven, maar echte hulp krijg ik niet. Zo mag ik niet naar de sportschool gaan. Ook leeft mijn gezin niet zo gezond.

Nu is mijn grote vraag: hoe kan ik gezonder gaan leven zonder hulp van m’n ouders en zonder mogelijkheid om naar de sportschool te gaan? En hebben jullie tips om gezonder te gaan leven? Kleine stapjes, die een mooi begin kunnen maken?

Ik hoop ontzettend dat jullie me kunnen helpen.

Liefs.

Ik ben geen voedingsdeskundige of iets dergelijks, maar ik vind 53 kg wel wat weinig gezien je lengte. Ik zou daar dus niet naar streven. Vooral niet omdat je nog jong bent, zou ik me niet te veel bezig houden met diëten. Maak je vooral niet te veel zorgen over je gewicht en streef dus niet naar een bepaald getal op de weegschaal, maar zorg gewoon dat je lekker(der) in je vel zit. Dat is mijn advies.

Maar over je vraag; als je wat fitter wilt worden, kan je beter meer gaan bewegen. Misschien kan je bij een vereniging gaan? Ik neem aan dat je ouders dat wel goed vinden. Is niet alleen goed voor je, maar ook heel gezellig. En denk anders aan dingen als hardlopen, veel fietsen en wandelen. Probeer verder gewoon gezonde dingen te eten, maar zeker niet te weinig omdat je lichaam ook genoeg eten nodig heeft. Dus neem wat vaker een stukje fruit in plaats van een koekje of iets dergelijks als een tussendoortje. Verder kan het natuurlijk wel lastig zijn als je moet eten wat de pot schaft thuis. Ik weet niet hoe ongezond jullie avondeten, maar vraag anders aan je moeder of jullie wat vaker iets gezonds kunnen eten, daar kan je moeder vast wel wat mee.

De sportschool op je 13e is ook niet een heel fantastisch idee tenzij er goede begeleiding is. Sportlessen zoals Zumba kun je prima doen, maar voor krachttraining heb je op die leeftijd hele goede begeleiding nodig.
Misschien kun je gaan hardlopen oid, of inderdaad bij een sportvereniging.

Ik vind je ook veel te jong om naar de sportschool te gaan.

Je mag pas vanaf je zestiende officieel naar de sportschool, omdat je nu nog volop in de groei bent. Door veel te fitnessen kun je die groei belemmeren (en nog veel meer ernstige gevolgen). Bovendien heb je echt een prima gewicht en je moet echt niet afvallen.

Wat je wél kunt doen is op een sport gaan of buiten gaan hardlopen, en in plaats van snoep een appel of peer eten. Ongezond eten mag 1 a 2 keer per week, als jouw ouders vaker dan 2 keer in de week ongezond eten zou ik het daar wel met ze over hebben.

Je bmi is nu prima, je hebt een gezond gewicht voor je leeftijd in combinatie met je lengte. Ik zou je energie dus niet richten op het afvallen. Als je gezonder wil leven en meer wil bewegen zou je bijvoorbeeld met vriendinnen kunnen gaan skeeleren of gewoon lekker ergens voor de lol een potje voetballen of basketballen voor wat beweging. Of je kan vragen of je op een sport mag natuurlijk.
Qua eten kan je vaker gezondere tusendoortjes nemen zoals fruit wortel of komkommer minitomaatjes. En je kan wat gezondere recepten voor het avondeten zoeken en die voorstellen aan je moeder om te maken.

Voor echte goede tips om meer energie te krijgen uit je eten kan je denk ik het beste naar een voedingsdeskundige gaan of informatie zoeken op een betrouwbare site qua voeding zoals voedingscentrum.

53 vind ik echt te weinig. Ik snap dat je misschien wilt afvallen maar waarom 53? Gaat het eigenlijk wel goed met je (geestelijk), sorry ik wil niet gemeen overkomen.
Wat je kan doen is gewoon lekker thuis sporten. Goed eten, genoeg groente en fruit en alle mineralen die je moet binnen krijgen. Je gaat echt niet fitter zijn als je veel afvalt hoor meid.

En vervang frisdranken en sapjes voor water en thee! Scheelt vaak ook al wat. Misschien kan je kijken voor een hoepel en daar lekker mee sporten. Is nog leuk ook :wink: en anders: Blogilates.

Doe het niet te extreem. Je bent nog jong en aan het begin van je puberteit. Je zult waarschijnlijk nog veel veranderen qua bouw (bredere heupen etc). We willen niet dat dit door extreem sporten in de problemen komt. Voor je 16e mag je niet voor niks naar de sportschool.

Met 53 kilo heb je ondergewicht. Ik snap heel goed het gevoel van ‘ik heb volgens mijn bmi normaal gewicht maar ik vind mijn lichaam nog steeds niet mooi’, maar het probleem is, voor heel veel meisjes is de conclusie dan: ‘ik vind mijn lichaam niet mooi, dus afvallen! nee nog steeds niet mooi, dus nog meer eraf! nog meer!’
Dat is natuurlijk een heel ongezonde gedachte. Afvallen is niet altijd de oplossing. Als je al een normaal gewicht hebt, is afvallen gewoon nutteloos. Mijn doel heeft niets met het cijfertje op de weegschaal te maken. Ik ben gaan sporten toen ik merkte dat ik me heel slap voelde en graag wat meer kracht en wat meer spieren wilde opbouwen. Ik ben gezonder gaan leven toen ik merkte dat ik me daardoor beter in mijn vel ging voelen. Het is heel goed om daar een beetje bewust mee bezig te zijn, maar het moet niet voortkomen uit zelfhaat en onzekerheid. Al helemaal niet op jouw leeftijd, want je bent nog zo jong, je zit nog in de groei, je lichaam gaat nog zoveel veranderen. Focus jezelf niet op zo’n stom getalletje, maar probeer gewoon bewustere keuzes qua gezondheid te maken. Bijvoorbeeld water drinken ipv frisdrank zoals hierboven al is genoemd. Voor de rest gewoon actief blijven, en dat kan op allerlei manieren. Ik zou een leuke sport uitzoeken waar je graag op zou willen - en als dat niet mag van je ouders, zoek dan activiteiten die je zelf kan doen. Bijvoorbeeld skeeleren/skateboarden/wandelen/hardlopen/touwtjespringen. Of inderdaad leeftijdsgenootjes vragen om af en toe te gaan voetballen en dat soort dingen.

Gezonder leven is prima, maar afvallen is in jouw geval geen goed idee. Als je je niet fit voelt terwijl je geen overgewicht hebt, dan komt het waarschijnlijk doordat je een slechte conditie hebt. Dan zou ik gewoon lekker op een sport gaan die je leuk vindt en dat 1 a 2x per week doen. Waarschijnlijk voel je je dan al snel fitter zonder dat je af hoeft te vallen.
En vergeet niet dat het nu winter is. Het is wel normaal om je dan iets minder fit en actief te voelen, dat komt gewoon doordat het buiten zo donker en koud is en gewoon meh.