Afvallen op 13 jaar

Hoi, ik ben Elise en ik ben 13.
Ik ben 1,62 en ik weeg iets van 60 kilo :disappointed:
Nu ben ik niet heel erg dik maar ik voel me toch niet goed.
Ik wil graag afvallen maar weet niet hoe.
Ik vind het moeilijk om te doen.
Want als ik niet lekker in mijn vel zit eet ik vaak.
Dus lost het niks op.
Hebben jullie tips? :pleading_face:

Misschien aan je moeder vragen of ze geen dingen meer meebrengt zoals chocola, chips, koekjes, snoep, etc. Of een glas water drinken als je honger hebt.

1 like

Wat @Eva95 zegt. Vraag je moeder om geen ongezonde eten te kopen. Nu kan dat heel lastig zijn als je ouders ook niet gezond eten en het wel blijven kopen.

Vaak zit het echt in alle extra’s. Probeer dat te laten staan en ook alle snelle suikers. Sport je al? Afvallen is 80% voeding, maar door te trainen kun je wel meer spiermassa krijgen en raak je ook vet kwijt. Het gewicht is minder belangrijk, kijk naar je vetpercentage.
Dus, ga trainen 3-4 x in de week, laat het snoepen staan, dus ook koekjes enzo. Misschien is dat voldoende. Eet ook totdat je genoeg hebt gehad, maar laat het extra opscheppen ‘voor de smaak’ ook achterwege.
Kun je niet naar een sportschool, ga dan de filmpjes doen van Pamela Reif. Ik doe dat ook en ze zijn erg leuk. Ze heeft ook een Instagram waar ze trainingsschema’s op post.

Als je nog een gezond gewicht hebt dan zou ik vooral nu in de puberteit en als je sowieso nog langer moet worden niet afvallen.

Door de jaren heen zal je vanzelf afvallen doordat je groeit. Ik zou pas beginnen met vet verliezen als je bloed periode een beetje rond komt, dat betekent dat je nog een paar centimeter moet en daarna kan je wel alleen dikker worden.

Als je er toch een beetje smooth uit wilt zien, drink vooral genoeg water en eet elke dag minimaal 2 stuks fruit. En nooit eten als je geen honger hebt, als je zin hebt in wat eten zorg dat je altijd wat gezonds bij je hebt. Kan ongezouten nootjes zijn, een doos druiven etc.

En je hoeft je niet dood te zweten,
Als je maar elke dag minimaal 10 minuten beweegt komt het goed.

Aankomen is nu veel belangrijker, als je maar de goeie vetten binnenkrijgt.

Groet Yasmin

1 like

Hey,

Op jouw leeftijd hoef je echt niet streng te dieeten. Niks aan je levensstijl aanpassen gaat ook niet helpen.

Wat voor mij werkte toen ik 15-16 was en nog steeds werkt nu ik 19 ben is:

5 dagen achter elkaar (een midweek) per week gezond eten en drinken en dan twee dagen losgaan.

Met gezond eten bedoel ik:

  • geen kunstmatige suiker consumeren dus snoep, frisdrank
  • alleen, maar ook alleen maar water of thee drinken
  • elke dag 1-2 stukken fruit eten als lunch en ontbijt
  • geen fast food eten!
  • probeer ook een vuist groente per dag te consumeren

In het weekend kan je eten en drinken wat je wilt! Het mooie van die twee dagen is dat je een afkeer krijgt naar ongezond eten als je door het lint gaat en het midweek dieet daardoor makkelijker word.

Wat bewegen betreft raad ik je aan iets te zoeken wat je echt leuk vind. Het maakt niet uit hoe zwaar of licht de vereiste inspanning is. Het gaat erom dat je het regelmatig 2+ per week kan doen. Of het nou een uurtje wandelen is (met vrienden in de stad), een balletje trappen of actief sporten/trainen.

Ik ben namlijk een jongen en wilde een vraag stellen aan de meisjes/vrouwen op dit forum, maar toen ik jouw vraag tegen kwam voelde ik mij op een of ander manier verplicht om jou te helpen. Haha het zou wel mannenfitnesscultuur zijn.