Afvallen... maar geen geld (I know, klinkt stom)

Heey meiden!

Ik zit met een probleem. Ik ben namelijk heel erg zwaar. Niet echt dik, ja wel veel vet, maar niet echt rond rond zeg maar. Ik ben 1.72 en weeg 108 kilo… Ik wil hier heel erg graag vanaf! Maar nu mijn probleem: mijn moeder, zusje en ik hebben echt geen geld. Mijn moeder verdient zo’n 1400 euro per maand en daarvan betaald ze onze studies, huur en dergelijke. Wat wij dus eten elke dag is tosti…

Ik weet dat er alternatieven zijn, goedkope groentes. Dat hebben we al een keer geprobeerd maar daardoor kwamen niet meer uit met geld… (we hebben 50 euro boodschappengeld per maand voor 3 personen en 2 katten).

Ik zit heel erg met mijn gewicht, want het is gewoon ongezond. Ik voel het ook heel erg in mijn knieën enzo… kan iemand mij GOEDE tips geven om af te vallen? Of naja in ieder geval gewicht verliezen. Het hoeft niet snel, en absoluut geen crash dieet xD maar ik zoek echt hulp! En een diëtist kunnen we dus ook niet betalen…

Alvast thank you!

xx Shanz

wordt een diëtist niet vergoed??

een dietiste wordt vergoed door je ziekenfonds als je overgewicht hebt
(voorzover ik weet…)
en voorderest, minder eten, meer bewegen…?

Heel veel bewegen… En minderen met tussendoortjes…

Probeer een tosti minder te eten (tenminste hangt ervan af hoeveel tosti’s je eet), ga lekker hardlopen (heerlijk weer en kost niks) of wandelen of kijk of je bijv. zo’n sportpasje kan krijgen (gratis) voor paar proeflessen, gewoon lekker bewegen, ga in een meertje zwemmen ofzo? Drink veel (water) zodat je voller gevoel hebt, en je waarschijnlijk minder eet, en als je goed drinkt is dat ook goed voor je. Probeer gewoon 3 maaltijden en gezonde tussendoortjes voor hoever dat kan, laat vooral snoep staan (als je de kans hebt om te snoepen/snacken). Ga nu niet veel minder eten ofzo (ik weet nl. niet hoeveel je eet op een dag). Maar probeer het op 3 maaltijden en iets van 2(?) tussendoortjes te houden, en vooral eet 's avonds na het eten niet meer, als je niks gaat doen. Je kan het beste aan het eind van de dag minder koolhydraten gaan eten en meer eiwitten. Maar ik weet niet echt voor zover dat kan bij jou… Succes!

Probeer in plaats van tosti’s gezonder beleg te nemen. Broodje met tomaat of komkommer en sla enzo is ook erg gezond. En lekker veel bewegen, gratis en goed voor je gezondheid :slightly_smiling_face:.

Verkoop het tosti-apparaat en - sorry - de katten zijn ook overbodig. Hun voer kost alleen maar geld en dat kunnen jullie blijkbaar goed gebruiken voor jullie eigen eten.

Leg een moestuin aan! =D

Dat is opzich echt een goed idee!
maar ik snap de combinatie weinig geld = tosti’s niet echt?
Bij een tosti stel ik me voor: ham & kaas, en iedereen keer een tosti apperaat dat stroom verbruikt. Eet gewoon een boterham met kaas ofzo?

Elke dag gaan wandelen. Een vriendin van een vriendin woog ook te veel maar had geen opties. Vanwege dat ze geen geld had.
Dus is ze in de ochtend een half uur gaan wandelen (uiteindelijk gaan joggen)
En gewoon 3x per dag eten. Ontbijt , Lunchen en Avondeten.
Eigenlijk als je dan niet snackt en wel beweegt zou je al af moeten vallen. En let vaak op wat je eet hoeveel koolhydraten erin zitten. Want het aantal koolhydraten zorgt juist voor het honger gevoel.

Hou de reclamefolders in de gaten voor groente en fruit wat in de aanbieding is. Want dat kan schelen in je portomonee.

Als je vlees eet , neem dan mager vlees. Dus een bruin broodje met kalkoenfilet bv. met sla erbij.

Een tip is ook veel water drinken. Gewoon 2 flesjes water thuis vullen of bij de AH een flesje van 0,15 cent halen.

En me ma had een receptje voor Tomatensoep waar je 2 dagen mee kan doen. Binnen 5 minuten klaar en kostte maar 2 euro volgens mij?
(Ik kan niet koken dus probeerde me moeder dat tervergeefs te leren :grinning_face_with_smiling_eyes:)

Btw: Kan je niet een baantje zoeken voor maar een dag per week? Dan heb je minimaal 60 euro pm erbij. Dat je dan weer goed kan uitgeven aan eten. :slightly_smiling_face:

Maar het allerbelangerijkste is wel bewegen. Ga fietsen of joggen of lopen. Een aantal minuten per dag.

JE kan een rondje joggen in de ochtend ofzo , dat kost niks en in de ochtend is het niet zo druk dus lijkt het me veeel relaxster(miss dat n vriendin mee wil , is het ook nog gezellig) , + ik weet een site waar oefeningen opstaan : www.videojug.com moet je ff nr het sport gedeelte gaan , hoef je alleen mr je pc aan te zetten en mee te doen met de oefeningen!

En gewoon goed opletten met wat je eet , dat heb je zelf in de hand he.
Veeeel water(of eventueel thee zonder suiker dan!) drinken scheeld al een hoop , dan maar geen cola , water is veel beter en je valt dan echt snel af , als je 1 week veel water drinkt zie je al verschil! (+ het scheeld ook qua geld , niet elke week cola hale ofzo.

Ehhm ja ,veel fietsen enz enz, meer kan ik niet bedenken haha

Mr ik weet wel , dat je zowiezo 30 min perdag moet sporten om aftevallen , en dan niet 5 min. lopen … bank zitten … lopen dat telt niet.

Succes !

Ga hardlopen/wandelen, dat is gratis. Of zwemmen, dat is niet zo duur. En misschien kan je je moeder helpen met het boodschappengeld door zelf ook een beetje in te brengen door te gaan werken. En anders een lijstje maken met wat het eten nou precies kost en of jullie het misschien toch op de 1 of andere manier in het budget kunnen passen.

uhm… zelf werken misschien?

Wat eet je ongeveer op een dag?

Dit is misschien wel heel slim, 1 er komt meer geld in huis, 2 je beweegt doordat je werkt. En verder is het handig als je even vertelt wat je dan precies op een dag eet.

Ik krijg zelf altijd een heel vol gevoel van optimel/vifit, en dat is nog vrij gezond ook… Misschien is het een idee om daar een groot glas van te drinken voordat je gaat eten zodat je zoiezo minder eetlust hebt? Dat is ook niet heel duur namelijk! En je hebt bij de Aldi en Lidl geloof ik nog goedkopere varianten ervan. Misschien is iets als gewone yoghurt ook een idee? Voor de rest kan je gaan fietsen, hardlopen, zwemmen en misschien kan je gaan werken? Dan verdien je wat geld erbij waarvan je dan misschien een zwemabbonnement bijv. kan betalen? Succes meid! :slightly_smiling_face:

bij onze middelbare school kan je gratis fitnessen na schooltijd, zoek een school waar dit ook kan.
Ga joggen(dit kost niks!) download fitness/zumba/pilates dvds en kijk ze op de computer. desnoods met een vriendin samen.

thee is ook niet heel duur en vult goed, groene thee bevorderd de vetverbranding.

En als je rond moet komen van 50 euro boodschappen geld en daarom niet gezond kan eten moet je eens langs gaan bij een maatschappelijk werker ofzo want dat kan nooit kloppen, misschien heb je wel recht op voedselbank bonnen of andere vergoedingen, zorgtoeslag bijvoorbeeld, dan kan je naar een dietist.
Bij de verzekeraar national academic krijg je ook korting op een fitnessabbonement bij achmea health

Een boterham met kaas en tomaat daarop is gezonder dan een tosti met ham en kaas.
Zelf werken om bij te dragen aan het huishouden is sowieso een goede oplossing.
Op de markt of bij de lidl vind je vaak goedkope groentes. Eet voornamelijk aardappels, dat is gezond en goed voor je. Daar kan je mee variëren door ze te koken, te poffen, of eerst kort te koken en ze daarna te roerbakken.
Goedkoop en gezond vlees is tartaar.
Verder moet je genoeg fruit eten en water drinken. Magere yoghurt is ook erg goedkoop en gezond!

Ik denk dat je wat verder moet kijken dan je neus lang is bij gezonde alternatieven. Het is ook heel gemakkelijk om elke keer die tosti te maken, maar als je actief met je gezondheid en eten bezig bent vind je wel een manier. Kipfilet is bijvoorbeeld bij heel veel supermarkten super goedkoop, goedkoper dan de ham op je tosti.

En bovenal: sporten. neem de fiets of ga een stuk hardlopen.

Oh, en als jullie een vriezer hebben, moeten jullie proberen zoveel mogelijk in de aanbieding de voordeel pakken kipfilet en tartaar in huis te halen. Daar kan je euro’s meer besparen.

En koop geen frisdranken… hooguit als jullie geld over hebben. Als jij zo’n ongezonde leefstijl hebt dan zal je moeder en je zusje het waarschijnlijk ook hebben. Probeer samen over te stappen op groene thee en water. Dat is een kwestie van gewenning, omdat je lichaam eerst gaat schreeuwen om suiker als je frisdrank/ranja gewend bent.

Zelf werken?
Als je iets als een krantenwijk neemt sla je 2 vliegen in 1 klap, je beweegt en je verdient geld waarmee je zelf gezonder voedsel kunt kopen.

Sporten :slightly_smiling_face: Je kunt zelf gaan hardlopen, en op youtube bijvoorbeeld pilatesoefeningen opzoeken (doe ik veel en je buik wordt er keistrak van :slightly_smiling_face:).

zoals Sabrepulse zegt kun je inderdaad ook een bijbaantje zoeken :slightly_smiling_face: