afvallen en antidepressiva?

Haii

Ik zit dus al jaren met mijn gewicht en ik blijf maar aankomen. Je kan wel zeggen dat ik eetverslaafd ben echt. Het is gewoon sick. Ik heb alles al geprobeerd: zooi als shakes, acupunctuur, meerdere psychologen, medium(of hoe je dat ook noemt, iig met aura’s haha), sonja bakker, gewoon normaal eten- gevarieerd. Echt elke dag probeer ik het weer zo ongeveer, maar om 1 of andere reden, lukt het me niet.
Nu heeft mn moeder dus aan de dokter advies gevraagd (want mn ouders zijn bezorgd en denken dat ik steeds dieper in de shit raak, aangezien ik ook steeds onzekerder word doordat ik aankom en dus minder durf> baan zoeken etc. Maar nu kwam de dokter met antidepressiva ?! Ik ben helemaal niet depressief, ook niet erg blij momenteel, maar echt niet depressief. Is het dan niet vreemd om dat te gaan slikken? Volgens de dokkie zou dat eetbuien onderdrukken. Nu vroeg ik me af of iemand van jullie hier dus ervaring mee heeft of hier wel eens over gehoord heeft, want het is voor mij iig compleet nieuw:")

oh en ik heb ook een afspraak wel met hem, maar dat duurt nog 2 weken en ik ben gewoon erg benieuwd nu en kon niks vinden op google.

Ik zou echt alleen in het uiterste geval aan de antidepressiva gaan en, niet gemeen bedoeld, ik denk niet dat jouw situatie zo’n uiterst geval is, ook al is het natuurlijk ontzettend rot dat je zoveel aankomt.

Verder heb ik er geen ervaring mee, dus persoonlijk kan ik je niet helpen.

oh of gewoon mensen die antidepressiva slikken en of die er ervaring mee hebben> ongewenste toename of afname van gewicht

ja dat leek mij ook wel idd. Hhm raar dat een dokter daar dan mee komt wel haha

Ik ken het wel als middel voor boulimia nervosa. Maar om zonder diagnose daarvoor (als je dit al hebt) te geven is erg raar gedaan door je arts. Ze geven het ook wel eens voor andere verslavingsziekten (dus ook misschien eetverslaving?), bijv. als je echt wilt stoppen met roken. Maar zijn dus meerdere mensen die het slikken terwijl ze niet depressief zijn, de werking van antidepressiva gaat op bepaalde punten wel verder dan de naam zelf dus (: Zo worden antidepressiva ook gegeven bij bepaalde fysieke pijnen (bijv. diabetische neuropathische pijn), ook al is de patiënt dus niet depressief. Maar je arts had wel iets meer info mogen verschaffen. Oh wacht, ik lees dat je moeder zelf advies heeft gevraagd, dan zou ik voor meer info zeker langsgaan.

Doen ze dat normaal dan niet met zo’n kleine dosis dat het geen antidepressieve werking heeft? Voor hartritmestoornissen doen ze dat onderandere, maar dat is iets compleet anders natuurlijk
Dan zou ik het wel overwegen, maar anders niet

Jeetje, anti-depressiva lijken me wel erg zwaar. Aan de andere kant klinkt het best logisch, aangezien de reden van jouw eetbuien zich voornamelijk in je hoofd afspelen en anti-depressiva die stemmingen in je hoofd kunnen beïnvloeden (snap je wat ik bedoel?).
Plus, ik kan me niet voorstellen dat hij dit voorstelt als het echt slecht voor je zou zijn.
Ik heb er geen ervaring mee maar misschien is het het proberen waard? Een vriendin van me had veel hoofdpijn en kreeg medicatie voor haar darmen om haar hoofdpijn te verhelpen, ze was zelf ook sceptisch maar het werkte perfect!

Als ik zo bot mag zijn, bij mij komt het over dat de dokter denkt dat je eet omdat je depressief bent. AKA depressie weg, je eet ook minder. Alsof je omgaat met je emotie door te eten.

Maar wat ik lees uit je tekst klinkt je helemaal niet als een depressief persoon eerder iemand die vanalles heeft geprobeerd en allemaal tegenslagen heeft gehad. Ik zou ook niet blij zijn als ik al vanalles heb geprobeerd en alles mislukt. Maar om nu anti-depressiva te adviseren vind ik persoonlijk ver gaan.

Want online vond ik dit:
Het slikken van antidepressiva, maar ook middelen als lithium (tegen een bipolaire stoornis of te wel manische depressiviteit) heeft vaak de nodige bijwerkingen tot gevolg. In de eerste fase zijn dat er vaak heel veel. De persoon in kwestie is misselijk, heeft maag- of darmklachten, ziet wazig, is veel slaperig of kan zelfs huiduitslag krijgen. Als het middel eenmaal is opgenomen in het bloed worden die klachten vaak veel minder. Maar van de meeste middelen tegen depressie en andere aandoeningen van de psyche komen mensen wel aan. Sommige enkele kilo’s, maar in andere gevallen soms wel tientallen kilo’s. De aard en de ernst van de klachten zijn niet alleen afhankelijk per persoon, maar hangen ook van de dosis af die iemand moet slikken.

Dat bovenstaande samen met je verhaal, ik zou die antidepresiva niet slikken. Maar ik heb er natuurlijk geen ervaring mee.

Het is niet wat je vraagt, maar als ik je verhaal zo lees zou ik eerder denken dat je baat hebt bij een co-eur http://www.co-eur.eu/ Natuurlijk weet ik niet hoeveel je weegt, en dat speelt meestal wel een rol bij het wel/niet toelaten van co-eur maar die instelling geeft je een stok achter de deur en ondersteunt met sporten, gezond eten en al het mentale er omheen. Ze blijven je begeleiden op alle vlakken, en als je echt eetverslaafd bent. Denk ik dat je daar meer aan hebt dan pillen.

wel, ja. ik werd er wel magerder van, maar ik denk echt echt niet dat antidepressiva een oplossing is, want ja het onderdrukt je hongergevoel, maar ook gewoon elk ander gevoel eigenlijk en dat wil je echt niet.

edir: of wacht, ik lees net dat het dan waarschijnlijk om een hele lichte dosis gaat, zoals ook voor fybromyalgie enzo, dan zou het op zich nog wel ok zijn, of wel ten minste de moeite om meer info te vragen aan de dokter!

Niet van elk antidepressivum kom je aan overigens. Als je bijv. fluoxetine geeft (dit is een antidepressivum tegen boulemie) zijn de bijwerkingen (naast de andere bijwerkingen) verminderde eetlust en gewichtsverlies.

Heb even gekeken naar de dosis daarvan, maar daarbij zou je ook 60mg geven, wat je ook aan een depressieve patiënt geeft (als antwoord op de vraag van lamme lama), maar dat zal ook wel weer per middel verschillen.
(http://www.farmacotherapeutischkompas.nl/preparaatteksten/f/fluoxetine.asp)
Dus zou kunnen dat de dosis lager is of gelijk~ erg veel verder reikt mijn kennis over antidepressiva helaas niet :c

Ohja, of je het zou moeten slikken: ik snap het voorstel ergens, maar je zit er wel aardig aan vast. Mocht je van de middelen afgaan kan je normale eetlust weer terug komen. Mocht je van jezelf denken dat het echt toch iets meer verband heeft met een soort eetverslaving zou je het kunnen overwegen. Maar persoonlijk zou ik het na het lezen van je beginpost niet doen.

Ik ken wel meerdere mensen die van antidepressiva juist zijn aangekomen. Wel geen persoonlijke ervaring. Het lijkt me ook maar een rare eerste oplossing. Ik zou eerder eens met de dokter naar een alternatief kijken dat niet direct medicamenteus is. Succes!

Ik ken dan juist alleen maar mensen die aankomen van anti-depressiva. Ook dichtbij mij en die mensen kwamen er echt wel een aantal kilo’s van aan.
Maar het ligt ook aan het soort middel want het geldt niet voor elk anti-depressivum.

Maar ik denk ook wel eigenlijk dat het niet echt een goede oplossing is voor jouw probleem. Pillen zijn sowieso altijd ter ondersteuning vind ik en moeten niet het probleem willen oplossen. Kan trouwens alsnog wel dat je misschien toch wel wat depressief bent, dat heb je zelf soms ook niet door.

Ik denk jij beter eens met een dietist aan de slag kunt gaan. Hij/zij kan jou ook begeleiden en aanmoedigen en dat is wel nodig want alleen dit doen is gewoon ontzettend lastig.

Ah echt ontzettend bedankt voor de reacties (sorry ik zat vmiddag niet op mn laptop), maar k heb er echt heel veel aan. thanks :slightly_smiling_face:) Denk dat antidepressiva toch niet bepaald het juiste middel is.

Maar ik heb nu wat meer info, dus als ik naar de dokter ga, weet ik er nu sowieso iets meer van af. Vind ik wel fijn.

Maar inderdaad die website die jij me geeft Denna lijkt me heeel erg geschikt.
Ik wilde eerst ook naar Human Concern (is wel voornamelijk gericht op anorexia, maar zou ook op mij van toepassing zijn blijkbaar), maar daar is op dit moment een aanmeldingsstop aangezien zoveel mensen zich aanmelden. Maar dit is een goed alternatief.

Sorry, maar wat heb jij een slechte dokter. Antidepressiva is hartstikke verslavend en de laatste oplossing mits iemand ook echt depressief is.

Probeer erachter te komen waar het vele eten door komt. Ben je bijvoorbeeld een emotionele eter? Ik ben dit heel erg en het heeft mij daarbij geholpen om aar een therapeut te gaan. Bleek dus dat ik al mijn opgekropte gevoelens weg-at en door erover te praten gingen de eetbuien ook over.

Ben je al bij een diëtist geweest?

En wat mij heel erg heeft geholpen om een gezond voedingspatroon aan te leren is Bodieboost. Veel mensen uit mijn omgeving zijn hier ook enthousiast over en vallen er ook mee af. Misschien is dat nog een optie.

Ga in ieder geval echt geen antidepressiva slikken!

Ja mn moeder heeft het al genuanceerd ook. Ik zou dan eerst naar een psychiater moeten gaan en dan zou die dat dan misschien voorschrijven.
Maar ik ben ook al bij twee verschillende diëtisten geweest ook. Maar t is ook niet echt dat ik niet weet wat gezond eten is. Ik zou mezelf een halve diëtist verklaren :’). Ik weet echt alles er van, maar het punt is gewoon die verslaving. Misschien emotioneel, dat weet ik niet.
Het is ook wel zo dat ik ga eten als ik het gevoel heb dat mijn dag niet perfect is. Ik wil echt een perfecte dag er van maken > echt in het extreme. Vooral wat uiterlijke verzorging betreft en als dat dan net een tikkie fout gaat, vind ik mijn dag verpest en ga ik eten. En ik weet dat het absurd is, maar zo blijft het al jaren gaan. Oke ik denk dat iets van therapie iig het beste is wel haha.

Oja dokter had ook geopperd omdat ie het een heel gecompliceerde zaak vond doordat ik ADD heb. Sorry voor mn geklets, maar ik vind het ook wel even fijn om uit te typen haha.

Dat laatste klinkt inderdaad wel dat je een emotionele eter bent. Therapie lijkt me dan een goed idee. Ik persoonlijk vond therapie ook heerlijk omdat ik eindelijk over van alles en nog wat kon zeuren zonder dat ik mijn vrienden er mee irriteerde:P

Ik heb vanaf oktober tot januari een nieuw antidepressiva geslikt waardoor ik in 2 tot 3 maanden tijd 17 kilo ben aangekomen, dus probeer aub iets anders, want ik krijg het er echt niet meer af!

Alsjeblieft, ga geen antidepressiva slikken omdat je wilt afvallen of omdat dat je eetlust kan onderdrukken. KAN ja. Het kan namelijk ook zo zijn dat je er vreetbuien van krijgt. Mijn advies is om iets anders te zoeken.

Ik zit aan de antidepressiva omdat ik wel in een depressie zit en je wilt sowieso de eerste paar weken niet meemaken. De bijwerkingen zijn niet prettig, en dan is dat nog zacht uitgedrukt. (Misselijk, moe, chagerijnig, geen concentratie, zelfmoordneigingen)

Eerlijk gezegd snap ik niet zo goed waarom je eerder naar het advies van Girlsceners luistert dan dat van je dokter. Natuurlijk mag je kritisch zijn en kun je best vragen waarom je dit krijgt en alsnog kiezen dat je het niet wil, maar dat er hier meiden zijn die antidepressiva slikken betekent niet dat zij weten wat jij moet doen of hoe het gaat zijn. Je hebt heel veel verschillende soorten en in kleine doseringen helpt het niet eens tegen depressies maar wordt het vaak gebruikt tegen andere kwalen, zoals verslavingen.