afvallen door banen zwemmen ervaring?

Hoi meiden,
Ik moet echt gaan afvallen want ik ben veel te zwaar. Behalve dat ik veel te zwaar ben heb ik ook totaal geen energie en conditie. Hebben jullie ervaring met banen zwemmen en val je daar echt van af? wil het 2 keer in de week gaan doen. En daarnaast natuurlijk letten op mijn eetpatroon. Hoor graag wat jullie ervaringen zijn en hoeveel baantjes jullie dan zwemmen. Ik hoop vooral dat ik er energie door krijg en me fitter ga voelen.

xx

Nee, van alleen banen zwemmen val je niet af. Van een combinatie van gezonde voeding en beweging vaak wel (let op vaak, niet bij iedereen gaat het zo makkelijk). Als je twee keer in de week banen trekt, verder gezond eet, genoeg water drinkt en elke dag een halfuurtje tot uurtje beweegt, is de kans groot dat je gewicht zal gaan verliezen.

Als je echt overgewicht hebt is het denk ik wel goed om te beginnen met zwemmen, omdat het niet zo zwaar is voor je lichaam doordat je drijft. Als ik ga baantjes zwemmen doe ik meestal 30-60 minuten, en dan afwisselend schoolslag en borstcrawl. Ik voel me achteraf altijd wel heel lekker opgefrist haha. Ik zou het gewoon gaan doen!

okee :slightly_smiling_face: ik ga morgen beginnen. En gaan jullie ook gewoon alleen zwemmen of doen jullie het samen? ik vind het zo raar om alleen te gaan maar dat is misschien wel handiger want dan kan ik zelf bepalen hoe snel of hoeveel ik zwem. Hebben jullie ook ervairng met zwemcoach.nl? bij het zwembad waar ik wil gaan zwemmen word dat aangeraden en het ziet er op zich wel leuk en handig uit.

Ja !
Zwemmen verbrand veel calorieën en je traint je hele lichaam ermee volgens mij :slightly_smiling_face:

Je valt er inderdaad wel van af in de vorm van vet verminderen, maar je komt tegelijk ook spieren aan. Dus het getalletje op de weegschaal is niet alles. Meet daarom de omtrek van bijvoorbeeld je boven armen, borst, middel, heupen en bovenbeen. Daar zul je het meeste verschil merken ^^ Alvast veel plezier ermee (:

ik heb 8 jaar aan wedstrijd zwemmen gedaan, en ik kan je vertellen: het is echt een van de beste sporten die voor het hele lichaam goed is. je traint alle spieren, en je conditie gaat heel erg vooruit. ook ga je spieren opbouwen/ontwikkelen. je begint natuurlijk met schoolslag, maar ga je ook de borstcrawl oefenen, dan ga je echt een grotere schouderpartij krijgen (bij vlinderslag helemaal maar ik neem aan dat je dat niet doet haha)

maar het is echt een goede oefening om af te vallen! toen ik in een jaar tijd van 3x zwemmen in de week naar 5x zwemmen in de week ging, ben ik echt wel 10 kilo afgevallen.

succes!

Ik vind baantjes trekken echt heerlijk! Ik heb het al heel lang niet meer gedaan maar wil deze week ook weer beginnen :slightly_smiling_face: Ik heb ook gehoord dat het heel goed is voor je lichaam omdat je spieren niet belast worden maar wel traint. Ik doe het vaak alleen, maar ik kan me voorstellen dat samen wel gezelliger is. Daarnaast kan je elkaar ook oppeppen als de één even geen zin meer heeft, elkaar een beetje uitdagen :wink:
Succes!

Ik ga meestal alleen! Maar ik heb ook jaren op wedstrijdzwemmen en waterpolo gezeten dus ik zwem wat sneller dan de meeste van m’n vriendinnen. Ik vind het ook wel lekker in m’n eentje eigenlijk, lekker rustig even haha.

okee nou het motiveerd me zeker als ik al jullie ervaringen hoor :slightly_smiling_face: was het maar al morgen. :slightly_smiling_face:

Misschien geven ze ook aquarobics/aquafit bij jouw zwembad? Dan kun je voor de afwisseling ook eens naar een soort groepsles, en ik heb daar wel leuke positieve verhalen over gehoord! Ik ga het daardoor donderdag voor het eerst doen namelijk, haha.

Ja dat zou kunnen maar ik denk dat ik eerst de basis wil doen. Wil niet dat ik na 10 min al zinkend in het zwembad lig bij de groepsles haha. dus eerst maar is de baantjes opbouwen :slightly_smiling_face: maar kan later altijd nog kijken voor een leuke groepsles

Verwacht er in het begin niks van af te vallen. Gewoon de beweging is heerlijk om te beginnen en een hele kleine kans op blessures. Als je eenmaal je conditie verbeterd hebt kun je ook eens wat anders proberen! + Gezond eten ernaast wil altijd helpen!

Ik heb er geen ervaring mee, maar zwemmen is een super goede sport waarbij je veel spieren traint! Zeker goed om mee te beginnen. Je werkt zowel aan je conditie (calorieën verbranden) als aan het versterken van je spieren. Bouw het rustig op en probeer iedere keer wanneer je het aankunt een stapje verder te gaan. Veel zwemplezier :slightly_smiling_face:

Ik val door zwemmen niet af! (heb dan ook geen overgewicht, maar toch wel een klein zwembandje ahah)

Wandelen is ook een goede optie!