Afval struggles: cardiotraining nu wel gezond of niet?

Hoi hoi,

normaal zit ik niet echt vaak meer op GS maar ik worstel toch echt even met iets.

Nou ben ik meer dan 10 kilo afgevallen, laten we zeggen rond de 16, en dit vind ik in ieder geval niet weinig.

Ik sport 4 keer per week, eerst deed ik de eerste twee maanden alleen cardiotraining, later begon ik ook aan krachttraining (ben nu zo’n 8en half maanden bezig met afvallen btw, gewoon ongeveer 2 kilo kwijt per maand, moet kunnen toch?) en mijn diëtiste raadde eigenlijk aan om in het begin met 10 minuten te beginnen, maar ik begon met m’n eigenwijze kop met 20 minuten of een halfuur, later werd het 45 minuten. Cardio training doe ik nu rond de 1 uur en 10 minuten, plus krachttraining is 1 uur en 55 minuten… Bijna 2 uur dus. Alhoewel, écht 2 uur lang bewegen achter elkaar is het niet, want de rustpauzes etc. tel ik niet mee, maar het is in ieder geval ook niet weinig.

Nu moet ik ook zeggen dat als ik cheat (ik cheat maar een keer per week, nog steeds makkelijk vol te houden voor mij), ik wel meer eet dan eerst. Plus dat ik een periode van stress had door mijn examens.

Nu woog ik mezelf een paar weken weer terug (en ik weeg mezelf serieus alleen maar als ik naar de diëtiste ga in de 6 weken, dezelfde dag, ongeveer dezelfde tijdstip, etc. Dit doe ik expres niet thuis, omdat ik dan weet dat ik elke dag anders op de weegschaal zou staan en dat heeft ook geen nut) en was ik in 6 weken maar 800 gram kwijt. Ik raakte natuurlijk teleurgesteld, want dit is misschien niet niks, maar wel heel erg weinig en zeker niet wat ik gewend ben. Als nog raakte ik niet gedemotiveerd. Motivatie heb ik nog steeds wel, denk ook niet dat m’n motivatie weg kan gaan, gelukkig maar haha.

Alleen lees ik de laatste dagen dat een lange cardio sessie zorgt voor de aanmaak van cortisol (een stresshormoon wat het afvallen tegen kan houden en misschien zelfs kan zorgen voor gewichtstoename als gevolg). Nu twijfel ik of ik moet minderen met cardio of niet. Want om écht af te vallen “moest” je cardiotraining en krachttraining toch combineren?

Ik hoef trouwens ook geen commentaar over hoeveel/hoe lang ik sport, maar tips zijn natuurlijk altijd welkom, als het maar geen pure afkrakerij is.

Nu denk ik dat het sowieso klopt door mijn hoge cortisol gehalte, dat ik maar 800 gram kwijt ben geraakt in die 6 weken, maar ik zou toch echt denken dat die stresshormoon door mijn examenperiode werd aangemaakt (ik stresste toen echt heel erg), en niet door de cardiosessies, want daarvoor lukte afvallen wel altijd. Of een combinatie van dat meer cheaten én stressen, alhoewel soms cheaten geen probleem is, kan het wel verschil maken als je iets kleiners neemt qua calorieën verdeeld over een maand dan als je vreetbuien krijgt op die ene dag waarop je cheat of mag cheaten. Correct me if I’m wrong btw. Óf het is omdat m’n lichaam gewend raakt aan de workouts, of een combinatie van allemaal, ik snap het echt niet meer. Maar ik maak het wel steeds moeilijker dus ik weet niet of het aan dat gewend raken ligt.

Maar, ik weet dus nogmaals echt niet wat ik moet doen, net nu ik dacht dat het allemaal zo goed ging. Gelukkig ben ik ook geslaagd voor mijn examen, dus stressen hoeft niet meer. Moet ik toch nog steeds blijven sporten als hoe ik nu doe (dus ook cardio) en dan kijken hoeveel ik de volgende maand weeg (ik heb volgende maand weer een afspraak bij de diëtiste) en kijken of ik dan nog ben afgevallen, en als ik weer weinig tot niet ben afgevallen, pas actie ondernemen en kijken wát er niet klopt, of nu actie ondernemen, want een maand is toch ook een maand en kan weer voor teleurstellingen zorgen.

Sorry voor zo’n lang verhaal, ik zou het erg waarderen als jullie de moeite nemen om dit te lezen en mij misschien kunnen helpen of tips kunnen geven. (Ik heb btw hiervoor een aparte afspraak gemaakt bij de diëtiste, voor zulke vragen maar graag zou ik ook jullie mening willen horen).

Alvast bedankt. :slightly_smiling_face:

In de loop der tijd gaat afvallen wel steeds lastiger dus dat zou ook gewoon kunnen. Aan cardiotraining zal het ieder geval niet liggen. Als je dit gewoon in combinatie met krachttraining doet, dan ben je gewoon goed bezig =)
Stress kan veel veroorzaken dus dat zou heel goed kunnen. Zelf vind ik een uur cardio best lang. Ik zou het bij een half uur houden. Maargoed, heel veel verstand heb ik er niet van hoor :wink:

Stress houdt idd het afvalproces tegen. Misschien nu je minder stress hebt dat je wel weer vooruitgang boekt

Dankjewel voor je antwoord! Hmm ja, ik zat er ook aan te twijfelen, alleen ik wil zeker weten of een halfuurtje geen effect heeft op het afvallen ipv een uurtje. Want met een uurtje verbrandt je ook dubbel calorieën, ook al gaat het meer om wat voor calorieën je verbandt dan hoeveel. Maar het was toch bewezen dacht ik, dat cardiosessies voor een hoger cortisol gehalte zorgen? Of in ieder geval lange cardiosessies inderdaad, ik wil gewoon zeker weten of het door die examenperiode kwam of gewoon echt door die ene uur, want daarvoor lukte het wel altijd haha.

Hahah ja ik hoop het! Toch houden die cardiotraining en cortisolaanmaak artikelen me half tegen… Maar stress houdt het inderdaad tegen.

Kun je niet in de sportschool ernaar vragen? Qua wat het beste is betreft afvallen en trainen?

Dat is wel een slim idee inderdaad en ga ik sowieso even doen! :stuck_out_tongue: Ik was/ben alleen ook benieuwd naar jullie mening, maar toch bedankt voor je antwoord hoor haha!

Is het niet gewoon spieropbouw omdat je ook krachttraining doet?

Ja snap ik, maar just in case je daar nog niet aan gedacht had haha!

Haha ja kan ook zeker, maar mijn diëtiste zei dat je volgens mij alleen de eerste weken of maanden aankomt en daarna, ondanks krachttraining, gewicht verliest (niet dat ze altijd gelijk heeft, maar meestal op zo’n moment luister je eerder naar een ervaren persoon dan naar jezelf). Ik heb mezelf eigenlijk nog niet gemeten, misschien moet ik dit ook maar eens doen. Maar toch wil ik perse dat ene cijfer omlaag, alleen weet ik niet meer hoe.

Ik zou eens een tijdje kijken naar vetpercentage in plaats van gewicht. Gewicht kan met heel veel andere factoren te maken hebben (stress, hormonen, waterweight etc). En als je inderdaad bezig bent met krachttraining zou het kunnen dat het spieropbouw is. Gewicht zegt in zo’n geval dus niet meer zoveel. Ik snap dat het frustrerend is als dat getal eerst steeds daalde en nu niet meer, maar ik zou echt proberen om het in ieder geval een tijdje los te laten.

Nu ben jij een stuk meer afgevallen dan ik (respect daarvoor!) maar bij mij ging het een beetje hetzelfde: eerst heel veel afvallen en daarna een soort plateau in gewicht, maar mijn lichaam veranderde wel door. Inmiddels ben ik zelfs een paar kilo zwaarder, maar mijn vetpercentage is wel lager dan hiervoor en ik zie er ook duidelijk strakker en slanker uit. De theorie van je diëtist ging in mijn geval dus niet op: ik ben een jaar bezig met gerichte krachttraining en in de eerste maanden merkte ik wel iets verschil, maar de afgelopen 4 maanden zie ik pas écht veel gebeuren (en dan bedoel ik ook aankomen in spiermassa). Dus dat zou ik ook maar met een korreltje zout nemen, elk lichaam is natuurlijk anders!

Ook respect voor jou haha, bedankt voor je antwoord en compliment!

Dat kan inderdaad ook best, dat het spiermassa is. Wat ik dan wel weer “vreemd” vond was dat 2 vrouwen tegen me zeiden dat ze nog geen maand bezig waren in de sportschool maar echt veel verschil merkten bij me naar hun mening, en dat terwijl ik in die ene maand juist niet zo veel kilogram was verloren (die 800 gram dus), dus dat zou wel kunnen ja (dit was ik trouwens vergeten erbij te melden, ondanks ik het allemaal raar vind).

Ik denk dat ik misschien toch maar ga meten, misschien ook af en toe wegen maar meer kijken naar m’n centimeters en kijken of ik daar wel verschil zie. Zie ik toch wel verschil in centimeters terwijl ik blijf hangen op gewicht of heel weinig kilo’s verlies, kan het inderdaad liggen aan m’n spieropbouw.

Maar weet iemand toevallig of cardio nu wel goed is of niet ivm die cortisolgehalte en hoe lang ik beter m’n cardiosessies kan houden?

Om af te vallen moet je een energie-tekort creëren, simpelweg meer calorieën verbranden als innemen.

Heb jij al wel eens je BMR berekend? (BMR= caloriebehoefte in absolute rust) Hoe meer kg’s je kwijtraakt, hoe lager je BMR wordt. Toen jij 16 kg zwaarder was, lag jou calorie-verbruik ook hoger. Als jij niets veranderd aan je eetpatroon, dan zal jouw gewicht op een bepaald moment stabiliseren. Op dat moment krijg je precies genoeg binnen om op gewicht te blijven.

Ik adviseer dus om je BMR opnieuw te berekenen, hier jouw verbruik bij op te tellen en dán een energietekort te creëren.

Haha ja dat kan ook best daaraan liggen, alleen snap ik niet waarom het dan een half jaar lang met ongeveer even veel calorieën even goed is gelukt als de keren daarvoor. Maar ik zal eens kijken inderdaad, bedankt!