Hoi hoi,
normaal zit ik niet echt vaak meer op GS maar ik worstel toch echt even met iets.
Nou ben ik meer dan 10 kilo afgevallen, laten we zeggen rond de 16, en dit vind ik in ieder geval niet weinig.
Ik sport 4 keer per week, eerst deed ik de eerste twee maanden alleen cardiotraining, later begon ik ook aan krachttraining (ben nu zo’n 8en half maanden bezig met afvallen btw, gewoon ongeveer 2 kilo kwijt per maand, moet kunnen toch?) en mijn diëtiste raadde eigenlijk aan om in het begin met 10 minuten te beginnen, maar ik begon met m’n eigenwijze kop met 20 minuten of een halfuur, later werd het 45 minuten. Cardio training doe ik nu rond de 1 uur en 10 minuten, plus krachttraining is 1 uur en 55 minuten… Bijna 2 uur dus. Alhoewel, écht 2 uur lang bewegen achter elkaar is het niet, want de rustpauzes etc. tel ik niet mee, maar het is in ieder geval ook niet weinig.
Nu moet ik ook zeggen dat als ik cheat (ik cheat maar een keer per week, nog steeds makkelijk vol te houden voor mij), ik wel meer eet dan eerst. Plus dat ik een periode van stress had door mijn examens.
Nu woog ik mezelf een paar weken weer terug (en ik weeg mezelf serieus alleen maar als ik naar de diëtiste ga in de 6 weken, dezelfde dag, ongeveer dezelfde tijdstip, etc. Dit doe ik expres niet thuis, omdat ik dan weet dat ik elke dag anders op de weegschaal zou staan en dat heeft ook geen nut) en was ik in 6 weken maar 800 gram kwijt. Ik raakte natuurlijk teleurgesteld, want dit is misschien niet niks, maar wel heel erg weinig en zeker niet wat ik gewend ben. Als nog raakte ik niet gedemotiveerd. Motivatie heb ik nog steeds wel, denk ook niet dat m’n motivatie weg kan gaan, gelukkig maar haha.
Alleen lees ik de laatste dagen dat een lange cardio sessie zorgt voor de aanmaak van cortisol (een stresshormoon wat het afvallen tegen kan houden en misschien zelfs kan zorgen voor gewichtstoename als gevolg). Nu twijfel ik of ik moet minderen met cardio of niet. Want om écht af te vallen “moest” je cardiotraining en krachttraining toch combineren?
Ik hoef trouwens ook geen commentaar over hoeveel/hoe lang ik sport, maar tips zijn natuurlijk altijd welkom, als het maar geen pure afkrakerij is.
Nu denk ik dat het sowieso klopt door mijn hoge cortisol gehalte, dat ik maar 800 gram kwijt ben geraakt in die 6 weken, maar ik zou toch echt denken dat die stresshormoon door mijn examenperiode werd aangemaakt (ik stresste toen echt heel erg), en niet door de cardiosessies, want daarvoor lukte afvallen wel altijd. Of een combinatie van dat meer cheaten én stressen, alhoewel soms cheaten geen probleem is, kan het wel verschil maken als je iets kleiners neemt qua calorieën verdeeld over een maand dan als je vreetbuien krijgt op die ene dag waarop je cheat of mag cheaten. Correct me if I’m wrong btw. Óf het is omdat m’n lichaam gewend raakt aan de workouts, of een combinatie van allemaal, ik snap het echt niet meer. Maar ik maak het wel steeds moeilijker dus ik weet niet of het aan dat gewend raken ligt.
Maar, ik weet dus nogmaals echt niet wat ik moet doen, net nu ik dacht dat het allemaal zo goed ging. Gelukkig ben ik ook geslaagd voor mijn examen, dus stressen hoeft niet meer. Moet ik toch nog steeds blijven sporten als hoe ik nu doe (dus ook cardio) en dan kijken hoeveel ik de volgende maand weeg (ik heb volgende maand weer een afspraak bij de diëtiste) en kijken of ik dan nog ben afgevallen, en als ik weer weinig tot niet ben afgevallen, pas actie ondernemen en kijken wát er niet klopt, of nu actie ondernemen, want een maand is toch ook een maand en kan weer voor teleurstellingen zorgen.
Sorry voor zo’n lang verhaal, ik zou het erg waarderen als jullie de moeite nemen om dit te lezen en mij misschien kunnen helpen of tips kunnen geven. (Ik heb btw hiervoor een aparte afspraak gemaakt bij de diëtiste, voor zulke vragen maar graag zou ik ook jullie mening willen horen).
Alvast bedankt.