Afstuderen maar wat nu??

Hoi meiden,

Na eindelijk 4 jaar te moeten struggelen, zie ik eindelijk een mijpaal dichter bij komen: afstuderen en eindelijk na 4 jaar m’n middelbaar Secundair diploma halen.

er is veel gebeurd en ik ben nu eigenlijk bezig met Studeren en werken tegelijk. ik werk 32 uur in de week (vast contract) en ondertussen ga ik voor avondschool.

ik weet ook wel dat het nog niet gebeurd is en ik me moet focussen maar Het blijft in m’n hoofd spoken: Wat moet ik hierna doen? Dus ik wil het even kwijt en eventueel als iemand wijze raad heeft, laat maar horen :slightly_smiling_face:

(btw, ik woon in België :slightly_smiling_face: )

Het probleem:

De diploma die ik nu haal, is een tussenstap voor mij. maar ik wil eigenlijk verder studeren.
Het enige waar ik tegenop kijk, is het feit dat het wéér erg lang ga duren vooraleer ik de andere diploma heb én ondertussen een inkomen verdien.

Het liefst van al zou ik zeggen: Bye Bye werk en hallo hard doorstuderen voor een jaar zodat ik gewoon er klaar mee ben.
Het is altijd wel een gepuzzel en onderhandelen op m’n werk ivm de dagen en uren en daar ben ik eigenlijk wel klaar mee. Ik wil mijn werknemer er niet mee belasten.
Mijn ‘schoonfamilie’ is heel enthousiast en zeggen dat ik het moet doen, terwijl mijn familie er nogal pessimistisch/ realistisch(??) op kijkt en zeggen: laat je werk niet zomaar vallen.

Ik snap de risico om niet meer na het studeren aan werk te raken maar ik kijk er écht tegenop om zegmaar steeds op mijn werk te onderhandelen en zij ook moeten jongleren met de uren.

Dus een jaar onderbreken om te studeren of gewoon doorgaan met wat ik nu doe, is een twijfelgeval.

+ Mijn studierichting of hetgene wat ik uiteindelijk wel wl doen van baan, is er niet veel vraag en dus moeilijker dan om gewoon werk te vinden bv in de supermarkt. Dus dat is ook wel een rol.

Ander probleem: Waar ik nu zit, is een studentenkamer. Maar vanwege persoonlijke redenen, zie ik het hier absoluut niet meer zitten.
ik kan ook gaan samenwonen bij m’n vriend, die toch wel een dikke 30 minuutjes weg is met de auto.
En de scholen waar ik me graag wil aanmelden om verder te studeren, liggen verder weg. Helaas woont m’n vriend in het noorden van Antwerpen, en de scholen die ik graag wil deon, liggen in het Zuiden van antwerpen.

Voor GS’ers die De ring van Antwerpen kennen: Het is een HEL om met de spitsuur daar te staan. meestal reken je er een uur extra voor.

Dus de combinatie van studeren & werken + nog uren lang in de file te staan om van Werk naar school te gaan, is niet voor mij weggelegd. Althans niet als ik weer de 4/3 tal jaar in een slakkengang ga verder studeren.

Dus ik zit vast met een aantal opties:

1)Ofwel studeer en werk ik voor de volgende 3 jaar door. Gecombineerd met het samenwonen van m’n vriend. Nadeel: File, tijdtekort.
2)Ofwel studeer en werk ik voor de volgende 3 jaar door. En blijf ik in deze kruipkelder van een studentenkamer. Voordeel: alles is dichterbij dus ik win wel wat tijd. Nadeel: studentenkamer is écht niet meer leuk om in te wonen + zou ook veel liever bij m’n vriendje wonen. Alleenwonen zie ik écht niet meer zitten.

1. Ik studeer een jaar door en ga ondertussen voor een studentenjob om toch nog een inkomen te hebben maar m’n prioriteit ligt dus bij het studeren.
    Voordeel: ik raak sneller klaar met hetgene wat ik wil doen. Nadeel: ik verlies wel een groot inkomen voor een jaar en er is een risico dat ik na het studeren werkloos van vanwege de loopbaanonderbreking.
    Financieel gezien is het een stap ‘achteruit’ vind ik toch.

Eerlijk gezegd weet ik niet of er nog andere opties zijn maar deze 3 spoken in mijn hoofd en ik weet echt niet welke het beste is.

Als iemand goeie raad heeft, laat maar horen :slightly_smiling_face:
Pfoe, dat moest ik even kwijt :slightly_smiling_face:

Kun je je contract niet af laten schalen naar bv 20 of 24u?

dat kan ik wel doen, da’s inderdaad ook 1 van de opties, maar dan is het nog altijd wel jongleren met de uren en sinds ik een flexibele uurrooster heb, moeten ze er nog altijd wel rekening mee houden.

Normaal gezien doe ik 1/2 vakken per halfjaar. en dat vind ik nogal weinig.

en ik weet niet of ze het op m’n werk wel goed vinden dat ik 2 dagen op school spendeer.

Dat is toch niet jouw probleem? Daar moeten zij maar een oplossing voor zoeken. Als jij, met het oog op je toekomst en baankans enz, minder wil werken om te kunnen studeren, dan moeten ze dat maar accepteren. Jammer voor ze. Ik weet niet wat voor werk je doet, maar mochten er middelbare scholieren werken, dan houden ze er neem ik aan ook rekening mee met het lesrooster? Dat moeten ze dan voor jou toch ook doen ?

dat zijn jobstudenten die op zaterdag en eventueel in de vakanties werken. ik weet niet hoe het zit met gewone vaste werknemers.

^Je hebt nu al 2x ‘weet ik niet’ gezegt dus ga eerst een vragen bij je werk wat er mogelijk is.

Ik zou dat gewoon overleggen met je werk dan! Geef aan dat je graag wil blijven omdat je het een fijne werkplek vindt maar dat het zo niet gaat lukken. Stel jezelf niet te vragend op, want dan gaan ze je misschien een schuldgevoel aanpraten. Zij moeten goed beseffen dat jij mogelijk helemaal gaat stoppen als zij je niet tegemoet komen.

ik zal eens goed moeten gaan horen bij de vakbond met wat mijn rechten zijn en wat ik eventueel kan doen…

dat betekend dat ik morgen en overmorgen er serieus mag aan onderzoeken, sinds ik soms van de regelingen en wetgevingen niets van snap :’)

Bedankt allemaal. !