Afstand nemen, ..?

Hey meiden! Ik ben nieuw hier.
Ik ben 20 jaar en studeer geneeskunde aan de UGent.

Ik ben 6 maanden samen met mijn vriend, beste vriend van mijn broer. Hij werkt bij mijn vader.
Hij is 24 jaar en woont nog steeds thuis (13km van elkaar).

Ik vind persoonlijk dat ik een probleem heb. Mijn vriend ziet er niks in en vind gewoon dat we ‘blij’ moeten zijn.
Ik zie hem elke dag omdat hij bij mijn vader werkt, voor en na het werkt komt hij naar mij (als ik thuis ben).
Hij blijft 2 keer slapen en ik 1-2 keer bij hem per week.

Mijn probleem: ik wil hem altijd bij mij hebben.
En dat geeft weer een ander probleem: ik wind me vaak op om dingen die hij zegt of niet doet.
Ik ween vaak, omdat ik me dan ongelukkig voel. Ik praat er met hem zeker over, daarna is alles weer goed. Maar na een paar uur…
Voorbeeld: hij had vorige week voorgesteld om samen ergens naartoe te gaan, ik sprak hem er gisteren over en hij zei dat hij alleen ging. Ik ‘hoe, we gaan toch samen’, en hij zei dat hij dacht dat ik niet wou. Terwijl ik toen duidelijk had gezegd dat ik mee ging.
Ik word niet echt boos, gewoon ‘down’. En ik heb dat zovéél bij hem. Gewoonweg omdat het mij telkens zo hard kwetst!

Mijn moeder had me voorgesteld om minder met hem bezig te zijn. Ze heeft gelijk, ik zit constant aan hem te denken, hou altijd eerst rekening met hem. Bijvoorbeeld: als ik weet dat hij gedaan heeft met werken om 15u, en mijn beste vriendin vraagt om weg te gaan, dan zeg ik nee tegen haar.
Als hij 's avonds naar huis gaat (altijd om 18u als hij niet blijft slapen), dan kan ik echt heel moeilijk afscheid nemen. Dan geef ik hem nog een lange knuffel en kusjes, … TERWIJL ik hem die dag om 6u 's morgens terug zie. Waarom ik zo ben/doe? Geen idee! Maar ik wil echt dat het stopt. Ik maak me zelf zo ongelukkig.
Dat ik soms gewoon wil zeggen dat we beter uit elkaar gaan, maar ik zie hem doodgraag, en dat is het probleem. Ik zie hem té graag. Ik wil gewoon minder aan hem denken (terwijl ik wel mijn bezigheden overdag heb…), hem minder missen, minder bij hem willen zijn, mij minder zorgen maken om alles.
Zoals vandaag… Ik ben gisterenavond blijven slapen bij hem, en hij had vandaag een dag verlof, om 10u bracht hij mij naar huis met de bedoeling dat hij meteen naar huis zou gaan zodat ik kan studeren, ik zit namelijk midden in de examens, maar dan is hij weggegaan met mijn broer tot 12u30 en dan is hij nog bij mij gebleven tot 14u. Maar hij zit nu op zijn kamer, ik ook, dan wil ik gewoon sturen dat hij afkomt. Omdat ik hem mis en het gewoon zalig vind om naast hem te slapen. Maar ik heb het niet gedaan…
Mijn beste vriendin ziet haar vriend (twee jaar samen), alleen in het weekend, en ze zegt zelf dat ze hem niet mist, ook omdat ze dat natuurlijk gewoon is. Maar ik wil dat ook kunnen.
Hij blijft elke woensdagavond slapen, eens niet? Ik weet nu al dat ik hem zo hard ga missen, maar misschien als we maar 2 keer per week bij elkaar blijven slapen dat het mindert bij mij?
Want ik wil dat echt! Ik voel me enorm ongelukkig, ween vaak. Voor hem, was ik gelukkig. Nu … :confused:

Mijn vriend heeft er trouwens geen problemen mee dat we zoveel bij elkaar zijn. Ik ook niet.
Maar ik denk wel dat het voor mezelf beter is dat we elkaar minder zien.
Maar gaat dat echt helpen?
Soms denk ik gewoon dat ik gemaakt ben om alleen te blijven…

Als jullie beide geen probleem hebben met het vele afspreken/elkaar zien dan zou ik dat gewoon zo laten. Probeer je op je hobby’s te focussen, dingen doen die je leuk vindt, misschien denk je dat minder aan hem? Je moet jezelf gewoon afleiden en dingen zonder hem doen. Als dat niet lukt zou je kunnen proberen om elkaar iets minder te zien, misschien dat je je dan wel op andere dingen kun focussen.

Als ik jou was, zou ik echt eens kijken waarom je zoveel moeite met het weg van elkaar zijn. Persoonlijk vind ik het namelijk echt niet gezond als je niet even een paar uurtjes van elkaar weg kunt zijn zonder dat het je verdrietig maakt. Waarom wordt je verdrietig? Ben je bang dat hij niet meer terug komt? Of misschien een ander ontmoet ofzo? Verlatingsangst? Ik noem maar even wat dingen…

Voordat ik samen woonde met mijn vriend zag ik hem 3 keer per week en sliep ik 1 keer per week bij hem (of hij bij mij). Natuurlijk vond ik het dan ook niet altijd even leuk om weer afscheid te nemen, maar tijd voor jezelf en je eigen leven/vriendinnen/hobbies is ook erg belangrijk. Daarnaast wist ik altijd precies wanneer we elkaar weer zouden zien en we konden tussendoor appen/bellen dus dan heb je genoeg om naar uit te kijken.

Je zegt dat jullie er nu allebei geen probleem mee hebben om elkaar constant te zien, maar wie weet hoe dat over een aantal jaar is? Je hebt nu (pas) 6 maanden wat… Ik zou hier, als je er zelf niet uitkomt, wel hulp voor zoeken. Zou namelijk helemaal gek worden als mijn vriend constant om me heen hangt en alle andere dingen (vrienden bijv.) afzegt omdat hij dan bij mij kan zijn.

Probeer wat meer met vriendinnen te doen. Als ze vragen of je mee gaat ergens naartoe, zeg ja in plaats van nee. Zo ben je toch bezig als je niet bij je vriend bent en gaat het misschien wennen.
Ik snap heel goed dat je het liefste bij hem wil zijn, maar als je teveel bij elkaar bent kan het ook verkeerd gaan. Ik woon nu samen met mijn vriend en we proberen ook om af en toe een avondje apart van elkaar te zijn omdat het anders teveel wordt.

Het kan aan mij liggen hoor, maar een paar weken terug was er iemand met precies hetzelfde verhaal?

Maar oke. Ik zie mijn vriend ook vaak alleen maar in het weekend terwijl we een kwartier met de auto bij elkaar vandaan wonen. Je moet proberen hem een beetje los te laten. Je hoeft geen afstand te nemen, maar laat je vriendinnen nooit verwaarlozen door een vriendje. Want al gaat het wel uit zullen zij er misschien ook niet meer meteen voor jou zijn.

Ik zie mijn vriend een x in de twee maanden ofzo :flushed: haha (hij woont in het buitenland). Anyway, ik heb wel ook fases gekend waar ik heel erg met hem bezig was en de hele tijd bij hem wilde zijn. Inderdaad ‘eigen’ hobbies en dingen zoeken die je heel leuk vindt en lekker met vriendinne afspreken. Het is belangrijk om een individu te blijven en gewoon te weten wie je bent zonder hem.Ondertussen moet je ook gewoon genieten van het feit dat je zo verliefd bent! :slightly_smiling_face: