Ik kreeg daarnet een übervrolijk berichtje van mijn vroegere beste vriendin. Dat het superlang geleden was en dat we dringend eens iets moeten gaan drinken.
Maar ik twijfel wat ik moet terugsturen, want:
We zijn 4 jaar lang beste vriendinnen geweest. We deden echt alles samen, zaten altijd bij elkaar in de weekends, en als we niet afspraken waren we met elkaar aan het bellen. We zijn ook 4x samen op reis / op kamp geweest.
Maar, opeens, 2 jaar geleden, liet ze onze vriendinnengroep vallen voor “oudere, stoerdere vriendinnen”. Dat groepje staat echt bekend om hun slettenacties. En daar wou ze bijhoren, dus deed ze ook van die slettenacties. Ze is nog steeds heel goed bevriend met dat groepje.
Toen ze ons vriendengroepje liet vallen, zei ze gewoon recht in ons gezicht dat ze iedereen wou uitsluiten, behalve mij. Ik vond dit gemeen tegenover mijn andere vriendinnen en ik heb hun kant gekozen.
We hebben toen ruzie gehad, waarbij zij heel gemene dingen over mij had gezegd, grote geheimen van me had doorverteld. Ik heb ook wel gemene dingen gezegd, over haar slettenacties.
Daarna is het een soort van “bijgelegd”, maar we gingen niet meer met elkaar om. Af en toe kwamen we elkaar nog eens tegen op straat, en dan praatten we wat, maar that’s it.
We hebben vorige zomer nog een keer afgesproken. Toen gingen we iets drinken en het was heel gezellig. Maar toen kwam dat “stoerdere” vriendinnengroepje toevallig binnen om daar ook wat te drinken. Mijn ‘vriendin’ en ik gingen daarna nog eventjes naar de stad, maar toen fakete ze opeens dat haar telefoon ging. Ik had echt onmiddellijk door dat ze het fakete, ik ken haar te goed. Het was zogezegd haar moeder, om te zeggen dat ze dringend naar huis moest komen. Ik weet dat ze daarna gewoon terug naar dat café is geweest naar haar vriendinnen.
Tot zover de negatieve kant van het verhaal.
Hoewel ze gemene dingen gedaan heeft, mis ik haar toch als vriendin. Ik heb nog nooit met iemand zo’n close band gehad (behalve met mijn vriendje). En daarom twijfel ik om met haar af te spreken of niet. Ik zou het leuk vinden dat die band van vroeger terugkomt, maar ik denk dat ze daar te hard voor veranderd is…
En bovendien ben ik bang dat ze me opnieuw laat vallen, zoals die keer dat we in de zomer hadden afgesproken.
Sorry dat het zo’n lang verhaal geworden is. Maar wat zouden jullie doen in mijn plaats? En als jullie zeggen: niet afspreken, hoe formuleer je dat dan zonder dat het boos klinkt?
Ik vraag het aan jullie, want ik wil eens meningen horen van mensen die haar niet kennen.