Afspreken met vriendin?

Ik kreeg daarnet een übervrolijk berichtje van mijn vroegere beste vriendin. Dat het superlang geleden was en dat we dringend eens iets moeten gaan drinken.

Maar ik twijfel wat ik moet terugsturen, want:

We zijn 4 jaar lang beste vriendinnen geweest. We deden echt alles samen, zaten altijd bij elkaar in de weekends, en als we niet afspraken waren we met elkaar aan het bellen. We zijn ook 4x samen op reis / op kamp geweest.
Maar, opeens, 2 jaar geleden, liet ze onze vriendinnengroep vallen voor “oudere, stoerdere vriendinnen”. Dat groepje staat echt bekend om hun slettenacties. En daar wou ze bijhoren, dus deed ze ook van die slettenacties. Ze is nog steeds heel goed bevriend met dat groepje.
Toen ze ons vriendengroepje liet vallen, zei ze gewoon recht in ons gezicht dat ze iedereen wou uitsluiten, behalve mij. Ik vond dit gemeen tegenover mijn andere vriendinnen en ik heb hun kant gekozen.
We hebben toen ruzie gehad, waarbij zij heel gemene dingen over mij had gezegd, grote geheimen van me had doorverteld. Ik heb ook wel gemene dingen gezegd, over haar slettenacties.
Daarna is het een soort van “bijgelegd”, maar we gingen niet meer met elkaar om. Af en toe kwamen we elkaar nog eens tegen op straat, en dan praatten we wat, maar that’s it.

We hebben vorige zomer nog een keer afgesproken. Toen gingen we iets drinken en het was heel gezellig. Maar toen kwam dat “stoerdere” vriendinnengroepje toevallig binnen om daar ook wat te drinken. Mijn ‘vriendin’ en ik gingen daarna nog eventjes naar de stad, maar toen fakete ze opeens dat haar telefoon ging. Ik had echt onmiddellijk door dat ze het fakete, ik ken haar te goed. Het was zogezegd haar moeder, om te zeggen dat ze dringend naar huis moest komen. Ik weet dat ze daarna gewoon terug naar dat café is geweest naar haar vriendinnen.

Tot zover de negatieve kant van het verhaal.
Hoewel ze gemene dingen gedaan heeft, mis ik haar toch als vriendin. Ik heb nog nooit met iemand zo’n close band gehad (behalve met mijn vriendje). En daarom twijfel ik om met haar af te spreken of niet. Ik zou het leuk vinden dat die band van vroeger terugkomt, maar ik denk dat ze daar te hard voor veranderd is…
En bovendien ben ik bang dat ze me opnieuw laat vallen, zoals die keer dat we in de zomer hadden afgesproken.

Sorry dat het zo’n lang verhaal geworden is. Maar wat zouden jullie doen in mijn plaats? En als jullie zeggen: niet afspreken, hoe formuleer je dat dan zonder dat het boos klinkt?
Ik vraag het aan jullie, want ik wil eens meningen horen van mensen die haar niet kennen. :slightly_smiling_face:

je kunt het er altijd nog eens met haar over hebben toch? ;o

Ik zou het gewoon doen, als je het jammer vindt dat je dr niet meer zoveel ziet, gewoon proberen! En ik zou dr wel duidelijk maken dat ze het niet weer moet proberen om een telefoontje te faken. Ik bedoel… zeg het dan gewoon recht in je gezicht dat je dr naar terug gaat, kan daar zo niet tegen he. Succes iig met je beslissing ; )

Iedereen verdient een tweede kans :slightly_smiling_face:
Maak haar wel duidelijk dat je dit niet nog een keer pikt, en verlies jezelf niet; ik had een ook vriendin waarmee het echt heel erg leuk is als je er mee omgaat, maar ondertussen deed ze ook allerlei nare dingen.
Maar niet geschoten is altijd mis! Gewoon zonder verwachtingen afspreken, misschien is ze tot inzicht gekomen dat het niet kon wat ze deed.

Ik vind het wel allemaal lullig van haar… Ik denk dat je haar dat ook flink duidelijk hebt gemaakt?

Ik had vroeger een beste vriendin, maar omdat mijn ouders gescheiden zijn, zag ik haar nog alleen maar in het weekend. Later zag ik haar haast nooit. Ze ging om met hele andere mensen als ik (zoals jij ‘de sletten’ zou noemen denk ik :stuck_out_tongue: ) en ik hou me liever een beetje gedeisd. Maar, als we elkaar dan zagen, was het zoals vanouds! we zijn zelfs een keer met elkaar op vakantie gegaan ook al hadden we elkaar een jaar niet gesproken :stuck_out_tongue:

Is het bij jullie ook zo? Dat het weer als vroeger lijkt te zijn als jullie samen zijn? Zo ja, dan zou ik zeker afspreken. Maak het haar duidelijk dat je gewoon even wat met háár wilt gaan doen en dat je geen zin hebt in haar vriendinnen enzo.

Dat ligt nogal gevoelig :stuck_out_tongue:

We hebben het twee jaar geleden al eens uitgepraat…

Maar ik wil gewoon onze band van vroeger terug (hoewel ik denk dat dat niet zal lukken). Ik ben alleen bang dat ze me weer laat vallen. Of dat het niet gezellig is, want ze is echt heel hard veranderd in negatieve zin.

Bovendien zullen mijn vriendinnen het niet echt leuk vinden als het uitkomt dat ik nog eens met haar afgesproken heb.

En ik voel me de laatste tijd best vriendloos, ik heb behoefte aan wat sociaal contact.

Ik heb met dat gefakete telefoontje gewoon gedaan alsof ik het niet doorhad… En dan heb ik gezegd: “ooh ik fiets wel eventjes met je mee”. En toen we bij haar thuis aankwamen begon ze heel ongemakkelijk te worden. En toen vroeg ik nog: “Wil je dat ik eventjes mee ga naar binnen?” Ze zei dat ik wegmoest gaan omdat haar moeder boos was. En toen is zij gewoon terug naar het café gefietst, zonder naar binnen te gaan…
We hebben er nooit over gesproken, we hebben elkaar sindsdien eigenlijk nog maar 2x vluchtig gesproken.

En ik weet niet of het zoals vanouds is…
We zijn zoveel veranderd, ouder geworden.
Ik heb nu al een tijdje een vaste relatie en zij ook. En alles is gewoon anders…

Vroeger deden we altijd kattenkwaad en zo, ik zie het ons nu niet meer doen. (’:

Bedankt voor jullie reacties iig!

Upje!

Wie niet waagt, wie niet wint.
Afspreken dus, en als ze je weer laat vallen, dan had je dat kunnen verwachten en is het misschien niet zo erg. En je kunt altijd tegen haar zeggen, dat je haar mist maar dat je sommige acties van haar niet leuk vindt.
Maar ik zou als ik jou was, naar jezelf luisteren.
Wat je zelf wil, moet je doen. :wink:

Ik zou niet afspreken.

‘Sorry, ik heb geen zin om af te spreken.’

Het klinkt niet boos, maar is wel duidelijk.

Je moet, denk ik dan, geen vriendschap meer met haar sluiten in de hoop dat het weer net zo als vanouds word en die oude band weer terugkomt. Dat kan niet meer, daarvoor is teveel gebeurd en je vertrouwen teveel beschadigd.

Als je die hoop niet hebt, dan kan het geen kwaad om weer wat te gaan drinken. Het is wel goed als je haar vertelt dat je wist dat ze toen heeft gelogen van haar moeder en ze gewoon naar dat cafè is gegaan met haar vrienden. Kennelijk zit je dat nog best dwars (wat begrijpelijk en logisch is).

Persoonlijk zou ik geen vertrouwensband meer kunnen krijgen met zo’n vriendin, na zulke ervaringen met haar. Maar je kan het wel een kans geven: het is tenslotte al 2 jaar geleden + fouten maken is menselijk.

Mee eens. Ik denk dat het nog duidelijker is (vind ik dan):

‘Sorry, ik heb geen zin om af te spreken na alles wat er gebeurd is.’

Aangezien zij zelf de stap heeft gezet en jou heeft ge-smst om eens af te spreken weer, zou ik het nog een kans geven. Ik begrijp dat je dat niet leuk vind en dat je telkens aan de dingen denkt die zij jou geflikt heeft, maar jullie hebben lang een goede band gehad, een beetje jammer om het nu in het water te laten vallen ofniet? Dit is misschien ook een mooi gelegenheid om haar te vertellen wat van haar gedrag vind.

wat zou jij eigenlijk het liefst willen doen nu?

Wat een lastige situatie! Ik begrijp je volkomen. Ik heb ook een vriendin, of had… ik kan het super goed met haar vinden, ben helemaal mezelf bij haar en kan alles aan haar vertellen, maar ze is geen goeie vriendin. Ze laat heel vaak niets van haar horen, en is een heel moeilijk meisje dat snel ruzie maakt en overal een probleem van maakt. Ik zou het er met haar over hebben…