Afspraken maken bij fotoshoots

Hey iedereen,

Ik vroeg me wat af .

Ik ben sinds kort begonnen met fotoshoots voor mensen doen in ruil voor een klein bedrag, en ik zou vorige week mijn eerste afspraak hebben. Nu kon diegene dit keer niet, omdat het misschien slecht weer zou worden. Dus hadden we het voor de zekerheid verzet naar een week later, morgen dus. Ik had haar nog gestuurd dat ik het wel fijn zou vinden als het dit keer wel door ging.

Nu kreeg ik helemaal een boos bericht dat de klant koning is volgens haar en dat zij het ten aller tijden af mocht zeggen, en dat ik niet het recht had om dat te zeggen. En nu wilde ze de afspraak voor morgen weer afzeggen. Ze had als reden dat haar vader ineens een afspraak had gemaakt en daarom niet kon komen (hij zou meehelpen). Maar kom zeg, je kunt toch wel van te voren regelen dat jij en wie er dan ook mee gaan, ook echt kunnen? En niet zomaar een andere afspraak maken waardoor het mijne weer verzet moet worden?

Ik vond dit echt nogal een vage en geen goede reden eigenlijk. Als je nou ziek bent, of het is heel erg slecht weer, of er is ineens iets heel belangrijks voor gekomen, oke dan. Maar ik vind dat je als klant wel de taak hebt om van te voren goed te regelen dat je bijvoorbeeld vervoer hebt naar de locatie, en dat de personen die mee zouden gaan ook beschikbaar zijn.

Zijn jullie het hiermee eens of mag de klant volgens jullie ten aller tijde afzeggen, ongeacht van welke reden dit is?

Ik vind dat de klant het altijd, om welke reden dan ook mag afzeggen, maar dan wel op tijd. Ik vind het niet kunnen als het op zulke korte termijn wordt afgezegd, tenzij het een van die redenen is die jij noemt.

Als je dit vaker doet kan je misschien een regel instellen dat de afspraak max 24 uur van tevoren moet worden afgezegd en dat je anders de helft van de kosten in rekening brengt? Of zoiets :stuck_out_tongue:

Nou ik vind het persoonlijk belachelijk hoor op het laatste moment en ja, de klant is belangrijk, maar niet koning in deze situatie. Die klant is degene die de afspraak maakt, dus moet die zich daar ook aan houden

Hmh misschien ben ik te hard maar ik vind de klant absoluut niet de koning? Als fotografe moet jij je spullen sjouwen, jij moet ervoor zorgen dat ze goed op de foto’s komen te staan en denk maar aan de nabewerking die nog nodig is. Ik ben vrij streng. Een afspraak is een afspraak, alleen als er een goede reden voor is kan het eventueel verplaatst worden maar dan moet ik het wel op tijd weten (minstens een week van te voren).

Jij bent de artiest, zij mag wel de klant zijn maar ik vind de fotograaf belangrijker.

Tja, blijkbaar denkt iedereen daar weer anders over. Dat meisje is zelf ook fotograaf en volgens haar ‘‘moet’’ het zo. Maar ze weet dat ik pas net hiermee begonnen ben en gaat nu al zo tekeer, zal wel aan haar liggen denk ik maar.

Ik ga gewoon maar duidelijkere regels toepassen. Ik vind het voorbeeld van fullforcegale het beste, dat het gewoon 24 uur van te voren moet worden aangegeven tenzij je echt iets heel onverwachts hebt waardoor het niet kan (zoals ziekte, slecht weer, een ongeval)

Ik ben het gedeeltelijk eens met jou Soesoe, naar mijn mening moeten beide partijen gewoon goed met elkaar omgaan. Het is heel mooi om te zeggen klant is koning, maar als fotograaf moet je inderdaad netzo goed tijd vrijmaken en spullen voor elkaar hebben. Dus ook de klant moet redelijk zijn.

Zij mag het alleen te allen tijde afzeggen als jij dat van tevoren kenbaar hebt gemaakt. Ik vind haar attitude echt onacceptabel :’) maar aan de andere kant, misschien is je opmerking (het fijn vinden als het dit keer wél door zou gaan) bij haar in een verkeerd keelgat geschoten. Kan ik me dan ook wel weer wat bij voorstellen. Je had beter kunnen zeggen dat je er bijv. zin in had. Misschien heeft ze die afspraak van nu wel gecancelled omdat ze boos is, want ik denk dan, waarom zou ze dat anders nu pas laten weten?

Al met al vind ik het een beetje vaag mens. Vanaf nu zou ik als ik jou was gewoon een regel instellen (en deze van tevoren ook duidelijk naar klanten toe communiceren, door het bijv. bij je voorwaarden te vermelden oid, ik weet niet precies hoe je werkt). Dat ze tot X periode van tevoren (ikzelf zou 48 uur doen) moeten aangeven als er iets tussen is gekomen. Zijn ze daar niet op tijd mee en zeggen ze in de 48u vóór je afspraak af, dan breng je 50-100% (again, moet je zelf beetje beslissen hoeveel) in rekening van wat je anders zou verdienen.
(Maarja, wat doe je dan als ze je ook achteraf niet betalen? Dat moet je je wel bedenken. Tenzij jij met facturen werkt etc want volgens mij ben je als klant wettelijk verplicht om een factuur te betalen.)

Dat kan je dan als vuistregel houden en als iemand nou echt met een vreselijk belangrijk iets komt wat ze niet eerder hadden kunnen voorzien, dan kan je een enkele keer zeggen: fine, ik snap het, je hoeft niet te betalen.

@Curiosityy, ik had hier nog niet echt rekening mee gehouden en had van te voren ook nog geen regel daarvoor ingesteld. Nu heb ik op mijn website wel die regel erbij gezet.

Tja, ik had dat gezegd omdat ik er zelf absoluut niet van houd dat mensen iets afzeggen om een vage reden (eigenlijk was de echte reden van de eerste afzegging dat ze haar honden nog niet gewassen had). Ik was toen al een beetje geïrriteerd, omdat ze dat al wel eerder had kunnen bedenken. We hadden het namelijk twee week van te voren al afgesproken :dry: Daarom heb ik dat toen gezegd, misschien kwam dat indd verkeerd over maar ja jammer dan.

Maar nu kreeg ik dus een heel verhaal over me heen dat ze al helemaal geen zin meer had om haar honden te wassen , omdat ik zoiets tegen haar had gezegd! Nou nou nou. En zo ‘‘zakelijk’’ is het nog niet eens naar mijn mening, ik vraag bijna niks voor de fotoshoot en ze is ook nog een bekende van mij. Begrijp dus niet waarom ze zo flauw moet doen.

Maar ja, we zien wel. Ik moet nog van haar horen of ze een nieuwe afspraak wilde maken. Heb het wel even tegen haar gezegd dat ik haar reden om af te zeggen niet goed genoeg vind.