afscheidsbrief...?

okee, mijn opa heeft een ruis in zn oor, te verlelijken met naast een remmende trein staan… mijn opa geeft heel erg veel om muziek, kan ook heel veel spelen en is een man die altijd hartstikke blij kan zijn om te kleinste dingen, hier heb ik overigens enorm veel respect voor. hij kan niet geopereerd worden en zal er dus mee moeten leven, iets wat hij niet kan :frowning_face: gister zei mn moeder tijdens het eten; als je nog iets tegen opa wil zeggen, of doen of schrijven moet je niet meer wachten… het zit dus zo dat opa het niet meer ziet zitten zo(doe ik ook niet dus snap het wel, dat terzijde…) maar als hij dus een paar nachten slecht slaapt ziet hij t echt niet meer zitten en zal het niet lang duren voor hij naar de dokter zal gaan voor euthanasie, als dit te lang duurt of geweigerd word zal hij het zelf doen( door ervaringen hiermee is dit nog pijnlijker dan het al was) en ik ben dus echt enorm verdrietig(als dit niet zo was zzou het niet goed zijn…) maar nu wil ik dus iets schrijven, aangezien ik het niet kan zeggen en ik het dan wat makkelijker vind om het op te schrijven… nu is mijn vraag wat ik er in hemelsnaam in moet gaan zetten, moet het echt een afscheidsbrief zijn dan? of gewoon iets leuks, maar wat? ik kan echt niet meer helder denken en ben er echt kapot van(oma is 1,5 jaar geleden ook overleden, was echt mn beste vriendin en kan k nog steeds niet accepteren… wel oma van andere kant trouwens) kan iemand mij helpen…? ik ben echt enorm verdrietig en weet echt niet wat ik moet doen :frowning_face: ik wil hem niet kwijt ;( maar we kunnen het niet maken om hem te laten lijden, sorry voor mijn lange verhaal :frowning_face:

hij heeft overigens 2 weken geleden toen het erg slecht ging door slecht slapen gezegd dat hij op dat moment dacht binnen een week euthanasie zou willen plegen/plegen, dus het is niet in te schatten over hoe lange tijd dit gaat…

ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is, en er mensen zijn die mij zouden kunnen helpen :frowning_face:

alvast bedankt x

Heel erg veel sterkte :sob::muscle:
Ik heb geen idee wat je in een brief zou moeten zetten eigenlijk… Wat wil je dat hij echt nog weet voordat hij er niet meer is?

schrijf over de leuke momenten die jullie hebben meegemaakt samen & schrijf vooral wat recht uit je hart komt, heel veel sterkte ! x

ik praat eigenlijk niet super veel met hem, natuurlijk als hij hier is wel maar niet echt zelf persoonlijke gesprekken… ik heb echt geen idee ;(

Lieve schat,
Ik zou niet wachten en dit op girlscene zetten,
Lucht je hart uit op het papier en duw mening in elk woord dat je neer-pent
Zeg alles wat je zeggen wilt en laat niks onbesproken, dit kan… nee dit is je laatste kans om hem te vertellen hoe fijne opa hij voor je was, wat hij betekende en hoeveel je van hem hield en als hij gegaan is nog steeds zou houden,
Veel sterkte meis, ik hoor graag hoe het gegaan is,
Ik ben er voor je :kissing:

toen mijn oma overleed heb ik ook een paar tekstjes geschreven, maar die heeft ze zelf nooit gelezen, en dat is dus wel anders aangezien dit voor hem is…

euthenasie krijg je niet zomaar, dat is echt een enorm traject… maar dat terzijde… ik denk dat je gewoon moet schrijven wat in je opkomt. al jankend en gewoon woorden op papier zetten… en ook niet later denken van goh dat is stom, want dat is hoe jij je voelt… ik kan je verder niet echt tips geven. maar in ieder geval veel sterkte :flushed:

daarom dat hij het dan zelf doet…

Ik zou mijn favoriete herinnering opschrijven(met hem) en idd, schrijf wat uit je hart komt.

dat is hem juist, ik zou niet weten wat… zoveel heb ik niet met hem gedaan, ik zou ni iig niet echt weten wat, ook niet echt gedeelde interesses ofz…

sterkte! :sob::muscle:

als ik jou was had ik alle dingen opgeschreven die je aan je opa waardeert alle mooie dingen die je samen met hem hebt meegemaakt. schrijf vooral recht uit je hart

dat recht uit mn hart moet lukken, bij oma ook 4x gedaan ofz… maarja dat heeft zij niet meer gelezen… pfff dit is zoo veel moeilijker dan gedacht :frowning_face:

iedereen trouwens hartstikke bedankt voor de lieve reacties! x

Dan vertel je over grappige verhalen die je over hem van anderen hebt gehoord. Of over wat voor dingen je met je opa gedaan zou willen hebben. Of zoek mooie quotes en gedichten op.

Dit ja! En heel veel sterkte!

okee ik zit hier echt te huilen alleen al om die lieve reacties, dankjewel x

maar zouden jullie echt iets doen van ik zal je missen en je zal altijd bij me blijven etc etc of niks in die richting? dus niet echt afscheid maar alleen leuk of wat? ik weet t echt niet ;(

Dit. En heel veel sterkte. Misschien dat het helpt als jijzelf troost uit die brief kan putten. Dus door te vertellen wat voor gevoelens door je heen gaan, terwijl jij weet dat je hem elk moment kan verliezen. En on that note als je zulke waardevolle momenten samen kan delen dan kun je die ook in de brief zetten om hem eraan te herinneren dat je achter elke keuze dan ook zal staan (uit je bericht maak ik op dat je dat doet namelijk). Schrijf niet de brief die je het meest gepast lijkt. Hiermee bedoel ik eh hoe ga ik dit uitleggen. Stel je de gelukkigste herinnering aan je opa voor. Bijvoorbeeld hem met een gelukzalige glimlach in zijn oude schommelstoel. En stel je voor dat hij de brief in zijn handen heeft. En stel je nu voor dat er een hemel is (indien je erin gelooft dan eigenlijk ja dan geloof je er al in eh) en hij in dezelfde schommelstoel zit en je brief leest. Dus in allebei de gevallen (of hij blijft leven of niet) dan leest hij je brief. En dan gaat het er niet om, om wat voor emotie de brief bij hem oproept, maar wat je aan hem aan het vertellen bent (hoop dat je dit snap). Nogmaals: heel veel sterkte!

ik sta er iig 100% achter, als ik tegen m zou zeggen dat hij t niet moet doen, zou hij het niet doen maar zou hij ongelukkig zijn en hij heeft een super mooi leven gehad en is een geweldig persoon, dat verdient hij niet en kan ik niet van hem vragen…

dankjewel ik zal het zeker proberen, thnx x

Wat heftig. Begin gewoon met schrijven. Dit lijkt nu misschien heel lastig, maar zodra jij begint met schrijven zul je merken dat je pagina’s lang vol kunt maken.

dankjewel x k zal t proberen … x

Wow wat heftig! Je kunt misschien schrijven over de mooie en leuke dingen die jullie samen hebben gedaan. Heel veel sterkte :sob::muscle: