Afscheids-/verjaardagsfeestje: iedereen een bijdrage - raar?

Hoi allemaal! Die titel kon niet langer dus vandaar een ietwat aparte titel :’) Het zit zo: over 2 maanden ben ik jarig en iets na mijn verjaardag vertrek ik voor een jaar naar Afrika. Ik wou dus een afscheids- en verjaardagsfeestje ineen houden, ik schat voor zo’n 30 à 40 mensen. Maar nu is het probleem dat dit natuurlijk vrij veel kost, vooral drank is erg duur maar er moet ook eten, frisdrank, etc. komen (en wc-papier :’). Ik vroeg me af of het raar is om op je eigen feestje, anderen om een bijdrage te vragen? En dan bedoel ik gewoon dat iedereen bijvoorbeeld een fles drank/frisdrank/zak chips/o.i.d. meeneemt, of gewoon een bijdragen van een paar euro? Zou jij het raar vinden om uitgenodigd te worden op een feestje waar je zelf aan mee moet betalen/iets moet meebrengen? :\

Ja, dat vind ik raar. Wanneer ik naar een feest van iemand ga, ga ik niet zelf mee betalen. Dat vertik ik om te doen. :slight_smile:

hmm dan zou ik ervan uitgaan dat dat een deel van je afscheidscadeau is.
dus op de uitnodiging zoiets zetten van: ik zou erg blij zijn met een (financiële) bijdrage voor mijn reis, of een hapje/drankje om het feest op te leuken! (dat je dat geld in het feest stopt hoeft niemand te weten haha)

Neuh, gewoon een beetje casual vragen of mensen iets te eten of drinken mee willen nemen kan goed! Geld vind ik dan wel weer een beetje raar.

maar ehm ik zou het niet durven doen. Op en top gierigheid, geef een feest, of geef geen feest.

Als iedereen je geld cadeau geeft en je zorgt dat je minder dan dat uitgeeft hebt je toch ook ‘winst’. 'T lijkt mij persoonlijk niet meer dan normaal om iemand een cadeau of geld te geven op zn verjaardagsfeestje.

Het hangt er vanaf wat voor feestje je houdt, maar iets meebrengen vind ik geen probleem. Om geld vragen vind ik wel een beetje vreemd, dit zou ik alleen bij mijn ouders doen als ik het niet kan betalen.

Ik bedoel… ik neem aan dat je wel wat krijgt als cadeau voor je verjaardag/afscheid. Dan zet je gewoon onder aan je uitnodiging: Cadeauwens en dan zo’n envelopje of iets in die trant =D doe ik ook altijd.

Euhm, ik heb tijdens het EK met ongeveer m’n hele klas bij mij thuis gekeken, maar iedereen moest wel iets meenemen, zoals een zak chips of een fles cola. Zoiets kan je ook doen, dat iedereen iets meeneemt. Al is EK kijken wel iets anders dan een feest geven.

Je geeft zelf een feest, dus ja je moet er zelf voor betalen. Ik vind dan niet dat je van anderen kunt verwachten dat ze geld aan je geven daarvoor. Als het gewoon een gezellig samenkomen was, is het wat anders en kun je wel vragen aan iedereen of ze iets mee willen nemen. Maar je gaat je verjaardag vieren, denk dat je het zelf ook raar vindt als je ergens voor wordt uitgenodigd en er wordt gevraagd om een bijdrage.

Ik vind dat heel raar ja. Ik bedoel jij wil een feest, moeten anderen daar dan maar voor betalen? Dan kan je gewoon beter op je uitnodiging zetten van cadeautip: geld

Bedankt allemaal! :slightly_smiling_face: Ik zal er nog even over na denken, maar ik zal niet in de uitnodiging zetten ‘willen jullie allemaal iets meenemen?’ :stuck_out_tongue: Dan inderdaad gewoon als cadeautip geld, o.i.d.

Het ligt aan de situatie.
Vrienden van mij hebben dat toendertijd gedaan maar dat was bijvoorbeeld van, we gaan bij 1 iemand oud en nieuw vieren en iedereen geeft 10 euro aan die persoon waar we het gaan vieren en die haalt de boodschappen enzo. Maar da’s dan weer iets gezamenlijks, dus dat vond ik volkomen normaal.
Laatst heb ik een uitnodiging ontvangen waar je dan 10 euro mee moest nemen, dan moet ik eerlijk zeggen dat ik niet echt weet voor feest het is, een feest in een schuur ofzo. maar da’s dan ook weer zoiets; de persoon geeft jou de mogelijkheid om ergens keileuk te feesten, en jij hoeft dat dan niet te organiseren. (maar ik moet eerlijk zeggen ik weet niet helemaal hoe ik die 10euro aanbetaling vindt in deze situatie).
Een afscheidsfeestje is echt totaal voor jezelf dus dan is het in mijn ogen niet helemaal correct om dan 10 euro aan de uitgenodigden te vragen.

ja dat is heel en onbeschoft. maar als je het perse wilt doen dan zet je onderaan de kaart dit :

cadeautip: ( een envelopje dat je in word kan vinden)
dus je zegt niet cadeautip: geld
maar gebruikt het plaatje voor envelopje.

ik vind het altijd onbeschoft en not done, maar best veel mensen doen het zo.

Tenzij je het houdt met vrienden en niet voor vrienden: nee, niet doen! Je zal heus wel cadeautjes krijgen. Hou t gewoon simpel, niet teveel soorten drank en gewoon lekker bij de Aldi: prima toch?