Afscheiding

irritant…

Mmm, zelf geen last van maar volgens mijn kunnen het twee dingen zijn:
Normale afscheiding (sommige hebben eenmaal meer dan de ander)
of je kunt last hebben van een infectie. Als dit zo is kan het zijn dat je veel jeuk hebt en het stinkt? (heb even mn research gedaan.

`“Een toename of afname van witte afscheiding duidt soms op een verandering in de hormoonhuishouding. Mogelijke oorzaak is de pil, de menstruatiecyclus of seksuele opwinding.”`

Deze site kan misschien ook handig zijn

Afscheiding is heel normaal. De een heeft er meer last van dan de ander, en bij de een is de substantie net wat meer snot-achtig als bij de ander. Als de kleur van de afscheiding veranderd kan het zijn dat je een infectie of iets anders hebt, maar je zegt dat de afscheiding wit is. Stinkt het ook erger als normaal en vertrouw je het toch niet? Ga dan evententjes naar de huisarts.

Dankjulliewel allemaal. :slightly_smiling_face:

Waarom durf je het niet aan je moeder te vertellen? Je moeder heeft vast ook wel zulke ‘probleempjes’ gehad toen ze jong was dus ze zou je vast wel (hoop ik) begrijpen. Moeders zijn ervoor om dit soort vragen aan te stellen!

Dagelijks wassen met water, nooit met zeep. Katoenen ondergoed zodat het kan luchten en 's nachts alleen dun ondergoed of geen ondergoed dragen, dat kan heel erg helpen met de balans herstellen waardoor de afscheiding waarschijnlijk minder wordt.
Ik raad je af om inlegkruisjes te gebruiken om het op te vangen, aangezien het hier juist weer meer van gaat broeien en daardoor kan je meer afscheiding krijgen.

Als je verder klachten hebt en bovenstaande niet helpt, gewoon aan je moeder vertellen. Je moeder weet er alles van en ze heeft misschien rond jouw leeftijd wel hetzelfde gehad en dan kan ze je geruststellen (vaak is het gewoon een tijdelijk iets! gebeurt vaak in de puberteit.) Je hoeft je er iig niet voor te schamen hoor! Ik weet zeker dat je moeder het juist graag wil horen van je.

Ik heb ook een keertje een schimmelinfectie gehad, enorm naar. Bij mij ging het samen met heel erg veel jeuk en (tmi) een soort hute-kase achtige substantie. Ik kreeg het advies van katoenen onderbroeken dragen en yoghurt en sinasappelsap eten en drinken! Na een klein weekje was ik er vanaf.

Maarrr even terug op het dokter/moeder verhaal. Mij lijkt het persoonlijk (als ik in jouw schoenen zou staan) naarder om aan je moeder te vertellen dan aan een dokter. Een dokter ziet echt zo veel kutten, dat maakt hem/maar echt geen bal uit. Het gevoel van schaamte wat jij misschien hebt is totaal niet op zn plaats!

Mocht je het niet vertrouwen, zet die stap, bel de huisarts!
Succes

Vertel het aan je moeder!! Ik ben er zelf voor naar de dokter geweest, omdat ik ook bang was voor haar reactie. Toen is ze er uiteindelijk toch achter gekomen (Want ja, verzekering) dus heeft ze me gezegt dat het heel normaal is en ik het altijd tegen haar kan vertellen. Vertel het dus aan je mam, die is allang blij dat je het haar verteld en kan jou ook weer advies geven!

Zoals de anderen al zeg, vertel het je moeder. Het is echt niet raar om over dat soort onderwerpen te praten met je moeder. Zij kan je helpen, en heeft het hoogstwaarschijnlijk ook gehad vroeger. Zij is diegene die je kan helpen, en helpen om een oplossing te vinden.

Afscheiding is inderdaad heel normaal bij vrouwen. De ene meer dan de ander. Mijn tips:

• was je elke dag, liefst 2x met water, eventueel met producten zonder zeep
  • ververs elke dag je ondergoed
  • er bestaan ook vochtige doekjes voor de intieme zone, als je een extra fris gevoel wil
  • vagina douches zijn af te raden omdat het de pH van de vagina verstoort, toch vind ik dat het helpt voor overmatige afscheiding, het is beter om het 1x per maand te gebruiken dan dagelijks
  • probeer eens Multigyn Actigel, gedurende 5 dagen 2x/dag inbrengen, is vrij te verkrijgen bij bv kruidvat. Dit zorgt ervoor dat de pH van je vagina terug stabiliseert
  • er bestaan ook strips waarbij je de pH van je vaginale flora zelf kan meten
  • indien je toch twijfelt, ga gewoon eens langs bij je huisarts. Ook de gynaecoloog kan je raad geven
  • en vooral: weet dat het heel normaal is, maar ik begrijp dat het geen aangenaam gevoel is