Afscheiding help!

Hey Girls,

Ik heb dus altijd last van super veel afscheiding. Als ik dan n dag heb gewerkt of naar school ben geweest dan zit m’n hele string en broek vol. Ook ruik je t, niet dat t perse stinkt maar je ruikt het wel, ik doucht dagelijks en t is geen soa en ook geen infectie. Ik ben nu trouwens 17. Ook sinds ik m’n spiraaltje heb (mirena) is t soms bruin en dan lijkt t net alsof ik ben doorgelekt. Kdraag nu dagelijks tampon om geur en een rotzooi te voorkomen.

Weet iemand wat ik kan doen zodat het minder wordt? Pls help thanks

Heb je al met de huisarts overlegd?

Wat ik zou doen:

• Draag geen tampon meer. Je vagina heeft de tijd nodig om te herstellen en dat gaat niet met een tampon.
  • Draag ook geen inlegkruisjes of maandverband. Dat sluit alles te veel af daaronder. Je vagina heeft voldoende lucht nodig.
  • Draag alleen ondergoed van katoen. Neem desnoods een paar extra onderbroeken mee en plastic zakjes waar je het in kan doen om mee te nemen.
  • Wassen van je vulva alleen aan de buitenkant met water zonder zeep. Zeker geen vaginale zepen gaan gebruiken, dat is troep. Alleen water is voldoende. Ook niet van binnen spoelen. Dat is ook heel slecht.
  • En verder beetje geduld hebben.

Heel vaak gaat het hierna wel beter. De normale bacteriën moeten weer herstellen. Als het na enkele weken nog steeds niet beter gaat, dan overleggen met de huisarts.

Het bruine is een beetje bloed, komt door de spiraal. Het baarmoederslijmvlies kan wat dunner worden en bloed wat sneller. Is normaal, tenzij het heel vaak en veel is.

1 like

Heey super bedankt voor de tips!

Dingetje waar k wel mee zit is als ik geen tampons draag dan zit sws in t begin de hele tijd alles onder en ruik je t:(. Heb t nu al n jaar of 2 en in t begin droeg ik geen tampons en toen bleef t ook zo

M’n huisarts zei overigens ‘is niks aan te doen’ nou dusja daar heb k niet veel aan.

Iemand anders nog tips?

Als je zeker weet dat het door het spiraaltje komt, een overweging voor een ander spiraaltje?

Ik snap je aarzeling, maar alleen al de aanwezigheid van een tampon in je vagina kan al veel extra afscheiding veroorzaken. Je lichaam verzet zich tegen een vreemd iets in je vagina. Dat doet ze door extra afscheiding te maken. Ook kunnen de goede bacteriën uit balans raken. Een tampon is niet gemaakt om afscheiding tegen te gaan, maar alleen om tijdens de menstruatie tijdelijk het bloed op te vangen. Dus, dat gewoon helemaal niet meer gebruiken. Ook tijdens je menstruatie zou ik even maandverband gebruiken.

Dat je huisarts dat zo aangeeft is onzin natuurlijk, wat een eikel. Ik zou dan een second opinion vragen bij een andere huisarts of een verwijzing naar een gynaecoloog.

Maar, begin eerst met mijn eerdere suggesties.

Heey,

Nee ik had er al veel last van voor mn spiraaltje, alleen de bruine kleur soms komt door mn spiraaltje xx

Oki echt super bedankt ik ga t proberen! En ja mn huisarts is indd echt een verschrikkelijke eikel hahaha,
Kga je tips volgen en als t niet werkt ga ik naar de gynaecoloog

Dankjeee

Succes! Het is super vervelend en je wordt extreem self aware. Iedereen heeft het wel eens af en toe dat het daar beneden niet zo wil. Maar, bijna altijd gaat het wel weer over. :kissing_heart:

1 like

Jaa indd kben er dan ook de hele tijd mee bezig
thanku sis