Afschaffing wet Godslastering

Zoals jullie misschien wel gehoord hebben is sinds gisteren de wet op Godslastering officieel afgeschaft. Wat vinden jullie hiervan? Er werd natuurlijk al een tijd niets meer mee gedaan, maar vinden jullie het normaal dat iedereen tegenwoordig zomaar vloekt? Is het niet respectloos tegenover gelovigen?

Ben benieuwd naar jullie mening.

Ik vind het persoonlijk weer zo iets ontzettend typisch voor gelovigen om zich ‘beledigd’ te voelen als mensen ‘godverdomme’ zeggen.
Ik vind het veeele erger als mensen ‘kanker’ ‘janet’ ‘mongool’ enz zeggen…

Als een gelovige aan mij zou vragen of ik zou willen stoppen met het woordje ‘godverdomme’ te gebruiken, respecteer ik hem/haar en zou ik er rekening mee houden wanneer deze persoon bij mij in de buurt is.
Maar ik denk dat het geen nut heeft om deze wet nog langer in stand te houden. Wat wil je doen als iemand deze wet overtreedt? Boete geven? Dan zou de politie bij veel huishoudens langs moeten gaan, zonde van de tijd.

Wat is janet? Nog nooit van gehoord namelijk, behalve als vrouwennaam.

Ik wist niet eens dat het strafbaar was om te vloeken, vind het een wonder dat ik nog niet ben opgepakt dan.

Ik weet niet echt wat ik ervan vind. Zelf scheld ik regelmatig (ook met godverdomme, maar dan weer niet met kanker) en ik weet niet echt waar je de grens zou moeten trekken, als er al een grens zou moeten zijn. Ik snap het als iemand het niet fijn vindt als je met kanker scheldt (zelf ben ik daar ook geen fan van), maar zolang je niemand persoonlijk aanvalt zou je je er niet te veel van aan moeten trekken denk ik. Als ik godverdomme oid zeg, val ik god of gelovige mensen niet aan, het is gewoon een woord om mijn gevoel te uiten en het net allemaal wat krachtiger te maken. Ik snap ook wel eigenlijk waarom kanker zo’n woord is, als je even alleen kijkt naar hoe het klinkt. Die twee k’s erin maken het een heel ‘hard’ woord, het maakt het heel krachtig. Maar toch vind ik het niet fijn om met kanker te schelden, maar heb ik geen probleem met tering of godverdomme.

Okee dit is allemaal niet echt nuttig, ik heb niet echt een punt. Ik weet niet wat ik ervan vind.

Ik vind het niet zo raar dat het is afgeschaft eigenlijk, het is toch niet meer van deze tijd. Bovendien is het ook niet respectvol om een opmerking te maken over iemands schoenen, daardoor is het nog niet strafbaar.

Een janet is een scheldwoord voor een homoseksueel.

Vroeger was het strafbaar omdat we een heel christelijk land waren. Er werd al tientallen jaren niets meer mee gedaan, vandaar dat deze wet afgeschaft is.

Oh. Nou, als er zolang niets mee gedaan werd, denk ik niet dat er veel verschil is nu die wet weg is.

mensen doen het toch al dus dat ding maakt geen verschil

Beledigend woord voor ‘homo’ of een ‘verwijfde man’ eigenlijk haha :’) Belgje dat ik ben;

Ik vind het prima. Iets wat respectloos is naar gelovigen, hoeft wat mij betreft niet ook strafbaar te zijn. Dan kan er zoooveel strafbaar worden gesteld.

Ik scheldt ook met homo, wat eigenlijk best wel slecht is, nu ik erover nadenk.

“God verdoem mij”

Schelden met homo of mongool vind ik dan weer niet kunnen, omdat dat gewoon mensen zijn en als je dat als scheldwoord gebruikt zeg je zogenaamd dat die mensen ‘minder’ zijn en dat het een ‘belediging’ is. Maar zoals ik al zei, waar trek je de grens? En mensen die met homo of mongool schelden bedoelen het vaak niet als belediging tegenover die mensen.

Ja, lastig. Waar trek je de grens? Want mensen schelden ook met woorden zoals flikker, dat is dan weer kwetsend tegenover homoseksuelen natuurlijk. Of met mongool, dat is dan weer kwestend tegenover mensen met het syndroom van Down. Allemaal niet netjes, ook geen woorden zoals godverdomme of het roepen van ‘Jezus (christus)’ als er iets fout gaat. Zie ook niet waarom we dan een uitzondering zouden moeten maken voor één bepaalde groep, in dit geval de gelovigen. Beter gewoon wat minder vloeken in het algemeen dan.

Ik vind schelden met flikker bijvoorbeeld erger dan met godverdomme.
Omdat ik denk dat god niet bestaat en homoseksuelen wel.
God kan je dus niet kwetsen, maar homo’s wel.

hhm ja dat is ook wel weer waar haha. Dus ik zal het ook niet zo snel in het openbaar zeggen daarom.
Maar een wet is er ook niet voor schelden met kanker of mongool, dus dan vind ik dat er al helemaal geen wet voor godslastering hoeft te zijn.

Ik ben christen, gvd betekend inderdaad: God verdoem mij (God, gooi mij maar in de hel) Ik schrik altijd als ik mensen dat hoor zeggen, omdat ik geloof wat in de 10 geboden staat nl: ‘Gij zult MIJN Naam niet ijdelijk gebruiken, want ik zal niet onschuldig houden die mijn naam ijdelijk gebruikt’. Er staat dus een straf op vloeken.

Ik zit nu sinds dit jaar op een openbare school (hoger onderwijs) en het valt mij gewoon heel erg op hoe makkelijk mensen dit zeggen. net als ‘Jezus’ zo standaard als stopwoord gebruikt word. Vind ik echt jammer.

JA als je er niet in geloof dan is het ook niet zon big deal om te gebruiken. Dan is Het hetzelfde als kut bijvoorbeeld. Dus tja
en sowieso bij godverdomme is het dus eigenlijk alleen nadelig voor jezelf. god verdoem mij. haha
Niet denken nu dat ik een scheldende tokkie ben hoor, maar ik vind erge gelovigen altijd zo erg overdreven doen er over.