Afrijden

Hello meiden!

5 maart is het zover: ik mag afrijden! Heb nu 22 lessen gehad en ik neem nog 3 erbij voor aankomende week om veel te lessen voor het afrijden.

Zijn er mensen die misschien enkele tips kunnen geven?
Ik hoor veel verschillende (en vooral tegenstrijdige) dingen. Ik ben echt zenuwachtig, vooral omdat ik de gedachte heb dat er maar weinig mensen zijn die in één keer slagen.

Hoe vonden jullie het afrijden? Wat werd er gezegd? Hoe verliep de rit in de auto ongeveer? Gezellig/gefocust?

Ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen en tips!

meis, maak je geen zorgen. Je mag niet zomaar afrijden hoor! Doe je trouwens nog best snel, na 22 lessen.
Ik zou gewoon gefocust zijn, maar ondertussen wel een praatje maken.

Succes! En laat even weten hoe het is gegaan!

gewoon op je af laten komen, elke examinator is weer anders!
het komt vast goed !!!

Ik vond het afrijden super kut, want mijn examinator pakte allemaal smalle kutstraatjes en het ging heel slecht naar mijn idee, maar ik ben gewoon geslaagd :slightly_smiling_face: Hij begon een beetje te lullen over wat ik deed en over de vakantie, gewoon beetje dom lullen. En als hij dat niet doet zet je de radio wat harder als je dat fijn vindt. Gewoon lekker rijden! Het komt echt goed!

Heel goed dat je nog wat lessen vooraf neemt.
Dat deed ik ook en ook kort voor het afrijden deed ik half uurtje lessen om erin te komen.
Ik reed om 09.00 uur af 's ochtends. Dus was lekker rustig.
Verder geef ik je mee: kijken, goed blijven kijken!
De handelingen weet je wel, maar vooruit blijven kijken en spiegels gebruiken.
Way the go!

Kijk niet alleen recht vooruit. Je moet goed om je heen kijken. Ik was ook erg zenuwachtig maar toen ik eenmaal begon te rijden was dat gelukkig over.
Ik heb 'm de tweede x gehaald, ik wilde 'm de eerste keer denk ik TE graag waardoor ik onnodige fouten maakte.

Mijn rijinstructeur zei altijd dat ik net moest doen alsof het gewoon een rijles was, en dus niet beter willen rijden. Ook zei hij dat je geen 10 moest rijden, een 6 is ook voldoende… je hoeft dus niet alles perfect te doen, kleine foutjes mag je maken.

Ik heb er 4x over gedaan en altijd met een kalmeringstabelt maar die hielp echt voor geen meter.

Gewoon rustig blijven en rijden zoals tijdens je rijlessen. Het ligt er ook gewoon helemaal aan welke examinator je hebt.

als je instructeur zegt dat je het kan, kun je het ook:)

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Het lijkt me alleen zo moeilijk om compleet rustig te zijn en te blijven. Ergens in je achterhoofd blijft het idee toch van: ik word het komende halfuur beoordeeld. Brrrr. Ik heb vooral moeite met de snelweg afgaan qua versnellingen. Hier hebben we namelijk het zogenaamde ‘klaverblad’ dat je bij de ene richting in z’n 4 er af moet zonder af-/bijremmen en de andere in z’n 3 met bijremmen. En zo ook nog in z’n 4 mét bijremmen aaaargh ingewikkeld haha. En dat bij 4 verschillende richtingen. Dus, dat vind ik nog wel 's lastig te onthouden.

Is er iets van voedsel of pilletjes wat je rustig houdt? (en dat ook werkt!) Ik hoor dat bananen eten goed werkt tegen stress haha of het zo is, weet ik niet!