Afkicken van suiker

Het onderwerp zegt het al maar ik denk (weet bijna zeker) dat ik verslaafd ben aan suiker. Als ik geen kunstmatige suiker eet of drink heb ik meestal na 4-6 uur echt een craving voor die suiker. Dan heb ik meestal vooral zin in zoete frisdrank en dan nog niet eens cola maar echt van die kinderdrank (superzoet dus).

Ik denk dat ik deze suikerverslaving pas het laatste jaar heb gekregen, maar ik ben al eigenlijk 3 jaar niet meer echt gezond aan het eten. Ik eet 's avonds wel gewoon groenten aardappelen en vlees of vegetarisch vlees maar ik eet vooral als snacks ongezond eten zoals chips of mars ofzo.

Ik ben dan ook best veel aangekomen het laatste jaar en ik ben langzaam tegen het randje van overgewicht aan het komen. Ik wil dan ook dat ik dat punt niet bereik, maar ik weet niet waar ik moet beginnen want voor de rest ben ik blij met hoe ik eruitzie, niet super slank maar ook niet echt dik.

Zo vraag ik me bijvoorbeeld af wat ik op mijn boterhammen of broodjes kan doen (en wat voor broodjes zou ik dan moeten kopen want witte lijken me ook niet echt gezond?) en sinds ik nog op school zit vraag ik me af of ik uberhaupt wel veel keuze heb want als ik bijvoorbeeld tomaat op een boterham of broodje doe dan is dat broodje wijk tegen de tijd dat ik hem wil eten en dat is ook niet echt motiverend :flushed:

En hoe kan ik langzaam van mijn suikerverslaving afkomen qua drinken. Want ik heb totaal geen motivatie om eerlijk te zijn maar ik wil wel gewoon op een gezond gewicht blijven en evt. wel gaan sporten want dat vind ik dan weer wel leuk. Moet ik eerst analyseren waar het fout gaat met wat ik eet, en daarna besluiten hoe ik langzaam al het gezonde ga afbouwen?

Of hebben jullie aanraders van sites of organisaties die hiermee helpen? Ik ben namelijk nog 16 diëten is voor zover ik weet op deze leeftijd niet gezond en minder gaan eten en minder energie kan ik ook niet gebruiken nu het einde van het schooljaar eraan komt.

Heel veel tekst, ik weet het maar als iemand lekkere en gezonde receptjes of handige tips/aanraders heeft dan is alles van harte welkom! En misschien lotgenoten?

Ha, ik ben een lotgenoot. Ik ben nu aan het afkicken van cola en het gaat best goed. Vooral ervoor zorgen dat die suikerbommen niet in huis komen, maar ja dat gaat zo moeilijk als je nog thuiswoont… Probeer jezelf in te denken wat voor troep er eigenlijk inzit en hoeveel het je waard is om overgewicht te krijgen. Dat is wat ik doe, maar dat werkt voor iedereen natuurlijk anders.

Over tomaat op brood: doe de tomaat en brood apart in de tas, want anders wordt het brood inderdaad nat. Dus tomaat er pas op doen op het moment dat je het gaat eten. Bruinbrood en het liefst meergranenbrood is vezelrijker dan witbrood, wat goed is voor je stoelgang en je hongergevoel. Wat je op brood kan doen: pindakaas, ei, hummus, groentespreads etc etc.

Als je al stopt met het eten van de ongezonde snacks als die mars en chips kom je al een heel eind. Stop ook met frisdrank drinken, of beperk dit door het alleen in het weekend te drinken (1 glas per dag). Verder kun je dingen als tomaat en komkommer mee naar school nemen om te snacken, dit kun je gewoon in een apart bakje doen. Je hoeft echt niet gelijk je hele eetpatroon om te gooien, het zijn de kleine dingen die al veel uitmaken. En ook sowieso erbij gaan sporten als je dit nog niet deed. Kan ook elke avond een half uur wandelen zijn om mee te beginnen.

Ik ben er vanaf gekomen door cold turkey volledig te stoppen met alle junkfood en rotzooi waar toegevoegde suikers in zit. Je hebt dan een paar dagen ontzettende cravings maar daarna past je bloedspiegel zich aan en ben je er zo doorheen. Persoonlijk geef ik daar voorkeur aan over de langzame manier.

Je kan al een heel goed begin maken door gewoon alle onnodige snacks weg te laten (chips, chocola enzo) en cola te vervangen met water, of bruisend water met een smaakje (die heb je van 0 kcal) of thee als je wel een smaak wil. En vraag aan je ouders of ze geen chips enzo meer willen meenemen, of het op z’n minst je verbieden het te pakken.

Herkenbaar, ik ben ook enorm verslaafd aan energy en chocolade. Ik denk ook dat helemaal stoppen veel beter is dan jezelf nog 1 glas in het weekend gunnen ofzo. En zorg dat je het inderdaad niet meer in huis hebt.