Afgelopen 4 dagen ziek, dus niet kunnen leren en morgen proefwerken.

Hey ik was de afgelopen 4 dagen ziek en kon me daardoor totaal niet concentreren. Vandaag begint mijn proefwerkweek en ga vandaag al niet. Maar morgen moet ik weer naar school en heb ik een proefwerk geschiedenis waarvoor ik echt een voldoende moet halen. Iemand tips om geschiedenis snel (en goed) te leren?

Heel ‘fout’ maar ik zou dan thuisblijven bij je proefwerk.

Krijg je later ook nog een herkansing voor dat geschiedenis proefwerk? Zo ja, dan zou ik morgen proberen te gaan. Ookal heb je niet goed geleerd, dan weet je in ieder geval wat je van de toets kan verwachten en beter leren voor de volgende keer.

Hellaas niet, het is of morgen maken of niet en dan later, maar ik moet morgen naar school van m’n moeder

Wij hadden op school altijd huiswerkvrije briefjes. Als er dan iets was gebeurd waardoor je niet kon leren, moest je een briefje meenemen van je ouders, en dan ging je langs de teamleider en kreeg je een huiswerk/toetsvrij briefje. Dit liet je dan zien aan de leraren en dan was het goed en mocht je het later inhalen.
Als jouw school geen huiswerkvrijebriefjes heeft zou je alsnog wel een briefje van je moeder mee kunnen nemen waarop staat dat je ziek was, en dat dan aan je leraar laten zien. Dit werkt overigens niet als je die dag alleen die toets hebt en geen andere lessen, want dan kun je natuurlijk net zo goed niet gaan, want dan zit je daar een uurtje niks te doen tijdens de toets en dan kun je weer naar huis.
Of vindt je moeder ook dat je de toetsen moet maken?

Ik heb proefwerkweek dus alleen proefwerken, en mijn moeder vind dat ik ze gewoon moet maken

Als je echt naar school moet zou ik op youtube filmpjes opzoeken over dat onderwerp. Werkt voor mij altijd beter omdat ik het dan hoor en zie inplaats van lees. Ook samenvattingen zoeken of vragen of klasgenoten samenvattingen hebben gemaakt. En gewoon de belangrijkste dingen leren, niet teveel op details letten.

Ga als de sodemieter leren. Probeer de grote lijnen in dingen te zien, dat hielp mij altijd heel erg bij geschiedenis. Een soort tijdlijn maken met daaraan de belangrijkste gebeurtenissen en data. Die kun je dan vervolgens uitwerken, afhankelijk van hoeveel tijd je nog hebt.

Vraag je klasgenoten of zij een samenvatting hebben die je mag gebruiken. En belangrijk is trouwens dat je genoeg pauzes neemt tussendoor. Ik gebruik de pomodori methode, dit is 25 min. leren, 5 min. pauze. Dit doe je vier keer, dan mag je 25 min. pauze houden.