afding tips?

Ik ga bijna op vankantie naar Turkije en Turkije staat erom bekend dat je er makkelijk af kunt dingen. Maar ik ben daar niet zo goed in en ik heb gehoord dat het wel heel veel geld kan schelen. Dus mijn vraag is of iemand misschien tips heeft. Alvast bedankt X

gewoon een vlotte babbel hebben, en wel realistisch blijven natuurlijk.

Neem een prijs in je hoofd die je maximaal wilt betalen voor een item. Ze komen altijd met prijzen die bij het merk passen. Het beste is sowieso om meerdere dingen bij elkaar te kopen en dan een prijs bepalen voor alles bij elkaar. Als hij zijn prijs noemt (bijvoorbeeld 60), noem jij een prijs (20) onder je doelbedrag (40). Hij gaat dan nee zeggen dat hij het echt niet kan doen voor die prijs en dat je toch echt minimaal 50 euro moet betalen. Jij zegt weer dat je dat teveel vindt en dan zeg jij 30. Zo gaat het door tot je het met elkaar eens bent over de prijs, en als je het goed doet kom je uiteindelijk bij jouw doelbedrag uit. Je kan nog eventueel wat hoger gaan als je het waard vindt, maar je moet echt je poot stijf houden. Kunnen jullie niet tot de goede prijs komen, ga je gewoon weglopen. Soms komen ze dan achter je aan en zeggen ze oké oké je mag het voor jouw prijs hebben, soms ook niet en dan ga je naar de buurman die dezelfde shit heeft en herhaal je dit proces. Je moet echt hard zijn en soms dingen laten liggen die je eigenlijk heel graag wilt hebben. Jij bent de klant en je moet je geen oor aan laten naaien. Zij kopen die dingen in voor heel weinig en laten toeristen standaard teveel betalen. Let ook op de kwaliteit van de kleding of andere dingen die je koopt want soms zit er echt troep tussen. Bepaal je doelbedrag op basis van hoeveel je tegelijk koopt en hoe de kwaliteit is. Wees wel realistisch, je kan niet verwachten dat je 60 euro betaalt voor vier spijkerbroeken en twee sweaters (allemaal "merk"kleding). Je zit dan toch al gauw aan de honderd euro en daar moet je realistisch over blijven. Afdingen kan ook niet als ze een bord hebben staan of hangen van 3 shirts voor 30 euro. Dan is dat gewoon een vast bedrag wat je moet betalen en dan kan je niet afdingen, daar maak je die mensen alleen maar pissig mee.

Ik zoek ook van die tips! Ik ga volgend weekend naar Turkije! Waar ga jij heen?

Ik ben hier ook heel slecht in maar wil erg graag nikes en een voetbalshirt sowieso

Ik hoor ook veel mensen over een ’ realistische’ prijs zelf voor ogen hebben. Maar wat is nou eigenlijk een goed beeld voor bijv van die nikes of een voetbalshirt? Ik zou dat eigenlijk niet weten. Sowieso zijn afding tips altijd welkom! Ben over 7 dagen in Turkije!

Ik heb op vakantie ook heel vaak gehad dat ik bijvoorbeeld zeg dat ik 20 euro wil betalen maar de verkoper dat te weinig vind. Dan loop ik gewoon weg en meestal roept hij je dan terug dat 20 euro prima is

Ik hoor ook veel mensen over een ’ realistische’ prijs zelf voor ogen hebben. Maar wat is nou eigenlijk een goed beeld voor bijv van die nikes of een voetbalshirt? Ik zou dat eigenlijk niet weten. Sowieso zijn afding tips altijd welkom! Ben over 7 dagen in Turkije![b][font=arial][color=rgb(51, 68, 102)]

[/b]

Ik denk dat je gewoon realistisch moet zijn en het moet durven. Als je niet sterk in je schoenen staat, zien ze het en kunnen ze er misbruik van maken.

Als de verkoper nog altijd een hoge prijs geeft, kan ej nog altijd nee zeggen en stoppen. (voel je tot niets verplicht, en misschien kunnen ze last minute nog van de prijs afdoen)
Als je goed wilt afdingen, zal het ervaring kosten.

Er zijn genoeg winkeltjes van dus als je de eerste dag even rond kijkt wat iedereen ongeveer vraagt, en bekijkt wat jij het waard vindt, kom je echt wel aan een realistische prijs!
Verder zou ik adviseren dat als er bijv een tas van 40 euro hangt, maar jij wilt hem voor 25/30 euro, dan zeg je 20/25euro, zoals hierboven gezegd. Maar als je er dan niet aan uitkomt samen met de verkoper, loop dan weg, zeg iets van ‘‘Dat vind ik te veel, helaas’’ en je loopt dan weg, én je moet natuurlijk wel een realistische prijs hebben, 99% kans dat ze je achterna lopen, en ze voor jou wel een ‘‘uitzondering’’ maken. Dit lijkt heel eng, maar ik heb nog maar 1x gehad dat ze me niet achterna liepen(en ik ding best veel af oops). Als ze je niet achterna lopen probeer je het of ergens anders of ga je gewoon diezelfde dag of de dag erna terug, voor een iets hoger prijsje.

Heel veel plezier in Turkije!

Wat ik altijd doe als ik wil afdingen (lees: in thailand of turkije o.d.), ik noem een prijs… meestal gaan ze niet direct akkoord. Heb vrijwel altijd dat als ik doe alsof ik weg wil lopen dat ze toch achter je aankomen en dan kom je wel makkelijker tot een bedrag samen.

Dankjewel voor je tips! Ja ik ben zelf niet zo zeker over afdingen, zeker nu, want ik heb het nog nooit gedaan. Misschien als ik het eens gedaan heb wel! Maar dat is wel mijn vraag, wat nu realistisch is. Hoeveel kun je er maximaal van af halen? Ik zou natuurlijk zo laag mogelijk willen maar ik weet niet wat té laag is…

Doe het met zn 2en. Dan ga je overleggen, jij kijkt dan een beetje twijfelend, de ander zegt nee nee niet doen, dan doe je alsof je weg gaat lopen en dan komen ze je vanzelf achterna :stuck_out_tongue:

Oh en wat soms werkt is om een deel met hele kleine muntjes betalen, daar hebben ze geen zin in dus dan krijg je dat geld terug.

De prijs die ze noemen is sowieso altijd te hoog. Mijn streven in Turkije is altijd minimaal de helft van de genoemde prijs maar het liefst nog daaronder.

Je moet je voorbereiden op manipulatief gedrag, ze doen soms alsof ze boos worden en alsof je echt belachelijke voorstellen doet. Laat je daar niet door tegenhouden en loop weg, als ze het echt willen verkopen komen ze wel achter je aan. Daarnaast, lukt het niet in de ene winkel, zijn er nog genoeg andere winkeltjes over die hetzelfde verkopen :wink:

Nog een tip. Koop nooit de eerste dag iets, of in ieder geval niet bij de eerste winkel. Die verkopers maken hier een sport van, ze zien gewoon aan je huidskleur dat je nog niet lang in Turkije bent, wellicht pas je eerste avond en daar maken ze flink misbruik van. Ik weet nog dat ik de eerste winkel in liep en dacht wow dat is goedkoop maar toen ik verder winkelde bleek die prijs veel te hoog te zijn!
Als de Turkse verkopers het geld op de grond gooien nadat je ze hebt betaald weet je dat je de laagste prijst hebt betaald waarvoor ze het kunnen verkopen. 4x meegemaakt tot nu toe. Ben dan wel al 10x in Turkije geweest.
Breng ook eens een bezoek aan de markt als dit kan, daar ligt de prijs nog lager dan in de winkels.
En let op er zijn ook winkels waar het absoluut niet gewaardeerd wordt als mensen afdingen wordt maar je zult deze winkels snel genoeg herkennen. Daar verkopen ze bv alleen echt leren tassen en schoenen en zien er ook niet goedkoop uit.
Richtprijs is moeilijk te zeggen omdat je bij nep artikelen ook veel kwaliteit terug ziet. Zo zie je tassen die maar 5 euro waard zijn maar dezelfde tas kan bij een andere verkoper 20 euro waard zijn omdat die van betere kwaliteit is.

Deze prijzen houdt ik meestal aan
Tas: 15 euro
Shirt: 5 euro
Broek: 15 euro
Horloge: 7-10 euro
Schoenen als vans/allstars 10-15 euro

Natuurlijk zul je dingen goedkoper kunnen vinden maar over het algemeen houdt ik deze prijzen aan.

Laag inzetten en niet te snel omhoog gaan. Ook al zit je voor je gevoel te laag, als ze dat niet willen, weglopen. Dan zeggen ze wel ’ ho ho ho ho stop stop ', als ze het echt kwijt willen. Als ze je dan niet achterna komen, zat je waarschijnlijk echt te laag. Maar 9 van de 10 keer betaal je (ook al ding je af), als nog te veel.
Of wat ik ook altijd doe is zeggen dat het bij een andere winkel goedkoper was, dan gaan ze ook snel omlaag.

Dus het zou haalbaar moeten zijn om voor neppe nikes etc. 15 euro te vragen?
Wat is trouwens beter? Met Lira of Euro betalen?

Gewoon euro want ik denk dat ze je met lira net zo hard kunnen naaien

zeker weten met Lira!
Ik weet even niet wat hij nu staat maar ze zijn sowieso blijer met Lira’s. Vorig jaar stond was 10 lira 3 euro. Maar dan vroegen ze gewoon 4 euro. Wordt altijd naar boven afgerond.