Af en toe ruzie goed voor je relatie?

Ik vroeg me af of jullie het er mee eens zijn dat af en toe ruzie goed is voor je relatie. Ik hoor of lees op internet of tv vaak dat het inderdaad goed is omdat je je frustraties er dan een keer goed uit kunt gooien en dat het proces van goedmaken ook goed is voor je relatie.

Toevallig had ik net een beetje onenigheid met mijn vriend omdat hij eigenlijk dit weekend mee ging op een verjaardag, maar nu liever tijd voor zichzelf wil omdat we elkaar bijna een week non stop hebben gezien. Sowieso zijn we echt tegenpolen + dat hij bindingsangst heeft en hebben daardoor nog wel eens een discussie/onenigheid. Niet dat we elkaar de botten vol schelden ofzo dat nooit. Ik voel me daarna en ondertussen altijd heel kut als er ruzie is geweest ook wanneer het goed is kan ik me er nog heel rot om voelen.

Dus mijn vraag aan jullie is hoe jullie hier over denken. Is af en toe ruzie nou echt goed voor je relatie?

Ja, je moet het tegen elkaar vertellen als je ergens mee zit of als er een conflict is. Als je dit niet doet blijf je er mee zitten en dan barst de bom.

Even eigen ervaring: ik had 2 jaar een relatie en wij hadden nooit ruzie, ook al waren er wel heel veel dingen waar wij ons aan irriteerde of dingen die niet goed liepen. Werd nooit over gepraat en uiteindelijk barstte bij hem de bom en heeft hij het uitgemaakt. Toen vertelde hij allemaal dingen die ik een half jaar geleden fout deed. Toen was ik boos op hem want ik begreep niet dat hij het niet toen zei, want nu kan ik er ook niks aan veranderen, maar ik deed het zelf ook eigenlijk helemaal niet. Ik zei liever niks en vermeed confrontatie, maar dan verandert er ook niks.

Ik denk dat af en toe ruzie helemaal niet verkeerd is. Als je telkens ruzie probeert te vermijden, dan ga je je frustraties opkroppen en dan barst vanzelf een keer de bom. Maar in mijn ogen is het dan al te laat.

In een relatie zijn er altijd momenten waarop je frustraties hebt tegenover elkaar en het niet met elkaar eens bent. Dan mag je best even ruzie maken. Ik voel me dan ook altijd wel kut, want ik hou echt niet van ruzies. Maar gelukkig maken mijn vriend en ik het vaak ook al snel weer goed.

Ik denk dat zo nu en dan ruzie ook niet verkeerd hoeft te zijn, zolang het over frustraties gaat en je elkaar blijft respecteren/in zijn waarde laat. Ik kan me niet voorstellen dat ruzies die vol zitten met scheldwoorden en disrespect goed zijn voor je relatie, ik zou dat ook niet pikken.

Ik heb eigenlijk bijna nooit ruzie met mijn vriend, soms alleen een onenigheidje, maar we zijn nooit écht boos op elkaar. Scheelt ook wel dat het lekker loopt, we op een lijn zitten en dat we frustraties vrij vroeg uitspreken, zodat er over te praten valt zonder echt meteen een ruzie te krijgen. Ik ben ook wel van vroeg goedmaken, ik zou zelf echt gek worden als ik na een ruzie mijn vriend een week niet spreek ofzo, ik snap niet dat mensen dat kunnen. Maar ik kan niet zo goed tegen ruzies. :’)

Ik draai dus liever je stelling om: Een ruzie hoeft niet slecht te zijn voor je relatie, zolang je maar respectvol blijft. Of het goed is om soms te ruziën weet ik niet, ik mis ruziemaken in elk geval niet, dus ik denk dat als je het heel weinig doet en je geen opgekropte gevoelens hebt het ook best prima is haha.

Een perfecte relatie bestaat niet. Dus als je nooit frustraties hebt die je met elkaar bespreekt, dan denk ik dat je tegen elkaar aan het liegen bent.

Ik weet niet of ik kan zeggen of wij echt ruzie hebben gehad. We hebben nooit tegen elkaar geschreeuwd ofzo, maar hebben gewoon met elkaar besproken waar we mee zaten. Niet altijd even rustig, maar ik zou dat niet snel een ruzie noemen.

Het gaat denk ik niet zozeer om het hebben van ruzies, maar om het uiten van dingen die je dwars zitten. Ga dit niet uit de weg om ruzie te voorkomen. Als er soms ruzie van komt, is dat niet erg. Het hoort er nou eenmaal bij om het bijvoorbeeld niet altijd met elkaar eens te zijn.
Schelden en zo vind ik er niet bij horen. Dit zou in ieder geval niet in mijn relatie passen. Een woordenwisseling is normaal.

Je staat heel dicht tegen een andere persoon in een relatie, en niemand is perfect, dus frustraties gaan er altijd zijn. Het gaat erom hoe je hiermee omgaat, af en toe ruzie is belangrijk om deze frustraties er eens uit te gooien. Maar ik heb 3 jaar in een relatie gezeten waar we heel de tijd ruzie hadden, en dat is ook niet de oplossing. Een bepaald maximum aantal ruzies per week bestaat er niet, dit moet je zelf uitmaken over je relatie. Maar helemaal geen ruzie of te veel ruzie is echt niet goed.

Nouja, ik denk wel dat je beter ruzie kunt maken dan nooit iets uitspreken.

Nee, ik denk persoonlijk niet dat ruzie goed voor je relatie is. Je moet dingen op tijd uitspreken en dan hoeft er helemaal geen reden voor ruzie te zijn. Mijn vriend en ik zijn nu 10 maanden samen en hebben nog nooit ruzie gehad, wel onenigheidjes enzo, maar dat hebben we gewoon met praten opgelost. Zonder echt boos te zijn, te schreeuwen of te schelden ofzo, dus nee dat zou ik geen ruzie noemen.

Maar ja, ieder zijn ding he.

Ja dat bedoelde ik ook eigenlijk een beetje. Echt schelden op elkaar is natuurlijk niet goed en fysiek geweld al helemaal niet, maar er gewoon over praten ja. Maar bij sommige wordt dat automatisch ruzie dus ja :’)

Nee, absoluut niet mee eens. Nu definieer ik ruzie wel als flink tegen elkaar ingaan, boos zijn op elkaar en elkaar niet uit laten praten bij een lastige kwestie.

Ik ben al 5,5 jaar samen met mijn vriend en volgend jaar gaan we trouwen. En nee, we hebben nog nooit ruzie gehad. Wel eens dat we een meningsverschil hebben, maar dit lossen we gewoon op een volwassen manier op door er rustig over te praten en een compromis te sluiten.

Als je ergens mee zit of het niet met elkaar eens bent, is het juist zaak om dit zo spoedig mogelijk uit te spreken, dan wel op een rustiger moment. Als je dan naar elkaar luistert en begrip voor elkaar toont, is er in mijn opinie nooit reden om ruzie te maken.

Ligt er een beetje aan wat je bedoelt met “ruzie”. En ja, het is denk ik beter dan dingen opkroppen. Maar het beste is gewoon om het op tijd uit te spreken als iets je dwars zit.

Mijn vriend en ik snauwen heus wel eens tegen elkaar of hebben wel eens een meningverschil waarbij we even discussiëren, maar we hebben nog nooit tegen elkaar geschreeuwd o.i.d. en we praten het ook altijd meteen weer uit (of “agree to disagree”).

Ik denk zelf dat je het in de eerste instantie nooit zover moet laten komen als een ruzie. Ik vind dat als je iets niet fijn vind, je dit moet aangeven. En andersom, als jouw vriend(in) aangeeft iets niet fijn te vinden, dan moet jij ook niet boos worden op hem/haar. Maar toch ben ik wel van mening dat af en toe een ruzie niet betekent dat dat het einde van de relatie voorspelt.
Maar ik moet toegeven, ik ben nu een jaar samen en ik heb nog nooit ruzie gehad met mijn vriend. En het is heerlijk.

Ik zou eerder zeggen dat af en toe een ruzie niet slecht is voor de relatie.

Ik heb eigenlijk nooit ruzie maar die uitspraak gaf mij altijd het idee dat ik dit in een relatie wel gehad zou moeten hebben, volledig verkeerd geïnterpreteerd natuurlijk haha maar dat maakte mij best wel onzeker.

Maar nee, ik denk niet dat een ruzie je relatie perse beter maakt ook al leer je elkaar dan misschien wel weer wat beter kennen. Elk stel krijgt uiteindelijk wel een keer ruzie. Het gaat erom dat je daar weer goed uitkomt, niet om de ruzie zelf.