Advocaat

Hoi allemaal, ik wil graag advocaat worden wat te maken heeft met familie, familierechten advocaat dus. Ik doe vwo alleen ik vraag me af welk profiel ik moet kiezen en welke vakken voor dit beroep, en ik wil graag weten hoeveel jaar je daarvoor op de universiteit moet studeren en of je daarna nog iets anders moet gaan volgen?? Alvast bedankt

Profiel is economie en maatschappij meestal.
De vakken zijn op de middelbare school niet erg belangrijk?
En de duur van de opleiding zijn allemaal op de site van de uni te vinden.
Maar je zit pas in de 3e, dus ga je niet helemaal op rechten richten.
Grote kans at je keuze nog veranderd.

Je profiel maakt helemaal niets uit, maar het is handig als je maatschappijwetenschappen en geschiedenis hebt.
Aan de Universiteit moet je eerst de bachelor Rechtsgeleerdheid met civiel effect halen. Als je alles in een keer haalt dan duurt dit drie jaar. Daarna moet je een master halen, bijvoorbeeld de master Privaatrecht. Als je alles in een keer haalt dan duurt deze een jaar. (Deze vier jaar is normaal en dat geldt voor vrijwel alle WO opleidingen.)

Daarna volg je een verplichte beroepsopleiding voor advocaten. Je bent dan advocaat-stagaire en dan krijg je al wel gewoon een salaris. Dit duurt drie jaar. Tijdens die stage ben je al wel beedigd als advocaat en officieel ben je het dus al, maar het is wel verplicht dus je kan nog niet zelfstandig advocaat zijn.

Rechten is trouwens een lotingsopleiding en vanaf volgend jaar krijg je toetsen die voor je eindexamen gaan tellen dus het is sowieso handig als je daarbij heel erg je best doet.

Iedereen die rechten wilde doen is vorig jaar ingeloot. En bovendien gaan ze daarom volgens mij ook die loting weer afschaffen bij rechten. Maak je daar dus maar niet te druk om :wink: Voor de rest klopt alles wat coccolare zegt :slightly_smiling_face:

Rechten is geen lotingsstudie meer, toch? Is na een jaar weer afgeschaft dacht ik.