Advies over sociaal zijn

Heeft iemand goed advies om sociaal te zijn en minder verlegen? Ik ben echt iemand die daar heel veel last van heeft en ook maar bij een paar mensen écht mezelf kan zijn. Als ik dan nieuwe mensen ontmoet duurt het altijd zolang totdat ik mezelf kan zijn… Iemand tips? In ieder geval bedankt!!

Dwing jezelf om een gesprek te beginnen met die nieuwe persoon, kan met simpele vragen als ‘wat zijn je hobby’s?’ of ‘hoe gaat het met je?’. Uiteindelijk zul je zien dat je vanzelf steeds meer over jezelf gaat vertellen en dat je ook steeds meer jezelf kan zijn.

Ik vind het wel herkenbaar hoor want ik vind het ook best lastig om een gesprek te beginnen/minder verlegen en teruggetrokken te doen. Maar ik merk voor mezelf dat dit al wel helpt, als jij openstaat voor andere mensen, staan zij ook open voor jou.

Begrijp ik het goed?
Je voelt je tegengehouden door verlegenheid / onzekerheid, maar je wil graag wel sociale contacten?

Ouder worden heeft bij mij erg geholpen. Van mijn 10e tot aan mijn 16e/17e was ik een enorm muurbloempje die rondom nieuwe contacten niet wist wat ik moest doen. ‘Tegenwoordig’ ben ik juist een van de meest sociale personen in een nieuwe groep. Wees jezelf, dwing jezelf nergens toe, straf jezelf niet als het niet gaat zoals je graag had gewild, doe waar jij je op dat moment prettig bij voelt.

Ouder worden inderdaad :slightly_smiling_face:, En ook jezelf accepteren hoe je bent! Als je geen zin hebt om te praten, dan moet je ook gewoon denken, nou ik luister nu gewoon eventjes. En als je wel iets wilt zeggen dan moet je dat lekker doen !

Gewoon van andere afkijken en nadoen. Je zou ook een sociale vaardigheidscursus kunnen volgen.