Advies nodig..

Hoi allemaal,

ik zit met een probleempje… en wil dit graag bij jullie voorleggen. Het zit zo: mijn vriend en ik zijn nu 4,5 jaar bij elkaar en we wonen sinds een half jaar samen. Eigenlijk gaat alles heel goed, behalve iets wat vaker terug komt. Wanneer ik in het weekend niet thuis ben (slaap dan wel eens bij een vriendin), dan nodigt mijn vriend vaak vrienden uit die dan bij ons thuis gaan zitten. Op zich helemaal prima. Alleen komt het dan ook bijna altijd voor dat er allemaal mensen komen die ik niet ken (die komen dan met die vrienden mee). Dat vind ik minder prettig… allemaal vreemden in huis. In het begin gebeurde dit erg vaak (lees: wekelijks voor twee maand). Ik dacht (en zei ik tegen mezelf): Oké, ik vind het goed want zelf ben ik ook op stap, dus mijn vriend moet ook een leuke avond hebben. Tot het moment dat ik het echt niet meer prettig vond (want ja, het huis was na elke avond behoorlijk vies). We hebben er toen goed over gepraat en mijn vriend begreep me. Het is toen een hele tijd niet meer voorgekomen (toevallig was ik die tijd zelf ook weinig van huis). De afgelopen paar weken is het echter weer een paar keer voorgekomen. Mijn verstand zegt dat ik het niet erg moet vinden, dat ik niet zo moeilijk moet doen. Maar mijn gevoel zegt dat ik het echt niet prettig vindt… Nu zit ik heel erg aan mezelf te twijfelen, want wat is normaal? Ik zou graag willen dat ik er voor mijn gevoel niet zo veel moeite mee heb.

Benieuwd hoe jullie er over denken…

Ik kan me best voorstellen dat je je er niet helemaal prettig bij voelt. Het is jouw huis, jouw veilige plek. Als er mensen over de vloer komen is dat toch een soort inbreuk op die plek. Niet iedereen hoeft het zo te voelen, maar jij wel (en ik vind dat zelf ook).

Zelf zou ik duidelijkere afspraken met je vriend maken. Overleg over een frequentie wat voor jullie beiden acceptabel is (bijvoorbeeld 1 of 2 x in de maand). Daarbij vind ik het ongepast dat die vrienden dan je huis ook vies achterlaten. Of ze moeten wat voorzichtiger doen, of helpen opruimen, of je vriend moet er maar voor zorgen dat het huis weer enigzins aan kant is als jij weer thuis komt.

Ja, maar zij ook. Als je samenwoont (ervaring) heb je toch te maken met twee mensen die verschillende ideeën en gevoelens hebben. Het beste is dus om dit in overleg te brengen en een compromis te sluiten, in plaats van iemand zijn gang moeten laten gaan omdat die persoon er ook woont.

Het probleem van TS zit 'm met name in het volgende:
Haar vriend nodigt (vreemde) mensen uit die het huis vies achterlaten. Dit is geen prettig thuiskomen. Ik vind dat haar vriend ervoor moet zorgen dat 't weer schoon en opgeruimd is als zij thuiskomt.
Dit is een afspraak die je met je vriend kunt maken. Vooral als het meerdere keren per maand voorkomt.

Dit ja, dat kun je elkaar wel alles gaan verbieden en van elke mug een olifant maken.
Over het huis zelf kun je gewoon praten met je vriend, dat hij het huis elke keer weer netjes maakt en opruimt. En inderdaad een keer zelf thuis zijn als hij zijn vrienden uitnodigt.
Maargoed, ik begrijp het probleem ook niet maar jullie wonen samen dus je zult het gewoon ter sprake moeten stellen om er samen uit te komen. Jullie zullen nog wel vaker tegen dit soort dingen aanlopen :wink:

Hier sluit ik me bij aan.
Een huis hoort netjes achtergelaten te worden, en ik vind dat je dit ook mag ‘eisen’

Ik heb ook nergens beweerd dat zij hem zou moeten/kunnen verbieden geen vrienden/vreemden mee te nemen, want andersom geldt het net zo dat je allebei de vrijheid moet kunnen hebben om dingen te doen en je fijn te voelen in je huis. Maar daarvoor is wel een compromis nodig, en daarvoor moet gecommuniceerd worden hierover.

Logisch dat je het vervelend vindt als er vreemde mensen over de vloer komen. Echter moet dit wel gewoon kunnen. Het feit dat het huis vies wordt achtergelaten is daarentegen niet acceptabel wanneer dit telkens weer gebeurt. Je zou rustig met je vriend kunnen gaan praten en afspreken dat hij het huis opruimt na zo’n avond. Dat zal voor beide partijen een stuk fijner zijn