ADHD.

Ik had net een gesprek met mijn moeder over ADHD.
Namelijk; een vriendin van mij heeft ADHD. En toen ik het er met haar overhad vertelde ze me dat bij haar de volgende syptomen waren en nu schrijf ik alleen de dingen op die ze noemde, die ik ook heb.
-superslecht concentratievermogen; dus echt totaal niet kunnen concentreren, alleen met muziek lukt het me eventjes, ook niet voor lang.
-aggresief; ik ben aggresief in het uiten van woorden, kom scherp om de bocht en heb niet door dat ik mensen pijn doe met alles wat ik zeg
-druk zijn; zoals laatst zat ik bij twee vrienden aan tafel in een café. Zie ik mijn vader langslopen, sta ik zo ineens naast hem buiten. Maar ben dan ook zo ineens weer binnen bij die twee vrienden, en zo ineens weer heel ergens anders.
Mijn moeder stelde al de vraag: Is dat ADHD of enthosiasme of hoetypjedat en eigenlijk denk ik meer dat laatste, aangezien ik wel gewoon rustig KAN zijn
Oh en ik heb ontzettend last van stemmingswisselen.
De ene keer ben ik vet vrolijk, 5 minuten later kan ik iedereen wel de grond instampen. En weer een paar minuten later ben ik weer heel vrolijk.

En nu zei me moeder dus, dat ze me best wil laten testen, dat dat wel veel vragen beantwoord… maar dat als ik het heb, ik het niet erg zal hebben. Eigenlijk wil ik me ook wel laten testen, maar vind ik het ook een beetje eng.
Straks heb ik wel ADHD, dan krijg je volgens mij echt zo’n label van een altijddruk kind, en dat mensen anders tegen je aankijken.

Iemand hier die ook ADHD heeft en het een en ander wil/kan vertellen?(A)

Is het ook goed als je familieleden ADHD hebben?
Ik heb veel ervaring… Het zou goed kunnen dat ik het zelf ook heb (of ADD heb… het wordt vaak bij meisjes minder snel ontdekt dan bij jongens), maar ik ben nooit getest, omdat het me niet tot last is. Zodra bijv. mijn gebrekkige concentratie me alsnog parten gaat spelen (bijv. met studeren straks) wil ik me eigenlijk alsnog laten testen. Bovendien zou het ook nog hoogbegaafdheid kunnen zijn, heel ingewikkeld allemaal. Die twee overlappen elkaar heel veel. (Ervaring met beide binnen gezin.) Heb namelijk veel symptomen van allebei.
Ik ben zelf bijna 19 trouwens.
Overigens wil ik er liever niet teveel in het topic over kwijt…

Ik denk ook dat ik het wel zou kunnen hebben, maar mn moeder gelooft me niet en zegt dat ik “fake” druk ben… ^^

het heeft met je leeftijd te maken denk ik (:
maar je kunt je altijd laten testen ofzo als je het zeker wil weten!

haha sommige sympthonen heb ik ook, maar ik heb geen adhd ofzo.

liefs!

Het is bullshit om meteen te denken dat je ADHD hebt. Als je het wil weten moet je je gewoon laten testen. Wij kunnen je ook niet vertellen of je het hebt of niet.

Je hoeft het toch niet aan iedereen te vertellen? Dan krijg je ook niet meteen een label…
Ik heb zelf ADD (lijkt een beetje op ADHD), maar op zich veranderde er niks toen ik dat hoorde. Ik had zoiets van: ja en nu? Je blijft gewoon jezelf en dat kan je niet veranderen…

Misschien moet je even langs de huisarts gaan voor een test ofzo? Ik weet niet of je dat met testen kunt aanduiden maar goed ik zou het anders ook niet weten. :stuck_out_tongue:

Ik heb bij ADD alle symptomen maar ik hou niet zo van hokjes eigenlijk, dus ik zal wel gewoon snel afgeleid zijn.

ik hoef het ook niet van jullie te horen, daarvoor ga ik wss een test doen.
Maar ik wil gewoon van iemand met ADHDH horen hoe het voor diegene is, aangezien ik best bang ben dat als ik het heb, ik een label krijg ofzo.

Je kan kenmerken hebben die mensen met ADHD hebben. Dat hebben er heel veel. Het is tegenwoordig geloof ik zo dat als je íets te druk bent je gelijk ADHD hebt en als je íets te rustig bent je gelijk een autist bent.
Als je het echt stevig zou hebben, zou dat waarschijnlijk al op jonge leeftijd ontdekt zijn, zo op de basisschooltijd ergens.

Als je het hebt en je zegt het tegen niemand, dan verandert er toch niks aan de zaak en krijg je toch geen label opgeplakt…

Je kan je natuurlijk altijd laten testen. En je hoeft het ook helemaal niet aan mensen te vertellen. Als ze het op school weten kan het wel in je voordeel werken, ik krijg bijvoorbeeld nu hulp met plannen enzovoorts. Geloof me, je krijgt echt geen label en mensen kijken niet anders tegen je aan. ADHD hebben is eigenlijk best gewoon geworden :’)
Een tip: nooit van je leven aan ritalin of andere adhd medicijnen beginnen, dat is de grootste rotzooi ooit.

Je kan jezelf ook adhd aanpraten

Dat verschilt per persoon. Ik heb wel medicijnen en zonder gaat het echt fout. Dan ben ik zo druk en niet geconcentreerd, dan gaat echt alles fout…

En mensen die denken dat adhd hyperactiefe kutkinderen zijn dan hebben ze het mis. Het is echt niet zo dat als je bijvoorbeeld aan je vriendinnen verteld van: ik heb adhd ze ineens denken: oh, dan is ze dus heel druk. Ze kennen je toch al sinds weet ik et hoelang. En je hoeft het idd ook niet aan iedereen te vertellen, waarom zou je?

Mijn vriend heeft het zo erg dat maar 2 procent van de bevolking het zo erg heeft.
Maar als hij zijn medicijnen niet neemt is die ook niet persé altijd druk ofzo.

Ja dat klopt, sommige hebben het zo erg dat ze wel iets moeten. Maar aangezien zij op zo’n late leeftijd pas denkt dat ze ADHD heeft zal het wel meevallen en zal ze waarschijnlijk beter af zijn zonder medicijnen.

Ik heb het opzich niet heel erg, maar ik merk gewoon wel verschil als ik ze niet neem. En dan neem ik ze toch liever wel :wink: