ademnood tijdens spreken?

Hallo,
ik heb sinds kort ademnood tijdens het praten voor een groep; opeens was het er en ik weet niet waarom! ik vind het echt zo beu, heeft er nog iemand dit? en heeft er iemand tips of handige sites? laat het me aub weten want ik wil er vanaf! bedankt :frowning_face: x

vind je het ook eng om dit te doen ? het beste is voordat jeje verhaal gaat doen paar x rustig diep in en uit te ademen… en dan gewoon rustig prate en rustig blijven ademen. heb er zelf geen last van maar dit kan wel es helpen

nee het irritante is dat ik helemaal niet bang ben ofzo om te lezen, maar nu ben ik gewoon angstig omdat ik bang ben dat ik weer in ademnood zal komen! ik heb het echt nog maar 2 weken ofzo, daarvoor kon ik gewoon voorlezen enzo in de klas… maar nu hoop ik àltijd dat ik niet zal moeten lezen in de les! pff :frowning_face:

Als je zo gaat denken, zal het alleen maar erger worden. Spreek anders met jezelf af dat je bijvoorbeeld na elke zin adem moet halen. En misschien helpt het ook om rustiger voor te lezen.

dat heb ik altijd als ik huil
sorry, dit heeft er niks mee te maken xd
dus upje! :slightly_smiling_face:

maar ik adem na elke zin maar na zo’n 2 zinnen ofzo heb ik het gevoel dat ik helemaal begin te hyperventileren en om de 2 woorden fzo moeten ademhalen, echt heel eng eig :s pf ik kijk echt niet uit naar morgen, bang dat ik iets zal moeten lezen :frowning_face:

misschien moet je gewoon beginnen met naar de leraar toestappen en vragen of je niks hoeft voor te lezen, ofzo. dan zit je sowieso al minder ‘in de stress’ over dat je misschien moet voorlezen. verder weet ik niet hoe ik me moet helpen. sorry

misschien ben je verkouden ofzo?
heb ik de laatste tijd ook

-srry ik ben dom-

Pfeiffer?

nou ik snap een klein beetje wat je bedoelt, ik heb nooit problemen gehad met voor een grote groep lezen, of voor een grote groep staan (vond k zelfs leuk).
gister moest ik voorlezen in de klas, en toen ik op het einde kwam een beetje (lastige woorden heel veel in de tekst) begon ik echt een brok in mn keel te krijgen heeeel raar, ik dacht als ik nu niet stop begin in te huilen of te trillen in mn stem haha.
dus ik dacht onder het lezen ‘niet gaan trillen of raar gaan lezen’ haha ik werd gek.
maar hoop dat het de enigste x was. sterkte!

dat heb ik dus ook.
eerst had ik er helemaal geen last van maar als ik nou al een paar regels moet lezen krijg ik zon gekke stem en kan ik haast geen adem halen.

laatst toen ik een presentatie moest houden, gewoon voorlezen, had ik dat in het begin ook maar ik moest gewoon door en toen m’n verhaaltje af was had ik er helemaal geen last meer van. ging vanzelf over. ;O

nja, ik probeer mn meestal te ontspannen als ik weet dat ik aan de beurt kom om voor te lezen
verder weet ik ook niet wat je er aan kunt doen. dus up

dank je voor de tips :slightly_smiling_face: ik hoop dat het over gaat ;s maarja… pf het is zeer stressy!

Dit had ik ook! Precies hetzelfde.
Na echt al een paar regels kon ik zowat niet meer doorlezen omdat ik geen adem meer had, en daardoor was ik elke keer een soort zenuwachtig als we bijv. gingen lezen in de klas (?)
Het klinkt echt heel raar xD Maar het is idd heel irritant. Ik weet eigenlijk niet echt hoe het weg is gegaan, op een gegeven moment haalde ik een paar keer goed adem voordat ik moest lezen en toen ging het goed. En daarna wist ik dat het dus gewoon lukte als ik niet zo zat te stressen en ging het weer goed (: