Ademnood/Benauwd

Ik heb de laatste maanden nogal last van mijn ademhaling. Ik kan het grootste deel van de tijd niet diep ademhalen, het lijkt alsof er iets geblokkeerd zit, het voelt alsof mijn longen te klein zijn om alle lucht erin te krijgen die ik nodig heb. Ik heb dan ook altijd het gevoel dat ik diep móet ademhalen, anders voel ik me heel benauwd, krijg ik hoofdpijn en vaak een beetje een wazig gevoel. Het is dan ook een hele opluchting wanneer ik na veel proberen even diep kan ademhalen. Ook met geeuwen heb ik een probleem, ik kan het wel proberen, maar net die overgang van het gewoon ademhalen naar dat gevoel dat de lucht iets ‘dieper’ gaat (dus het punt waarop je echt geeuwt), kan ik bijna nooit. Ik moet me er vaak ook heel erg op concentreren. Ik heb ook bijna constant een drukkend gevoel op mijn borst. Soms als ik diep ademhaal of geeuw krijg ik steken in mijn rechter schouder. Het is ook heel vermoeiend, dit constante gevoel van ademnood, en zoveel moeite moeten doen om te kunnen ademen.

Nu vraag ik absoluut niemand om een diagnose te stellen, maar zijn er nog mensen met deze klachten? Ik ben wel van plan om hiermee naar de dokter te gaan, maar ik heb het gevoel dat ik mijn klachten niet duidelijk genoeg kan omschrijven, en dat er dan uiteindelijk niets aan gedaan wordt.

Heb ik soms last van.

Allergisch ? Gewoon even bij de dokter langsgaan.

Ik heb hier al mijn hele leven last van en pas ondekt dat ik voor heel veel dingen allergisch ben plus dat ik ook licht asmatisch ben maar dat wist ik al wel hehe.

Ik heb ook de klacht met ademhaling, dat ik de laatste niet genoeg lucht krijg ik men longen en dat ik meteen opnieuw moet ademen, omdat ik niet genoeg lucht krijg.

niet om het gelijk af te wimpelen als iets wat tussen je oren zit, maar het zou ook goed hyperventilatie kunnen zijn. Aangezien je ook last hebt van hoofdpijn en een wazig gevoel.

Ik ben met klachten van benauwdheid, vaak keelontsteking ect naar de dokter gegaan en ik kreeg een astma test en test op allergieen, denk dat jij ook zoiets wel kunt gebruiken

herkenbaar, ik twijfel ook of ik er mee naar de dokter zal gaan of niet…

Ik had (& heb) dit als ik in afgesloten, drukke ruimtes zit. Dat is een soort paniekaanval, maar bij jou is het wellicht iets anders.
Ga eens langs bij de dokter!

Als je dit vaker hebt zal ik toch gewoon naar de dokter gaan, het is zijn werk dus je geen zorgen te maken dat hij je niet gaat begrijpen ofzo.

Ik heb dit ook, en bij mij werd er geconstateerd dat het een soort paniekaanvallen zijn (net als bij BANANENBOOM). Hier heeft de dokter me niet bij geholpen, maar een soort paniektrainster/psycholoog, die me hielp bij de ademhaling en afleiding.

Ik haalde bijvoorbeeld verkeerd adem (niet met de buik), en ik praatte niet genoeg over dingen, waardoor ik alles opkropte en een benauwd gevoel kreeg.

Bij mij is het ook zo dat ik soms het idee heb dat mijn hart stopt. Hij slaat een slag over.

Misschien heb je last van hyperventilatie? Als ik dat heb heb ik ook altijd heel erg moeite met ademhalen, soms wel dagenlang.
Als je er last van blijft houden zou ik als ik jou was naar de huisarts gaan.

Dat heb ik soms ook, het rare is alleen nu ik verkouden ben dat ik wel heel diep kan inademen als ik door mn mond inadem. Soms heb ik van die periodes dat ik echt duidelijk merkbaar voor anderen diep probeer in te ademen, wat dan niet zo goed lukt & juist wanneer ik er dan op ga letten krijg ik het benauwd. wat bij m’n moeder weer leidt tot spasmes over dat ik naar de dokter moet als het lang aanhoudt en telkens vragen hoe het gaat met ademhalen

Ik heb zelf ook het idee dat ik verkeerd adem o.i.d. Wanneer ik intensief bezig ben met bijv. sport dan haal ik pas adem op het moment dat het echt nodig is. Toen ik nog veel wedstrijden reed, kwam ik vaak hyperventilerend over de streep. Het leek altijd alsof ik de eerste 100 meter van de wedstrijd geen adem haalde en daarna slechts sporadisch.

Ik heb ook al gedacht aan hyperventilatie of paniekaanvallen, maar het gekke is dat ik nooit echt een angstig gevoel of dergelijke heb. Behalve als het ademen niet lukt, dan kan ik me na een tijd wel heel erg opgelaten voelen, dus als ik het zo bekijk kán het wel hyperventilatie zijn. Bedankt voor jullie antwoorden en advies, ik ga sowieso wel even naar de dokter als ik tijd heb!

ik wil je niet bang maken hoor, het kan natuurlijk van alles zijn, maar ik was een half jaartje geleden ook vaak benauwd, en ik heb een vorm van lymfeklierkanker, het gezwel drukte tegen m’n luchtpijp.

Het kan zóveel zijn, alleen een dokter kan je goed antwoord geven! 'k zou er niet al te lang mee wachten, hoe eerder hoe beter! Ook al is het niets ernstigs, dan ben je ook van de spanning af. :slightly_smiling_face:

Mijn moeder is fysiotherapeut en zij krijgt dagelijks patiënten met zulke klachten. En meestal is het teveel spanning. Je moet rustige ontspanningsoefeningen doen en rustig ontspannen ademen vanuit de buik. Meestal hoef je hiervoor niet naar de dokter. Het is niet gevaarlijk maar wel vervelend. Maar je moetgewoon lekker bezig zijn en sporten en dingen doen, dan denk je er ook niet aan.

Ik heb het namelijk zelf ook gehad, soms heel erg, en soms minder erg. Maar ik werd er helemaal gek van. de 1e keren moest ik echt huilen omdat ik het dood eng vond. Maar na een lange tijd, ik weet niet hoe, begon ik me er minder mee bezig te houden. En dan was er heeelemaal niks aan de hand. :wink: