Ademen tijdens het zwemmen :'(

Heey meiden,

Ik voel me heel rot, ik heb een probleem. Sinds een tijd zit ik weer op zwemmen. Zwemmen vind ik echt super. Alleen heb ik tijdens het zwemmen problemen met het ademen. De schoolslag gaat gewoon goed, de rugcrawl minder doordat ik water en zo binnenkrijg. Maar de borstcrawl is echt niet goed.
Als ik een half baantje (baantje = 25 meter) zwem moet ik stoppen om te kuchen en water uit te spugen. Soms gaat het goed en lukt het om een tijd de borstcrawl te zwemmen, maar vaak loopt het in de soep. Ik raak dan een beetje in paniek omdat ik nauwelijks lucht krijg.

Ik mocht ook een paar keer met flippers zwemmen en dat ging ook wel goed, toen kon ik langer zwemmen omdat ik me goed concentreerde op de armen en het ademen en minder op de voeten.

Ik heb overigens geen last van astma of zo.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Veel liefs

Probeer op het begin echt te letten op je ademhaling. Hoofd in het water (uitblazen) - 3 slagen zwemmen en inademen. Probeer dat eerst heel langzaam te doen anders. Wanneer je dat echt onder controle hebt, gaat het vanzelf!

Bedankt voor je reactie. ^

Iemand anders nog tips?

Inderdaad, concentreren op ademhaling.
Tijdens het zwemmen moet je in het begin op heel veel dingen letten, en het is dan handig om bijv. voor je benen even een pullbuoy te gebruiken. Dan kan je die ontspannen, je blijft drijven, en kunt je vooral concentreren op je armen/hoofd gedeelte.
Het zwemt het makkelijkste om om de 3 slagen te ademen (vind ik), maar misschien kan jij het beter om de 2 slagen proberen, zodat je bijvoorbeeld per baan aan dezelfde kant ademt. De tweede baan dat je dan gaat kan je het aan de andere kant proberen. Misschien maakt dat het in het begin makkelijker qua stabiliteit.

Je kunt ook even op YouTube kijken, daar staan heel veel instructiefilmpjes op! Succes :grinning:

Wij moeten soms bij zwemmen het volgende doen:

1 baan borstcrawl om de 2 slagen ademhalen,
1 baan om de 3,
1 om de 4,
1 om de 5,
1 om de 6,
en dan weer aflopend naar om de 2.

Misschien helpt het als je zoiets probeert, en dan zoals hierboven al gezegd was, erop letten wanneer je in- en uitademt.

ahw );

Dankjulliewel! Late reactie, maar toch :flushed:

Ik had dit ook in het begin!
Je leert het alleen door te oefenen,oefenen en oefenen.
Probeer als oefening lang onder water te blijven.
Begin dan traag te zwemmen en let op je ademhaling,het helpt om rustig uit te blazen door je neus.
Adem om de 2 slagen.
Als je dit vaak doet, probeer om de 3 slagen en zwem langere afstanden.

Je hebt tegenwoordig iets nieuws. Je kan van die klepjes kopen die het je makkelijker maken om te ademen. Ik weet niet meer hoe het heet maar weet alleen wel dat het van Arena is. Je kunt die klepjes aan je duikbril aansluiten