ADD

Ik vermoed dat ik ADD heb, heb alle symptomen en uit ONLINE tests blijkt het.
M’n ouders weten niet wat een echte test bij de dokter inhoud enz .
En wat voor medicatie mensen nemen met ADD.
Kan iemand helpen?

De dokter kan helpen
het is toch het beste als je daar eventjes langs gaat

je zal voor de medicatie toch echt naar de dokter moeten gaan. en je zal dan ook moeten laten checken of je wel echt ADD hebt om de medicatie te krijgen.

Waarschijnlijk wordt je dan door je dokter door verwezen naar een psycholoog.
Deze houd dan een aantal gesprekken met je (intake) om je problemen helder te krijgen en je geschiedenis en omgeving e.d. Daarna krijg je waarschijnlijk een aantal psychologische onderzoeken. Vaak zijn dit gewoon vragenlijsten en soms wat kleine opdrachtjes die je moet uitvoeren. Het zou ook kunnen dat je ouders een vragenlijst moeten invullen/op gesprek komen. En eventueel je leerkracht.
Daarna kunnen ze met een eventuele diagnose komen.

Pas na dit alles kunnen ze gaan kijken wat voor behandeling er eventueel mogelijk is, waaronder dus eventuele medicijnen e.d.

edit: oke ik ben een beetje los gegaan met mijn “eventueel” haha maar ja dat komt dus doordat nog niets zeker is

Ik heb ook ADD, en ik zat al bij een psycholoog. Jou dokter zal je ook naar een psycholoog of psychiater sturen, alleen die kunnen het officieel vaststellen. De psychiater bespreekt dan de vragen met je door en kruist aan wat van toepassing is.

Alleen de psychiater kan je medicijnen voorschrijven.
Je hebt ritalin, en de dosis is bij elk persoon verschillend. Die neem je om de 4 uur, en niet meer na 4en omdat je dan moeite krijgt met inslapen.
Je kan ook kiezen voor een medicijn dat 8 uur lang werkt, of langer. Hier moet je bijbetalen.

Je wordt er wel héél rustig van.
Ben je ook heel chaotisch in je hoofd? En heel afwezig af en toe, dat je gewoon niet hoort als je vriendin tegen je praat ofzo?
Ik ben altijd heel vaag :grinning_face_with_smiling_eyes:

Nou als je vragen hebt, ik weet er alles van ondertussen .

je kunt het best naar een dokter gaan en die verwijst je dan weer door.
maar ik heb zelf ook ADD en ik zit bij de jutters voor mijn medicatie dus misschien als je de jutters belt voor een afspraak waarbij je een intake gesprek krijgt en dan kunnen zij jou de juiste medicatie voorschrijven.

veel succes!

liefs

Dat medicijn wat je bedoelt wat je maar 1 keer per dag moet innemen heet conserta :ok_woman:
Maar het wordt inderdaad maar weinig gebruikt omdat dit niet geheel vergoed wordt door de zorgverzekering.

Oh en trouwens niet Alle mensen met ADD nemen medicijnen.

Waarom niet? Hebbe ze er dan geen last van?

Jaa sommige mensen hebben er minder last van, ik heb er met én zonder last van. Ritalin veranderd me soms echt heel erg. Dan kan ik gewoon niet meer meelachen met vriendinnen omdat ik gewoon te rustig en serieus ben in me hoofd.

maarja zónder lukt het concentreren echt niet, en dan is alles in me hoofd chaotisch. Ik vergeet sleutels, dit, dat, de kleinste dingen. Me vriendinnen lopen ook altijd achter me aan, en sturen me door de gang, kom sanne deze kant op :grinning_face_with_smiling_eyes: Haha net een mongool soms af en toe :see_no_evil:

Nee maar het verschilt echt heel erg per persoon, en er zijn veel kenmerken waardoor je al snel kan zeggen dat je ADD hebt, en dat is niet bij alle gevallen zo, daarom controleren ze zo streng, ook omdat ritalin veel als drugs wordt gebruikt!

Het verschilt inderdaad per persoon hoe ze in het dagelijksleven worden beperkt door ADD. Dus meer of minder “last” er van hebben. De werking van de medicijnen verschilt ook per persoon, zo kan de een er enorm mee geholpen zijn en een ander totaal niet. Daarnaast brengen medicijnen soms ook bijwerkingen met zich mee. En voor sommige wegen de voordelen v/d medicijnen niet op tegen de nadelen die zij erdoor ervaren.

ik gebruik ook geen medicijnen en heb er niet zo heel erg last van

ik heb ook alle symptonen en de dokter zegt dat ik het niet heb ! maarheb ook over dingen gelogen … maar ik weet zeker dat ik het heb ! ik laat weer een test doen want ik word er niet goed van daardoor gaat het ook super slecht op school enzo!

,

,

wat houdt ADD eigenlijk precies in?

,

,

Als ik vragen mag… Waarom heb je tegen je dokter gelogen?
en misschien heb je iets anders wat in de buurt komt, en zegt je dokter daarom dat je het niet hebt.
ook komt veel voor dat als mensen die symthomen zien: ‘oh dan heb ik het ook!’ maar niet de hele wereldbevolking heeft het. en het zijn ook dingen die iedereen wel eens heeft. iedereen vergeet wel eens wat, iedereen is soms afwezig, iedereen kan zich soms niet (goed) concentreren, maar dat betekent niet dat je het meteen ook hebt ; )

op www.levente.nl vind je veel info over add=)