ADD/ADHD

Hallo,

Ik ben een meisje van 18 jaar. op mijn 7e werd er geconstateerd dat ik ADHD heb. ik heb hier nooit echt problemen mee gehad tot kort. Ik heb me opnieuw laten testen en het blijkt da tik geen ADHD heb maar ADD. Ik vind het erg moeilijk om hiermee te leven mensen denken vaak dat het niets is en dat je met ADHD/ADD altijd plezier hebt… maar ik heb nu al 3 baantjes gehad waar ik ontslagen ben of dat ik zelf ontslag heb genomen omdat het niet kon (te druk in mijn hoofd etc) ik hoor vaak dat ik het wel kan maar er meer uit moet halen…) en als ik zeg dat ik heel erg chaotisch ben en dat daarom soms iets niet lukt door mijn ADD zeggen mensen dat het makkelijk is om het daarop af te schuiven.

Als mijn ouders op vakantie gaan hangen er overal briefjes in huis met dingen die ik niet moet vergeten en als ik 's morgens naar school moet ren in wel 100 x de trap op en af omdat ik dingen ben vergeten. verder ben ik super vergeetachtig als iemand gister iets tegen mij heeft gezegd ben ik het vandaag alweer vergeten. Verder zijn mensen met ADD/ADHD ook meer gevoelig voor een depressie en daar ben ik ook bang voor. Ik heb geen medicijnen omdat ik bang ben dat ik straks niet meer zonder kan.

Wat ik wil weten: zijn er nog meer mensen met ADD/ADHD en hoe gaan jullie ermee om?

Een korte beschrijving van ADD:
Mensen met ADD verwerken informatie, indrukken en emoties trager dan andere mensen en hebben een slecht werk/korte termijn geheugen. De vertraging is dermate klein dat ADD in de omgeving (bv school) buiten concentratieproblemen of dromerigheid niet opvalt. Het leer, werk en prestatievermogen is wisselvallig. Het lange termijn geheugen werkt wel goed. Plannen, organiseren en opruimen is lastig door het ontbreken van overzicht in het nu.

Ik ken iemand met ADHD die ontzettend wisselvallig qua humeur is en daardoor in onze klas ook als erg vervelend wordt beschouwd. Hij zegt dingen zonder erbij na te denken en dat komt in 9 van de 10 gevallen niet goed uit.

Mijn ex-vriend heeft ADD en het enigste wat ik daar aan merkte was dat hij zich ontzettend slecht kon concentreren en heel vaak dingen vergat (maar hij maakte er ook gebruik van).
Verder weet ik er ook niet zoveel vanaf!

Ik heb het, maar ik ga er gewoon normaal mee om ik slik rytalin en dat gaat prima.

Ik heb ADHD dit geconstateerd toen ik 11 was denk ik.
Ik herken me best veel in dat van jou! alleen ik heb nu een baantje en mijn baas zegt vaak verschillende dingen waardoor ik in de war raak, ik wil het zo graag maar het word soms moeilijk. haha en dat chaotische daar beginnen we maar niet over.

Ik word wel vaak gezien als het altijd vrolijke meisje, en mensen vinden het raar als ik eens wat minder vrolijk ben.

verder ik heb ritalin gehad maar dat doe ik niet meer, in die tijd ben ik depressief geworden, toen ik stopte met de ritalin was het over. Het onderdrukte mijn goede karaktertrekken ook.

ja verder hoe ik er mee om ga? ik doe er maar grappig over, maar ik snap hoe verveld het is om altijd vergeetachtig te zijn en chaotisch. mensen zien dat ook als een slechte eigenschap, maar zeg nou zelf. je bent eens wat anders dan de rest.

en die onthoud briefjes vind ik slim! :slightly_smiling_face:

Ik heb ook adhd. Het is pas een jaar geleden vast gesteld maar ik wist het al langer.
Toen ik nog op de bassisschool zat was ik al heel druk en overheersen. In iedere rapport stond dat ik met andere kinderen rekening moest houden en ze niet de hele tijd moest afleiden. Ik zocht veel aandacht van de juf/meester en meestal kreeg ik die ook, vooral negatieve aandacht. Ik kon ook nooit met klasgenoten opschieten, niet dat ik een tekort aan vriendjes en vriendinnetjes had. Kinderen vonden mij druk en irritant. sinds ik op de middelbare zit, ik zit inmiddelse in de 3de, begon ADHD op alle fronten vervelend te worden. Ik heb en had een vrij drukke klas. Als een leraar iets staat uit te leggen, gaan mensen met etui’s gooien, tegen elkaar schreeuwen en heel de tijd vervelende geluidjes maken. Ik kan daar echt niet tegen. Alles shiet dat heen en weer voor mijn ogen en ik kan me nergens meer op concentreren. Inside and Outside is er letterlijk een bom ontploft. In mijn hoofd is het al druk en als het dan voor mijn ogen druk wordt, word ik helemaal gek. Gelukkig mag ik van leraren naar buiten en een rondje lopen op de gang.
Verder merk andere mensen aan mij(ik niet). Dat ik heel heel snel en heel veel praat. Ik ben ook heel erg vergeetachtig. Als ik een afspraak maak en ik zet hem niet in mijn agenda, dan ben ik die afspraak gegarandeerd vergeten. Ook als ik stil zit moet ik altijd met mijn handen frumelen. Soms voel ik me gehandicapt, en zo word ook door sommige behandeld.
Verder slik ik concerta.
En dit was mijn levensverhaal :stuck_out_tongue:

ik heb ADD en het stoort me hard dat mensen , meestal leerkrachten zeggen van: doe iets aan je houding! alsof ik gewoon geen moeite doe ofzo. ze willen keer op keer altijd dat ik iets verander wat me eigen is en waar ik zelf niets tegen kan doen.

oja en het zorgt er ook voor dat ik mezelf erg ga onderschatten, bv nu dat ik een baantje zoek, denk ik steeds, ja alsof ik dat zou kunnen, ik word toch direct ontslagen als die mensen niet enorm veel geduld met me hebben… àls ik al aangenomen word. ik denk gewoon steeds dat ik niets kan omdat mijn zus steeds herhaalt dat ik dom en klunzig ben, en door het telkens te horen ga ik het zelf geloven… terwijl het eigenlijk gewoon aan die ADD te wijten valt.

ik meld me! ik heb ADD en heb een tijdje ritalin geslkit maar de bijwerkingen waren voor mij erger dn de klachten zelf zegmaar.

Ik heb zelf geen ADD maar op mijn werk is er wel een jongen die dat heeft. Hij is vakkenvuller maar volgens mij doet hij zijn werk gewoon heel goed. En hij werkt er al heel lang geloof ik. Dus misschien kun jij ook wel een bijbaantje krijgen die je volhoudt =) Ik weet niet hoe het is dat te hebben… maar luister niet naar mensen die blijven zeggen dat je toch niets kan. Want dan ga je jezelf idd onderschatten. Je bent veel meer dan je denkt! :slightly_smiling_face:

Ik ken een paar mensen die dat hebben. En er is een redelijk grote kans dat ik het ook heb, dat gaan we binnenkort wel laten onderzoeken.

Mijn zus heeft adhd en pdd-nos. En dit weet ze al sinds haar 4e, ze is nu 21.
Woont ook al vanaf haar 15e definitief uit huis en daarvoor heeft ze altijd in woongroepen/instellingen gezeten. Van open tot besloten tot gesloten. En dat laatste was echt zwaar kloten, want A. ik miste mijn zus. B. ik werd toen ziek (ik was 6) dus had haar juist nodig & C. met sinterklaas (vergeet ik nooit meer) gingen we in een vierkant hokje met 1 schilderijtje en een tafeltje met 4 stoeltjes sinterklaas vieren. En toen zag ik dat alle kadootjes al een keer uitgepakt waren (beneden dus, bij de ingang). Maar ik geloofde nog, dus vond dat heel vreemd. Alsof ze “Sinterklaas” niet vertrouwde… en dan in zo’n kaal hok, met grijze muren en een klein raampje met tralies. Hallo! Ze was geen crimineel…
En dat het justitie busje 2x voor is komen rijden, omdat ze een gevaar werd voor haar zelf; knappe meid, lang, slank, en dan zin in spanning. Altijd op zoek naar meer. Dus liep ze weg, maar zo is ze bijna in handen van loverboys gevallen. Bijna(!)

En ik wilde alleen maar dat eerste zinnetje typen, voordat ik het wist stond er een verhaal :’’)

En ik heb veel scholen gehad; 10. Maar mijn zus overtreft het flink. Bijna 20 Ö

HUH,
ik herken mezelf hier heel erg in.
Maar ik heb geen ADHD of dergelijke…
Is het nodig dat ik langs de huisarts ga:’)?

Het probleem is dat ik niet weet of ik AD(H)D heb, haha. Ik heb wel bij een psycholoog gelopen omdat ik ADD zou hebben, maar na een jaar was het opeens: “Ja, we weten niet zo zeker of je het wel hebt. Je bent eigenlijk een twijfelgeval en je hangt net op het randje.” En daar bleef het bij, geen extra tests ofzo. Ik ga nu ook niet meer naar die psycholoog.
Dusja. Verwarrend.
Ach, ik ben gewoon mezelf en ik vind het wel allemaal goed zo. Ik heb eerst allerlei medicijnen aangesmeerd gekregen maar ze hielpen voor geen meter (ik weet niet precies meer welke, ik weet alleen ritalin nog)

ik heb ADD… en het is gewoon precies hoe ik het heb wat je verteld.
Ik loop nu bij een psychiater, en krijg onderzoeken voor een medicatie.

Ik functioneer hierdoor ook niet op de werkvloer, heb dit jaar al 4 baantjes gehad. allemaal ontslag genomen omdat ze me zo de grond in boorde met commentaar op mijn “ziekte” waar ik dus niks aan kan doen.

ik negeer ook de opmerkingen van dat ik het maar “afschuif” op de ADD, omstanders weten niet hoe je je voelt… en wat er in je hoofd omgaat.
Ik heb ook last van stemmingswisselingen, en slecht in keuzes maken.
impulsief…

briefjes - ik kijk erna, loop verder, en ben het weer kwijt. en weet niet meer dat ik iets moet doen.

ik vergeet ook alles!

depressie is aanwezig.

en die medicatie, wat is er dan erg aan als je niet meer zonder kunt, ze hebben mij verteld trouwens dat het echt niet verslavend is… maar het helpt ons gewoon om rust te krijgen.

laat je adviseren, en doe wat het beste is voor jezelf…

!!!

mijn stage van 10 weken werd op de aller laatste dag, na 10 weken lang 5 dagen per week van half 8 smorgens tot 5 uur smiddags klusjes doen die hun niet wilde doen ONVOLDOENDE verklaard door mijn “slechte houding”

ik kreeg paniek aanvallen etc, op de werkvloer…
met de rijlessen ben ik hierdoor ook moeten stoppen…
ik denk dat we iets in ons hebben waardoor we TE goed ons best willen doen, en bang zijn dat het fout gaat… en uiteindelijk denken we te weten dat het fout gaat…

Bij is begin dit jaar ADD geconstateerd via allerlei testen.
Mijn klastitularis sprak een vermoeden uit tegen mijn ouders over dat ik misschien wel ADD zou hebben omdat ik abnormaal slordig & chaotisch ben.
De neuroloog heeft me Ritalin voorgeschreven maar ik gebruik dit alleen bij examens en belangrijke toetsen omdat dit te veel ongewenste bijwerkingen had (lees: slapeloosheid, depressieve gevoelens, vermindering van eetlust/vermageren), hoewel het wel heel hard helpt.
Ik ben extreem onordelijk, chaotisch, kan me niet concentreren in de lessen en gesprekken in groepen, kom veel te laat, vergeet veel,…
Dit belemmert me wel behoorlijk in het dagelijkse leven en als een leerkracht iets vraagt om een oefening van wiskunde bijvoorbeeld op te lossen in de les gaat dit totaal niet, aangezien ik meestal gewoon niet weet waar we mee bezig zijn en dan ben ik zo bang dat mensen me als ‘dom’ bestempelen, terwijl dat helemaal het probleem niet is.

Gelukkig is mijn school wel wat toleranter wat te laat komen betreft; ben al heel veel te laat gekomen en nog altijd geen strafstudie.
Ook krijg ik bij examens extra tijd om het examen in te vullen.

Ik heb ADHD, nou ja, kenmerken ervan. En ik heb PDD-NOS.