Activiteit met een oudje

Hallo! Voor school moet ik een muzisch agogische activiteit uitvoeren met iemand van mijn stage (leeftijd is rond de 60-90 daar)

Het moet te maken hebben met muziek, beeldend vormen, taalexpressie of drama. Het moet receptief, productief, expressief, reflectief of creatief zijn.

Ik kan helemaal niks bedenken en loop echt vast.

Kan iemand alsjeblieft helpen? Alvast bedankt.

Ik werk bij een instelling voor dementerende ouderen en onze bewoners vinden het erg leuk om een paasstukje te maken. Misschien een mooie krans of een bloemstukje. Dit is gericht op beeldend vormen en creatief. Of het maken van kaarten? Gericht op creativiteit en taalexpressie. Hierbij kun je eventueel ook toevoegen het stimuleren van fijne motoriek.

Hmm ja het maken van een kaart zou ook wel kunnen. Ik vind het echt een lastige opdracht en loop ook vast omdat het te maken moet hebben met een bepaald soort gedrag, bijvoorbeeld wanneer een cliënt veel klaagt, of zich veel afzijdig houdt.

Ik loop erg vast.

Als iemand zich veel afzijdig houd dan kan je bijvoorbeeld het paasstukje in tweetallen laten maken. Of met elkaar een schilderij. Zo werken ze samen en doen ze iets creatiefs. Of laat ze met zn alles een verhaal schrijven.

Ik loop stage op de dagbesteding met ouderen in ongeveer dezelfde leeftijdscategorie als de jouwe. Hier merk ik dat ze het heel leuk vinden om iets te doen in een thema, zoals nu bijvoorbeeld Pasen of het voorjaar. Wij hebben de afgelopen tijd bloemstukjes met paasthema’s (kuikentjes, eitjes, konijntjes, veel geel) gemaakt, kaarten voor de kleinkinderen, bloemen gevouwen en met de ouderen die kunnen breien hebben we konijnen en kuikens gebreid.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! :grinning: