achternaam wijziging

Hoi allemaal

Kon zelf geen duidelijk antwoord vinden op internet dus ik hoop dat iemand op het forum misschien er iets vanaf weet.

Ik wil erg graag de achternaam van allebei mijn ouders, dus ik wil die van mijn vader behouden en die van mijn moeder toevoegen. Is dat hier mogelijk? En als het hier niet mogelijk is kan ik dan als Nederlandse gewoon in België mijn achternaam laten wijzigen? Want ik wil echt niet alleen mijn vader zijn achternaam hebben omdat ik het lelijk vind staan.

Weet iemand dan ook rond hoeveel euro het zou kosten?

Alvast bedankt.

Volgens mij kan dit niet.

en kan ik dat dan wel laten doen in België? Of gaat dat niet omdat ik geen Belgische inwoner ben?

^ Ook niet in België lijkt me, ‘ik vind het lelijk staan’ is niet echt een dringende reden om je achternaam te veranderen.

^ Ja maar dat is niet de enigste rede. Ik wil ook inderdaad mijn moeders achternaam niet laten uitsterven en het laten herleven.
En mijn vaders achternaam vind ik gewoon 10x niks. Wil liever een buitenlandse achternaam en dat mijn kinderen die dan ook zullen krijgen als ik niet ga trouwens later oid.

Dus als ik het goed begrijp is het mogelijk om de achternaam van mijn beide ouders te krijgen?

Moet ik een dringende reden hebben dan?

als ik het stukje van impolite lees maak ik het er uit op dat je bijvoorbeeld je achternaam in die van je moeder kan laten veranderen als je bv je vader al meer dan drie jaar niet hebt gezien.

edit: ik had dat eerste stukje niet gelezen. maar dan moeten jouw kinderen jouw achternaam krijgen en dat is toch niet heel erg gebruikelijk?

Als ik trouw is dat niet erg gebruikelijk nee maar stel je voor ik trouw niet of er gebeurd wat in mijn leven, ik wil dan niet dat mijn kind de achternaam van mijn vader krijgt.

De rede dat ik ook beide wil en niet alleen die van mijn moeder is omdat mijn vader er verdrietig van wordt als hij weet dat ik zijn achternaam niet wil hebben. Daarom leek het mij het beste om beide te nemen.

maar waarom wil je de achternaam van je vader niet? Volgens mij is dat echt heel erg belangrijk als je je naam wil veranderen.

Is ook een beetje sneu geld als je dik 800 euro neertelt om je naam te laten veranderen en dan ga je straks trouwen en besluit je alsnog zijn naam aan te nemen oid :’)

Ja over dat laatste heb je wel gelijk, maar ik vind mijn achternaam gewoon zo niet mooi, die van mijn moeder is té mooi en ik wil die niet laten uitsterven terwijl ik aan de andere kan ook mijn vader niet verdrietig wil maken door hem te vertellen dat ik zn achternaam niet wil. Daarom dacht ik aan allebei maar wel stom dat je in dit land er zoveel voor moet dokken.

Ah dit wou ik toevallig nog weten. Niet voor mezelf… Maar voor een bekende wou ik het even weten.

Ja het moet goedgekeurd worden.

Sorry hoor maar in alle landen moet je voor zoiets wel veel geld betalen. Dus maakt echt niet uit of je hier in NL of in Belgie of in Oostenrijk etc. Het wil laten veranderen.

Wat ook hier al eerder is gezegd,stelt je vindt de liefde van je leven. En je toch wil trouwen,is het dan niet het ingewikkeld dat je 3 achternamen hebt? + dat je er zoveel geld voor hebt betaalt.

Je wilt je vader niet verdrietig maken,dat snap ik. Maar heb je er al een x serieus met hem overgepraat, misschien kan hij je juist wel helpen,met je achternaam veranderen.

^ het is in nederland wel erg duur vergeleken met andere landen hoor.

in de landen waar ik bekend mee ben (zweden, spanje en engeland) ligt het rond de 100/200 euro.