Accijnzen op tabak verhoogd: wat vind jij daarvan?

Wat zou jij ervan vinden als de accijnzen op tabak werden verhoogd?

Eerlijk, niet eerlijk? Wat voor gevolgen zal het hebben voor rokers en wat voor niet rokers?

Het zou me enorm helpen als er goede, onderbouwde antwoorden komen =).

Ik vind het beter.
Roken is nergens goed voor en het valt me lastig, want ik kan niet tegen die rook. Maar als mensen niet willen afkicken heeft het geen zin, bijvoorbeeld mijn ouders, zij zullen het alsnog blijven kopen terwijl we niet eens zoveel geld hebben, dus dan vind ik het echt een naaistreek.

niet eerlijk. koffie en dergelijken zijn ook ontzettend slecht voor je, en daar worden ook geen accijnzen op gelegd. Ook denk ik niet dat het gaat helpen, je gaat echt niet ineens stoppen met roken als je pakje 10 cent duurder wordt, afgezien van het feit dat dat voor heel veel mensen erg moeilijk is.

dat laatste is inderdaad waar. roken is zeer verslavend en om eraf te komen is niet makkelijk. mensen die het niet zo breed hebben zullen door het stijgen van de sigarettenprijzen het nog minder breed krijgen.

dan heb ik zoiets van: stop dan gewoon met roken, als er zoveel procent van je totale loon naar die troep gaat. maar blijkbaar is dat niet zo makkelijk.

klopt helemaal. bedankt =).

Idd en jongeren ook die roken, er zijn geloof ik genoeg mensen die roken… en aangezien de meeste jongeren al in geld nood zitten oftewel blut zijn wat je zelf ook wel herkent… en je hebt toch iedere keer zin in een sigaret zullen hun het toch blijven kopen en ook weer een ‘lastige’ posities komen. Kijk ik weet niet hoeveel het dan verhoogd wordt maar stel je voor… toch wel wat… dan kijk ik even ver he! ; jongeren betalen dan de sigaretten maar gaan andere dingen dan weer jatten omdat ze minder/geen geld meer over hebben (lees; oorbellen, mascara etc.)

klopt ook helemaal! superbedankt alvast =)

Men moeder zegt ieder jaar dat ze stopt omdat ze er zelf genoeg van heeft maar uiteindelijk doet ze het niet. Heel breed hebben we het niet en als je het uitrekent besparen we toch wel paar honderd // 1000euro per jaar ongeveer als ze zou stoppen. Dus blijkbaar is het inderdaad heel moeilijkl maar goed.

Geen dank :slightly_smiling_face:

Ja, het is echt belachelijk veel als je het uit zal rekenen. Misschien als je haar er vaak mee confronteert, wat ze wel niet allemaal voor dat geld kan doen/kopen, dat ze dan tot bezinking komt? Het lijkt me echt vervelend als je ouders roken en jij zelf niet en dat je ze niet kunt overtuigen dat het voor hen en ook voor jou beter is als ze er mee stoppen …

haha ja idd klopt inderdaad, men moeder + vader zeggen ook altijd begin er nooit mee. Maar hun zijn nou niet bepaald het goeie voorbeeld. Ze heeft gezegd dat ze met nieuwjaar gaat stoppen oftewel haar nieuwe voornemen dus ik ben heel erg benieuwd! :slightly_smiling_face:

ouders willen het beste voor hun kinderen, maar laat ze nou eerst eens aanzichzelf denken :stuck_out_tongue: je hebt een grote kans op een kortere levensduur door te roken, oftewel: er is een grote kans dat je kind 10 jaar eerder ouder/moeder/vaderloos raakt. dat wil je je eigen kind toch niet aandoen?

misschien helpt emotionele chantage :smirk:

maar gelukkig dat ze wil proberen te stoppen. zal enorm schelen =)

Ik vind het niet per se oneerlijk, maar vooral erg zinloos. Mensen gaan écht niet stoppen omdat de sigaretten ietsje duurder worden, hoor. En daarbij vind ik roken nog altijd een eigen keuze. Mensen weten heus wel dat het slecht is, maar als je het toch wilt doen, moet je dat toch zelf weten? Dat vind ik dan. En daarbij, als je er accijns op gooit omdat het slecht is, zou je dat voor zoveel dingen moeten doen. Het is bijvoorbeeld goedkoper om bij McDonald’s te eten dan bij een woktentje en dat vind ik dan ook niet kunnen. Dus ik vind het niet echt oneerlijk, maar vooral zinloos.

Hier ben ik het dus helemaal mee eens.

Ik ook.
Met iedereen eigenlijk wel. Het is lastig om over zoiets een echt oordeel te vellen. Aan veel dingen zitten voordelen maar ook nadelen.

Maak het onbetaalbaar, dan stoppen mensen vanzelf.

Haha nee dan ontstaat er probably een zwarte markt en dat is ook niet alles.
Ik stem voor een verbod op sigaretten!

precies, dan halen de diehard-rokers het wel uit Belgie ofzo.

het schijnt dat de tabaksprijzen in Nederland ver boven het Europees gemiddelde liggen, dus door het onbetaalbaar te maken moedig je de smokkel aan.

vraagje: waarom zou smokkel van sigaretten uit andere landen slecht zijn (als de accijnzen worden verhoogd)? er is geen verbod op sigaretten, dus je kan er niet voor opgepakt worden.

iemand anders nog een mening?

Mee eens.
Mijn moeder zal gewoon nog sigaretten blijven kopen, ook al is het 10,- per pakje.

Werkt helaas niet bij iedereen. Ik heb het ook weleens tegen mn moeder gezegd.(en zo breed hebben/hadden wij het ook niet) Maar die sigaretten (en wijn) zijn de enige ‘leuke’ dingen die ze nog heeft zegt ze.

[i]Van mij mag het. Iedere keer als iemand met een sigaret bij mij in de buurt staat, kots ik 3 uur later haast mijn longen eruit. Gewoonweg dat ik er niet tegen kan.

Oh; en even in het algemeen. Jongeren die roken en zeggen; Oh ik kan niet stoppen. Vind ik aanstelleritus. Iedereen kan stoppen, met of zonder hulpmiddelen.[/i]