(Academische) PABO.

Hoi!
Ik zit nu in mijn voorexamen jaar van het vwo en ik moet oriënteren op een vervolgstudie. En zelf zit ik te twijfelen aan de academische pabo, of gewoon de pabo aan het HBO.

Kan iemand met ervaring daar meer over vertellen?
Over de verschillen, de druk etc.

Bedank!

Ik hoor dat het op het HBO het niveau best laag is, zeker als je van het VWO komt. Maar dat weet ik niet zeker. Over de academische pabo weet ik niks, upje voor jou :slightly_smiling_face:

Oke zelf twijfel ik eraan of ik de gemixte studie op de universiteit wel aankan, aangezien ik best wel moeite heb om voldoendes te halen op het vwo. Ik ben ook naar voorlichtingsdagen geweest en daar werd gezegd dat je 5 dagen per week aan je studie zit… En dan nog je huiswerk moet maken en tentamens leren…

^dat is normaal lijkt me, da’s bij alle universitarie studies volgens mij.
Kan je niet meelopen bij beide studies? Dan krijg je het beste beeld denk ik.

Ik zat net als jij te twijfelen tussen die twee studies en heb uiteindelijk toch gekozen voor de academische pabo. Hiervoor heb ik toch gekozen omdat ik het zonde vond van mijn VWO diploma om dan HBO te gaan doen. Daarnaast leek mij de Pabo erg gemakkelijk en met weinig diepgang, vandaar dat ik voor de academische Pabo heb gekozen.

Ik vind het met de drukte erg meevallen, maar ik denk dat ook verschilt per opleiding (welke combinatie Pabo+onderwijskunde of Pabo+pedagogiek, dat laatste doe ik) en waar je de opleiding volgt. Je moet vooral erg gedisciplineerd zijn en graag willen, dan lukt het best.

Ik kan je er nog veel meer over vertellen, zit inmiddels in het tweede jaar, maar ik moet nu gaan. Dus als je nog even geduld hebt dan zal ik er vanavond of morgen ofzo wat meer vertellen.

Ga inderdaad kijken of je mee kan lopen bij beide studies! Dat geeft zoveel beter een indruk dan als je nu ervaringen aanhoort. Die kan je ook krijgen zodra je meeloopt plus dat je dan ook merkt hoe zo’n dag eruit ziet. En ben je naar voorlichtingsdagen geweest van de academische pabo? Want de werkdruk verschilt namelijk ontzettend per studie.

Dit ja. En dat verhaaltje van dat je alleen nog maar bezig bent met je studie wordt bij bijna elke studie vertelt en dat is best wel onzin, de 1 moet er meer moeite voor doen dan de ander, de 1 leest veel sneller dan de ander, etc. etc. Dus daar moet je niet al te veel van geloven.

Oh en dat je op het vwo moeite hebt om voldoendes te halen, wil echt niet zeggen dat je de universiteit niet aan kan hoor!