Abortus tijd omlaag?

Lieve meiden,
Ik wou eigenlijk een poll maken maar ik ziet dat knopje ‘uitgebreide opties’ niet.
Ik moet voor mijn maatschappijleer verslag de bovengenoemde vraag behandelen.
Dit omdat een embryo’s hart na bijvoorbeeld 5 weken al klopt. En hij dus eigenlijk al ‘leeft’.
Mijn leraar gaf me ook een paar links van korte documentaire’s over wat er nou écht gebeurd met een menselijke embryo/foetus tijdens een abortus. Dit heeft me erg laten schrikken en ik vraag me af of mensen wel weten hoe het met zo’n wezentje aan toe gaat tijdens de behandeling?
Ik vind het erg moeilijk om hierover een oordeel te vellen, dit omdat ik het altijd wel kan ‘snappen’. Zulke onderwerpen kun je naar mijn idee eigenlijk nooit over 1 kam scheren, toch zal ik zelf een mening over moeten vormen. Ik vroeg me daarom af wat jullie van de stelling vinden?
Zou het plegen van abortus verlaagd moeten worden naar bijv. tot en met 5 weken, of voor 12 weken: Dan heeft de embryo namelijk al bijna al zijn belangrijke organen al + heeft hij al een slaap-wakker rimte enzovoort.

xxx

12 weken, gewoon het maximum

oke :slight_smile: En voor jou is dat het max omdat?

Nou ik bedoel niet met 12 weken dat dat het maximum is maar gewoon zolang het nog in zo’n buisje past.
Mij maakt het niet uit ofdat het kind een kloppend hart heeft en organen heeft, ik zie het gewoon niet zitten om met een kind rond te lopen.

Ik zou eigenlijk niet zomaar kunnen zeggen wat ik van de stelling vind, ik weet er namelijk eerlijk gezegd niet zo heel veel vanaf…

Dats klinkt hard, maar wel eerlijk:-) #durftevragen vind jij het dan wel moord als het hart klopt enzo?
Niets aanvallend hour, probeer gewoon een beeld te creëren

Nou ik vind het geen moord, zolang ik het kind nog niet gezien heb en het niet echt op de wereld is vind ik het geen moord :wink:

Aah, dat heb ik nog nooit gehoord, dat iemand er zo over denk. Dan zie je maar weer, dat veel mensen er écht anders over denken.

max. 5 weken
anders dan zie ik het als het vermoorden van een kleine baby…
maar als je bijv. verkracht of misbruikt bent vind ik het nog wel weer anders.

het is nu 12 weken?
dat vind ik opzich wel oke.
ik bedoel bij 5 weken kan je bij sommige nog niet eens zien/merken dat ze zwanger zijn, komen ze er ineens op hun laten we even zeggen 14e achter dat ze zwanger zijn er er niets meer aan kunnen doen.
of als je zoals hierboven al is gezegd verkracht bent ofzo…

tot 5 weken, vind ik anders vermoord je iemand vind ik ook

Ik vind voor de 5week.
Ik vind het wel gewoon moord. En dan moet je er maar beter overna denken ofzo voordat je zoiets doet.

Verschrikkelijk, ik haat abortus. Maar ik vind het wel goed dat het er is hoor! Wat hier al gezegd werd, als je misbruikt of verkracht bent, dan snap ik héél goed dat je het kind niet wilt hebben. Of als je condoom gescheurd is weet ik het wat er gebeurd is, als het echt niet kan om je kind op te voeden vind ik het goed dat je het weg kan laten halen. Een kindje een slechte toekomst geven is nog slechter dan het weg laten halen.
Ik denk dat het maximum nu wel goed is, 12 weken… Dan heb je tijd genoeg om erover na te denken, als je het op tijd weet tenminste, en dan kan het nog gedaan worden. Kijk, moord is het sowieso al, dus dat maakt niet uit.

12 weken…
er worden genoeg jonge meisjes zwanger en als de tijd van arbortus naar beneden wordt gehaald, watmoeten ze dan doen?
operatief of gewoon het kjnd baren en dan krijg je stax van die jonge meisjes die niet hun kind kunnen opvoeden…

Ja een baby is voor mij echt ongewenst als ik nog onder de 25 (zie ik dan wel) ben.
Dusja ik zou er ook alles voor doen om er vanaf te raken, het liefst zo snel mogelijk natuurlijk maar ik bedoel ookal heeft het nog geen kloppend hard, dat zou er toch zijn gekomen ookal haal je het weg voor die 5 weken dus het komt op hetzelfde neer.

Dat word ALTIJD standaard gezegd :slight_smile: Ook door mij hour, maar toen las ik later intervieuws van vrouwen die waren verkracht en vervolgens abortus hadden gepleegd. maar op 1 of andere bizarre manier erg spijt van hadden. 1tje droomde vaak bijvoorbeeld heel vaak een schreeuwende baby die werd meegesleurd door een orkaan( die buis)
Volgensmij zul je er altijd een soort van k.u.t gevoel aan overhouden, ookal stond je er volledig achter, maarja dan moet je gewoon verder! :slight_smile:

ik ben het eigenlijk totaal eens met koekienl ;o

zag net in het andere topic dat het max tot 24 weken is dat je het mag doen?
vind ik eigenlijk gewoon normaal… zo heb je zelfs nog tijd om te kijken of je eht kind kan opvoeden etc.
ik vind het ook totaal geen moord… het is iets wat niet eens de wereld nog heeft gezien, veel zal die neit missen (klinkt hard maar oke…)

en dan zijn er mensen die het niet vinden kunnen en het moord vinden… en dat IEDEREEn maar zo moet denken dat het moord is. iedereen heeft zijn gedachtes, en dat moet men accepteren. :3

ik vind dat de abortustijd gewoon tot 24 weken moet blijven. Bij 20 wk is er namelijk nog een echo, waar alle organen e.d. nagekeken worden. Er kunnen dan dus nog afwijkingen gevonden worden die niet met het leven verenigbaar zijn of het kind zo’n slechte kwaliteit van leven geven. Ik vind dat ouders dan alsnog moeten kunnen kiezen om dan nog de zwangerschap af te breken. Waarom 40 weken dragen terwijl je weet dat je kind toch niet overleeft? Natuurlijk vind ik het vreselijk als mensen dan nog ene gezonde zwangerschap af laten breken omdat ‘ze toch geen kind willen’, maar ik denk dat je niet in de wet vast kan gaan leggen om welke reden je het wel of niet mag doen. Wat wel het geval is, is dat als je al verder bent in de zwangerschap, artsen kunnen weigeren de abortus af te breken. Dus bijv na die echo dat ze weigeren af te breken, omdat het kind een hazenlip heeft. Officieel hoef je ook geen reden op te geven trouwens.
En waarom moeten dit soort grenzen altijd om laag gesteld worden?! Ik vind dat als iemand tegen abortus is, dan moet hij dat zelf ook maar gewoon niet doen, maar niet andere de kans ontnemen om het wel te doen.

Nee 24 weken :slight_smile:

Veel mensen zeggen altijd dat het je eigen schuld is, maar er zijn genoeg mensen die dus bijvoorbeeld verkracht worden, of die gewoon aan de pil zitten en zelfs condoom erbij die nog zwanger worden. Ik vind dat het gewoon een vrije keuze is en dat het 12 weken moet zijn. Je weet niet altijd precies binnen 5 weken dat je zwanger bent, en dan heb je ook nog die paar dagen die ertussen moeten zitten om na te denken over of je wel echt een abortus wilt.