Aarswormpjes

He hoi

Sinds gister merkte ik dat ik wormpjes in mijn ontlasting heb. Meteen even medicijnen bij de winkel gehaald, en nu hopen dat het snel over gaat. Maar de wormpjes kruipen overal heen. Ik moet om de zoveel minuten naar de wc rennen en dan kan ik die krengen overal weg plukken. Het is niet allen vreselijk ongemakkelijk, maar het doet ook super veel pijn. Ze kruipen naar achteren, maar ook richting het intieme gedeelte. Ik heb in het verleden ook wel een wormpjes gehad, maar dan bleven ze altijd braaf op hun plek (om het zo maar even te zeggen). Iemand enig idee waarom ze alle kanten opkruipen?

Oei dat klinkt echt heel vervelend. Weet je de oorzaak ook? Heb je misschien rauw vlees gegeten oid? Als dat het geval is zou ik daar voortaan op letten, want er zijn wel dingen die kunnen zorgen voor wormpjes. Ik hoop voor je dat het snel weer weg gaat! Waarom ze overal heen kruipen weet ik echt niet eerlijk gezegd, ik heb er niet zo heel veel verstand van. Maar ja, ze moeten toch ergens heen als ze er eenmaal zitten denk ik. Sterkte!

Ik hen nogal een nagelkauwer als ik zenuwachtig ben. En ik werk bij een tuincentra waar ik regelmatig mijn handen in het zand moet steken dus ik denk dat het daar door komt terwijl ik wel altijd heel goed mn handen was maarja. Tja het is inderdaad erg vervelend. Maar ik dacht dat die beesten normaal alleen in je ontlasting zaten…

Zijn er geen cremes die ervoor zorgen dat ze ‘op hun plek blijven’? Ik heb er geen verstand van, maar anders zou je even naar de dokter kunnen bellen en advies vragen aan de assistent (die net als de dokter geheimhoudingsplicht heeft).

Oh vandaar! Klopt ja, heb ik wel eens eerder gehoord. Ook bijvoorbeeld bij kindjes die in de zandbak spelen, die hebben dat ook vaak.

Hmm. Ik heb geen idee eigenlijk, maar het klinkt heilig haha. Morgen de dokter maar eens even bellen.

Denk dat de oorzaak dan inderdaad de tuinaarde is, de eitjes zitten vaak in zand e.d.! (of inderdaad rauw vlees, met name gehakt)

Maar het klinkt wel heftiger bij jou als je zegt dat je het kunt ‘wegplukken’, dus ik zou inderdaad even overleggen met de huisarts.

Probeer in ieder geval zoveel mogelijk niet op je nagels te kauwen, je nagels kort houden en als het kan met een borsteltje tijdens het handen wassen onder je nagels te scrubben.

In principe zijn die medicijnen (mebendazol zeker?) wel erg effectief, maar bij een enorme hoeveelheid kan het erg goed zijn de kuur ook weer te herhalen. Maar ik zou dus even advies inwinnen bij de huisarts! (:

Yes, mebendazo it is. Mijn nagels zijn in het algemeen best kort dus dat is geen probleem. Ik zou kijken wat ik kan doen wat het scrubben betreft, goed idee van je! Morgen bel ik de huisarts eventjes.

Als je aarsmaden hebt (dat zijn wormpjes die eruit zien als dunne witte sliertjes) komt dat niet door rauw vlees. Van rauw vlees eten kun je lintwormen krijgen die niet met zelfzorggeneesmiddelen behandeld kunnen worden. Van ongewassen groenten krijg je vaak spoelwormen.

Aarsmaden krijg je gewoon echt door inslikken van de eitjes die je krijgt door iemand anders die ook besmet is… Niet door tuinaarde. Dat zijn vaak spoelwormen. En die zijn vaak 10 tot 30 cm lang dus denk niet dat je deze hebt.

Paar tips die ik je kan geven:
Heel vaak je handen wassen, en ook goed onder de nagels! Doe dit ook als je net bent opgestaan, want in je slaap kun je ook gekrabt hebben en zo kun je jezelf herbesmetten.
Verder zou ik een product tegen nagelbijten kopen bitex ofzo.
Voor onder en bovenlichaam andere washandjes gebruiken
HEEL GOED SCHOONMAKEN! Veel stofzuigen en beddengoed en nachtkleding buiten uitslaan met ingehouden adem (eitjes kun je ook inademen). Verder dingen die vaak aangeraakt worden (deur- en lichtknoppen bijvoorbeeld) goed schoonmaken. Vaak stofzuigen voornamelijk in de slaapkamer.
Krab niet direct aan anus/bilnaad maar door je kleding heen. Als je ze eraf wil halen kan je dat beter met een stukje wcpapier doen

Tegen de jeuk: Bilnaad insmeren met vaseline, zinkzalf, of een andere vette zalf. Geen crème dus, dat droogt te snel op.

Vergeet ook niet om de behandeling te herhalen over twee weken :slightly_smiling_face:

En de rest van je gezin moet zijn/haar ontlasting ook in de gaten houden.

Ik ben bezig met mijn diploma tot assistent-drogist, vandaar al deze informatie haha. Maar bij je plaatselijke drogist kunnen ze je voortaan ook met dit soort vragen helpen :slightly_smiling_face:

Maar goed, antwoord op je vraag: Smeren met vette zalf en meteen je handen wassen daarna.

O jeetje. Ik wist niet dat die dingen zo heftig kunnen zijn wat besmetting betreft. Heel erg bedankt en ik ga zeker wat et al je tips doen!

Wow, ik wist niet dat het echt zo ernstig kon zijn dat ze echt in het rond kruipen om het maar zo te zeggen. Ik hoop voor je dat het snel overgaat, en als ik je een tip mag geven: Niet dezelfde handdoek/washandje gebruiken voor je boven- en onderlichaam.

Ja dat zijn de vrouwtjes, die laten los om rond de anus en bilnaad eitjes te leggen die ze met lijm vastzetten (wat jeukt). Zo is de kans op besmetting van anderen groter, doordat je gaat krabben, een ander aanraakt etcetera.

Eigenlijk komt het allemaal neer op hygiëne en de kuur goed volgen. Dus één dosis nemen, en twee weken later de volgende voor de eitjes die dan weer zijn uitgekomen.

Dan komt het helemaal goed hoor!