Aardrijkskunde

hi, hier kan je je ak vragen droppen (;
Bij midoceanische ruggen komt vulkanisme voor. Welk type vulkaanuitbarsting komt voor bij een midoceanische rug?
Iemand een idee?

explosief toch?

ah thanks! Het type vulkaanuitbarsting is dus gewoon explosief vulkanisme?

volgens mij wel… ik weet het ook niet zeker hoor haha ik sta maar een 5,6 dus…

haha oké, dankjewel! Laatste vraag;
Leg uit waarom juist dat uitbarstingstype daar voorkomt. Je uitleg moet een oorzaak-gevolg relatie bevatten.
Ik moet dit voor straf bij m’n leraar inleveren en het zijn gewoon random vragen die niet in mijn boek op te zoeken zijn. en daarbij krijg ik er waarschijnlijk ook nog een cijfer voor, heel naar!

Jij zit zeker in havo5. Ik heb dat nu ook namelijk, maar om eerlijk te zijn heb ik geen flauw idee haha. upp

Ehm…

Volgens mij omdat wanneer je een vulkaan in het water hebt. En er komt water bij het magma, dan ontstaat er waterdamp. Omdat deze waterdamp nergens heen kan, onstaat er een grote druk. Dus wanneer de druk te groot wordt zal de vulkaan explosief uit barsten. :slightly_smiling_face:

ik zit in 4vwo, maar bij mij op school is de 5e volgens mij met precies hetzelfde bezig!
dankje!

Heeel erg bedankt! hier kan ik echt heel veel mee :slightly_smiling_face:

Fout effusief, het stroomt er daar gewoon rustig uit omdat een midoceanische rug betekent dat de platen uit elkaar wijken waarbij magma omhoog komt. Maar verbeter me als het fout is (’:

@Noreen wat jij zegt klopt, het is effusief!

jullie hebben helemaal gelijk! het is inderdaad effusief. heel erg bedankt (:

Oef, gelukkig, ik begon zelf al helemaal te twijfelen (A) Succes met je strafwerk (:

haha dankje!