Aardrijkskunde Topografie leren!

Hey

Ik heb een so van het vak Aardrijkskunde over topografie van de hele wereld + hoofdsteden.

Dus:
Hebben jullie misschien tips voor het leren van Aardrijkskunde topografie. (of hebben jullie misschien een goede site waarop je het kan oefenen?)
Want ben er nogal slecht in.

Ik zit in 3Havo en ik wil graag de profiel NG kiezen, bij ons op school hoort Aardrijkskunde ook bij profieldeel. En wil degene vragen die Havo + NG heeft gedaan of Aardrijkskunde moeilijk is in de bovenbouw?

Alvast bedankt… :couplekiss_man_woman:

Up…

gewoon naar de kaart staren net zo lang je 't kent

ehm ja.
Ik weet het niet, ik heb het vrij snel in mijn hoofd.

Up

Heb je geen blaadje gekregen waarop aangegeven is wat je moet leren?
Die krijgen wij wel altijd, alle landen met puntjes op de plekken die je moet leren zegmaar.
Als je zoveel moet leren, leer ik altijd per werelddeel.
En dan niet gelijk alles van dat land, maar eerst de landen die er in liggen, dat doe je dan bij alle werelddelen, en wanneer je deze kent ga je verder met de hoofdsteden.

AK is, vind ik, soms best lastig in de bovenbouw.
Het moeilijkste wat ik tot nu toe heb gehad van ak in de bovenbouw is de platentektoniek.
Je moet gewoon goed leren, dan is het ook niet meer zo heel moeilijk.
Ik doe trouwens nu havo 4

Ik vind aardrijkskunde sowieso moeilijk, maar volgend jaar mag je atlassen gaan gebruiken tijdens alle toetsen. :’)

ff google om te oefenen
alleen je krijgt denk ik nooit precies dezelfde steden
http://www.brujon.net/topo/we-wereld.htm
http://www.brujon.net/topo/we-wereld-continent.htm
Je kunt iemand anders het ook laten overhoren
Nee ik heb geen Aardrijkskunde
Bij ons dat trouwens net als je ng wilde

Vergis je daar niet in hoor, in atlassen staat niet altijd hetzelfde als wat er in je leerboek staat.
In de atlas staat als het ware een plaatje met hoe het er in de wereld uitziet, maar je moet wel weten hoe alles werkt en heet, anders heb je alsnog niks aan die atlas.

Achjoh, ik snap toch geen fuck van aardrijkskunde en m’n lerares maakt het er niet beter op. Ze is doodeng.

Wat nutteloos, in de bovenbouw + op het examen gaat alles met atlas. Kun je beter leren daar mee te werken.

Maar Aardrijkskune valt vies tegen, ik ben er nog niet zo slecht in, maar we hadden het allemaal anders verwacht dan dit.

lol, ik mag geen atlas gebruiken bij toetsen, behalve als het aangegeven staat. (bijna nooit dus)
Maar ik vind het niet eens zo erg.

Trouwens kan je ook Archeologie/Geologie studeren als je profiel CM hebt?

Ik maakte altijd verschillende selecties. En die leerde ik dan stuk voor stuk.
(Dus je deelt de kaart in bijvoorbeeld in 6 stukken).
Maar eigenlijk leerde ik nooit voor topo omdat wij 300 plaatsen moesten leren en per fout een halve punt, en het jaar daarna een hele punt, eraf. Dus ik had liever een onvoldoende xD

Ja ik heb wel de blaadje gekregen waarop aangegeven is wat ik moet leren.
Thanks voor je tip, k ga het zeker wel toepassen.

ps. Doe je Havo 4 met scheikunde, zoja is het moeilijk

Cool…

Maar toch Handig, Thanks!!

Jup, dat ook al, haha.
Scheikunde is echt kut in de 4e vind ik.
Met al die isomeren, alkenen, alkanen, alcoholen, zuren, additie-reacties, zoutoplossingen, ionen.
Het is te doen als je het gewoon goed leert en begrijpt, maar ik vind het wel echt lastig.

HET IS VAKANTIE! :grin:

Mijn laatste toets van AK ging over Amerika (topografie), was echt veel!!
(steden, wateren, gebieden, staten enzovoort) Alles ging in mijn hoofd door elkaar. Toen ik mijn toetsblaadje kreeg wist ik niks meer. K kreeg een 1!
En na de toets wist ik alles weer… Volgens mij kwam het gewoon door de stress.
Maja,
Dankjewel k ga het denk ik gewoon in werelddelen verdelen

Ja ik bereid me liever de eerste week van de vakantie voor, voor de toetsen na de vakantie… (heb dan zeg maar een proefwerkweek :stuck_out_tongue:) Dan kan ik de 2de week van de vakantie chillen :slightly_smiling_face:

@Sombrero
Maar welke boek heb je? Ik heb in de boek (Chemie Overal HAVO 4) van m’n lerares gekeken, en vond het best wel een leuk boek en wordt ook heel goed uitgelegd. :slightly_smiling_face:

ps. Mijn zus had een kut-boek en vond scheikunde daar door ook minder leuk!