aardrijkskunde schuivende platen

Ik heb morgen proefwerk aardrijkskunde en die vrouw zei dat er een plaatje in komt en dan moet je zeggen welke richting de platen gaan:
2 platen uit elkaar
2 platen naar elkaar
2 platen tegen elkaar
en dan krijg je zo’n soort plaatje alleen staat er nog bij waar aardbevingen/vulkaan uitbarstingen zijn geweest:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bf/Tectonic_plates_boundaries_detailed-en.svg/2000px-Tectonic_plates_boundaries_detailed-en.svg.png

Weet iemand hoe je dat kan weten?
Alvast heel erg bedankt!

Mag je je atlas erbij houden? Want dat staat hoogstwaarschijnlijk daar wel in.

Nee mag niet :frowning_face:

Moet je kijken naar de pijltjes

Als de pijltjes van twee platen -><- is het tegen elkaar
als de pijltjes van twee platen <–> is het uit elkaar
en als het een pijltje omhoog is ^ en een pijltje omlaag is het tegen elkaar.

(Dit is toch met divergente-/convergente platen enzo?)

platentectoniek(geen flauw idee hoe je het schrijft) daar heb je allemaal benamingen voor hoe ze gaan(laatst een les van een medestudent gehad erover haha)
wat moet je er precies over weten dan, hoe je aan een kaartje ziet of de platen overelkaar gaan of juist uit elkaar ofzo?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Platentektoniek

Ehm nouja je krijgt dus een kaartje waar de breuklijnen staan, en waar aardbevingen/vulkanen zijn geweest. En dan moet jij zeggen of de platen langs elkaar, tegen elkaar of uit elkaar zijn gegaan waardoor die aardbeving/vulkaan is gekomen.

Dus eigenlijk moet je dat kaartje gewoon leren?
Vind het een vrij vaag plaatje trouwens;p

Haha ja klopt dat plaatje is ook vaag. Maar ik kon even geen betere vinden, en hierop leek het wel. Mn lerares had het dus uitgelegd 3weken geleden alleen ik weet het dus niet meer hihi.

sorry, ik let nooit echt op bij aardrijkskunde…

oeps per ongeluk geciteerd ipv gewijzigd :blush:

Bij convergerende platen heb je vulkanen. hier koelt de lava/magma langzaam af en kan het kristallen vormen en dus zo het gesteente graniet.
en bij divergerende (die komen bijna alleen maar voor in de oceanen) openingen waar lava/magma uitvloeit. Deze lava/magma koelt zo snel af dat je basalt krijgt.

Meer weten?

Op dat plaatje staan pijlen. Aarbevingen en vulkanen kunnen bij elk soort verschuiving voorkomen en op zo’n plaatje kun je niet zien wat voor soort vulkaan het is, dus daar kan je ook niks van af wijzen.
Waarschijnlijk staan er op dat plaatje wat je morgen krijgt gewoon pijlen. Succes nog met leren (:

Oké, dankjewel!