Aardrijkskunde lukt niet!

Ik zit nu in klas 4VWO en ik heb echt grote problemen met aardrijkskunde. Al vorig jaar vond ik het een redelijk lastig vak, maar het ging prima om gewoon zevens te halen. Maar dit jaar is het zoveel moeilijker en ook zoveel saaier. Als ik 1 zin lees dan ben ik alweer totaal afgeleid en het is zo veel. Ik weet dan gewoon niet waar ik moet beginnen. Daarbij hadden we nu een hoofdstuk over globalisering, en al die paragrafen leken zo erg op elkaar, maar dan ging het toch net over wat anders. Ik raakte hier compleet in de war van en haalde alles door elkaar. Ik had ook alle huiswerkopdrachten fout, ik denk elke keer net wat anders.

Nu hadden we een toets afgelopen maandag, en ik heb hem natuurlijk totaal verneukt. Maar iedereen vond het juist een heeeele makkelijke toets en ja, dat werkt niet echt motiverend. Het kutte was nog dat dit het hoofdstuk was wat over mensen ging, van die nog saaiere onderwerpen over geografische dingen ben ik juist nog slechter. Ik weet even echt niet meer wat ik met aardrijkskunde aan moet, want mijn andere vakken gaan allemaal prima. Hoe leren jullie aardrijkskunde?

youtube.com/user/jufkok

ik keek altijd haar filmpjes en slaagde met een 8,3. ze legt het echt goed uit, alleen haar stem is niet te doen :’)

• youtube filmpjes opzoeken over het onderwerp
  • samenvatting maken
  • begrippen leren

Die drie dingen hebben mij heel erg geholpen. Bij mij stonden altijd de begrippen achterin het hoofdstuk en die zette ik gewoon in wrts. Als je de begrippen kent, dan is het al een heel stuk duidelijker.

En vraag je docent om advies!

Tja, AK is ook gewoon een ontzettend saai *** vak. Ik ben zo blij dat ik het heb laten vallen na de derde, heb er nog nooit een halve seconde spijt van gehad. Ik vind er echt he-le-maal niks aan.
Okee dit is niet echt motiverend, wel relativerend :wink:
Maar jaaa, ik haalde AK eigenlijk altijd wel makkelijk, met een samenvatting maken haalde ik dan achten en negens. En ja, ik heb het toch laten vallen, alles is beter dan AK.
Ik leerde altijd door samenvattingen.

Dit. Loop niet te hard van stapel met het leren, leer paragraaf voor paragraaf en vat nadat je de paragraaf hebt gelezen deze samen. Zo kom je misschien minder de draad kwijt. Succes!

Ik was er ook altijd heel slecht in en heb toen mijn docent om advies gevraagd. Die heeft mij toen verteld om een mindmap te maken / begrippenweb, waarin je duidelijk verbanden kunt laten zien. En bestudeer de plaatjes goed… En youtube filmpjes kijken kan ook!

idd YouTube-filmpjes kijken, veel beter dan uit een saai boek leren.

Ik denk dat de stof echt op je eigen manier samenvatten je ook helpt! je moet gewoon ieder stukje apart goed bestuderen en de hoofdlijn eruit halen. Op het begin duurt dit vrij lang maar als je het eenmaal onder de knie hebt gaat het steeds sneller.

Dankje voor de adviezen! Ik heb voor de afgelopen toets wel een samenvatting gemaakt, maar dat was wel een erg lange lap tekst en misschien is een mindmap wel een goed idee voor zo’n toets. Verder zou ik de youtubefilmpjes eens kunnen bekijken. Mijn tante is aardrijkskundedocent, dus als ik een keertje bij haar ben kan ik ook wel om hulp vragen eventueel. En ja, dat het gewoon een supersaai vak is, daar moet ik maar mee leren leven. Zonder heb ik geen profiel meer, dus het zou wel moeten

Wat bij mij helpt, is om de stof in een schema te tekenen. ik heb dit weleens met geschiedenis gedaan, het werd zoiets:
jaartal A: pietje puk deed dit en dit (plaatje van pietje puk die dat doet)
(pijltje)gevolg: …

enzovoorts.

Als je niet goed tegen wall of texts kunt is het inderdaad heel fijn om zo veel mogelijk plaatjes te maken, zoals Innocence zegt. Niet uitschrijven hoe een vulkaan ontstaat maar gewoon tekenen in een soort schemaatje, 1 plaatje onthou je veel beter dan een hele paragraaf die zo’n plaatje moet beschrijven.

Bij aardrijkskunde is de helft van de leerstof gewoon de begrippen leren die in het boek staan! Als je de begrippen weet kom je al een heel eind.

Ik heb aardrijkskunde altijd een leuk vak gevonden dus ik vond het nooit heel erg om te leren. Ik had daarentegen wel een intense hekel aan geschiedenis, dat kon ik dus echt niet… :wink: