aardrijkskunde examen. help?

Hai!

Ik zit ondertussen in havo 5 - het enge examenjaar.
Nu sta ik er echt heel goed voor, dus dat is het probleem niet.
Het probleem is dat ik a.s. vrijdag examen aardrijkskunde heb, en dat ik echt geen flauw idee heb hoe ik die ga overleven. Ik heb net een oud examen geprobeerd te maken, maar bij opgave 9 ben ik gestopt. Tot dat punt kon je 14 punten halen, en ik had er 3. Dat zegt wel genoeg denk ik. Ik weet niet hoe ik het moet leren, hoe ik het moet snappen, ik snap de vraagstelling op het examen niet, ik weet niet hoe ik het moet beantwoorden enzovoorts, enzovoorts. Ik heb dus best wel een beetje een probleem. Nu vroeg ik me af of er hier toevallig mensen zijn die vorig jaar, of het jaar daarvoor of nog verder terug ook een examen aardrijkskunde moesten maken. Hoe hebben jullie het geleerd? Wat zijn jullie tips? En wat hebben jullie uiteindelijk gehaald?

Ik ga het examen in met een 7.0, en ik moet eigenlijk wel een 4.0 halen. Ik heb beide boeken die ik kan gebruiken om te leren, heb zelf samenvattingen gemaakt en ik heb het samengevat boekje, dat je kunt gebruiken om te leren.

Ik zit letterlijk met mijn handen in het haar, kunnen jullie me misschien helpen?
Alvast bedankt!

Mag ik vragen uit welk jaar dat ‘oude’ is? Want tegenwoordig worden de vragen wel anders gesteld!

Ik heb het examen van 2010 tweede tijdvak geprobeerd! Hij is helaas dus niet oud genoeg zodat de vraagstelling anders zou zijn.

Misschien kun je deze vraag beter stellen in het algemene examentopic :slightly_smiling_face:

haha, die had ik nog helemaal niet gezien! ga ik dat eens proberen, thanks!

Graag gedaan en succes met je ak, kan je niet helpen helaas want ik heb geen ak.

ik heb ak met succes gemaakt namelijk een 7 wat ik echt niet had verwacht.
Last minute had ik een samengevat gehaald van ak. Daar heb ik wel veel aan gehad.Hoewel het meeste wel in het boek ook stond maar dat vind ik vaak zo een lap tekst.
Verder stond op de site van mijn boek ook korte samenvattingen per paragraaf geloof ik.
Verder hadden wij wel geoefend met een oud examen.
Tsja het zijn veel verklarende vragen ik kan me ook niet herinderen dat wij iets over gletsjers hebben moeten leren :stuck_out_tongue:
Maar wat ik je als tip geef

Ga de examens na samen met de antwoorden. Zodat je leert inzien waarom het antwoord bij die vraag hoort. Dat scheelt al heel veel. En probeer het gewoon toch te maken!

ohjah en als je al begrippen goed kent kom je ook een heel eind.
Eerst bedenk je wat de betekenis ervan is en dat probeer je toe te passen.

Okee, super bedankt!
Wij hebben dus in de les helemaal geen examens geoefend. Mijn aardrijkskundedocent is echt een oude zak, die ging ons ná de laatste tentamenweek nog nieuwe stof uitleggen voor de examens. Hij heeft ons nooit tips gegeven, uitgelegd wat het slimst is om te doen etc. etc.

Ik heb nog wel een vraag voor jou: hoe heb jij samengevat gebruikt bij het leren? Want ik kan er niet echt een logische manier uithalen, zodat ik het makkelijk kan gebruiken bij het leren.
Wel al bedankt!

haha, mijn vader maakte examens van aardrijkskundee…
ikheb er nog wat liggen hier, in sommige van die oude examens komt mn naam ook vooor.
ooohjaa, ik maak altijd een soort van vragensamenvatting, waarbij je aan de ene kant het antwoord hebt en aan de andere kant de vraag.
dan gewoon een blaadje voor het antwoord en leren maaar.
zo krijg je het best wel snel in je hoofd, vind ik.

hahaha ik heb het ook :stuck_out_tongue:

Ik las eerst het hoofdstuk in het boek en daarna de samengevat. Laatste dagen alleen nog samengevat en de begrippen. Die volgensmij ook in de samengevat staan :stuck_out_tongue:
Verder op je examen relax en logisch denken. Een hoop staat allemaal in verband en probeer uitgebreide uitleg te geven en niet 1 zin zodat de leraar duidelijk is wat je bedoeld.

En zelf had ik dus ook mijn antwoorden kort genoteerd zodat ik het thuis kon nakijken en ik kwam zelf uit tussen de 5 - 7 en de norm was super laag dus ik had blijkbaar heel streng gerekend.

En met economie zat ik net zo met mijn handen in het haar als bij jou en gaf ik het op, ik koos voor ak ipv eco. Dus ik leerde niets want ik dacht ik kan wel leren maar dan heb ik niet genoeg tijd voor ak en als mijn ak cijfer hoog was kon ik het weer compenseren met eco.
Uiteindelijk had ik daarvoor nog een 5,8 gehaald met een 6 op mijn lijst :stuck_out_tongue: Maar anders was mijn ak niet zo hoog geweest hoor.

Dus probeer je beste vakken extra goed te maken voor compensatie mocht je die nodig hebben.

Dankjulliewel!

@SweetPrincess20, bedankt, hier heb ik echt wat aan! Bij mij is het dus precies hetzelfde, aardrijkskunde en economie. Ik heb alleen niet echt extra compensatie nodig, aangezien ik sowieso 1 x een 9 heb als combinatiecijfer, en ik dus sowieso 3 compensatiepunten heb. Ik ga er verder ook wel heel erg lekker in, dus dat vind ik ook niet zo vervelend. Ik ben alleen wel heel erg perfectionistisch aangelegt, waardoor ik echt geen genoegen neem met een onvoldoende. Dan wordt ik zo chagrijnig op mezelf! Heb ik echt zoiets van:‘Kom op As, je hebt afgelopen 2 jaar nog geen 1 keer een onvoldoende gehaald op aardrijkskunde, je moet dit kunnen!’ En vervolgens haak ik weer af. Zwaar vervelend. In ieder geval bedankt voor je hulp! Ik ga zo lekker in bad liggen, samen met de samengevat. Hopen dat dat helpt.

Oh, en ik had trouwens nog een vraag! Wij hebben de afgelopen 2 jaar (bijna) alleen maar meerkeuze vragen op de tentamens gehad van aardrijkskunde, en nu weet ik niet zo goed hoe ik de openvragen goed moet beantwoorden/goed moet formuleren. Heeft iemand hier toevallig nog tips voor?

Ik ga proberen een voorbeeld te geven over hoe ik heb geleerd een open vraag te ‘ontcijferen’ :

Bijvoorbeeld deze uit 2009-1

Hier is de bijlage: http://www.examenblad.nl/…41h1h4i9qd/vi50niocqjly/f=/bestand.pdf
(Als die het doet)

De zwarte lijn in bron 1 is de zogenaamde evenwichtslijn. Op deze lijn zijn het
aangroeien en afsmelten van de gletsjer met elkaar in evenwicht.
2p 3 Beredeneer in welke richting de evenwichtslijn in de nabije toekomst zal
verschuiven, gelet op de huidige mondiale klimaatverandering.

Stappen:

• Kijk eerst hoeveel punten je kunt halen, daaruit kan je afleiden hoeveel dingen je moet doen in de vraag. In dit geval dus 2 dingen, want je kan 2 punten krijgen.
  • Dan bekijk je de bron. (Is bij deze vraag niet perse nodig, maar is altijd handig!)
  • Ontleed de vraag in het aantal dingen dat je moet beantwoorden. Bij deze vraag dus: Beredeneer in welke richting de evenwichtslijn zal verschuiven EN let daar bij op de klimaatverandering.
  • Herhaal de vraag in je antwoord(Dit is vooral makkelijk voor jezelf!). Dus : De evenwichtslijn zal in de nabije toekomst naar … verschuiven omdat …

Het antwoord is uiteindelijk :

De evenwichtslijn zal in de nabije toekomst naar boven verschuiven omdat gelet op de huidige mondiale klimaatverandering er een temperatuur stijging zal plaats vinden, waardoor er meer ijs zal smelten dan dat erbij komt.

Officiële correctie model voor deze vraag is:
maximumscore 2
Uit de redenering moet blijken dat
• door opwarming meer ijs zal smelten dan er zal aangroeien 1
• zodat de evenwichtslijn zich richting bergtoppen zal verplaatsen 1

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

super, dankjewel! hier kan ik echt wat mee!
nog meer mensen met tips? ook over het leren?

http://www.examenblad.nl/

Geweldige site, en nu: oefenen, oefenen en nog eens oefenen

tip: moeilijke dingen die kan je opschrijven en opzoeken op internet, die moet je dan nog even apart leren, maar daar heb je echt profijt van, dat zal je zien (;