Aardrijkskunde corioliseffect hulp.

Ik weet niet of dit topic hier mag, maar ik weet het echt niet meer.

Ik heb al vanaf het begin moeite met het corioliseffect en de winden te leren voor aardrijkskunde. We moeten het al een jaar kennen, maar ik snap het echt niet. Mijn docent doet zijn best, maar hij maakt het volgens anderen veel te moeilijk. Niemand snapt er echt iets van, als ik vraag aan andere mensen zeggen ze iig dat ze het niet snappen, maar op toetsen doen ze het goed waardoor de docent het niet nodig vind om verder uit te leggen.

Is er iemand die het corioliseffect en de winden snapt en me het wil uitleggen?

Alvast bedankt!

Wat snap je er niet precies aan? Het is gewoon een regel die je uit je hoofd moet leren (en soms met toetsen moet kunnen toepassen).

Misschien snap je het na deze vergelijking?

Mijn Engels is te slecht haha.
De regel is toch dat de winden naar elkaar toe gaan en dat het op het noordelijk halfrond een afwijking heeft naar rechts en op het zuidenlijk halfrond een afwijking heeft naar links?
Ik kan het toepassen nooit.

Wind stroomt van een plek met een hoge luchtdruk naar een plek met een lage luchtdruk, met op het noordelijk halfrond een afwijking naar rechts, als je met de wind in de rug staat, en op het zuidelijk haflrond een afwijking naar links als je met de wind in de rug staat.

Heb je het filmpje trouwens wel bekeken? Ik keek het met geluid uit en zag alleen de beelden, en zelfs dat was al erg duidelijk.

^ Ja, dankje! Maar hoe weet je dan waar de ITCZ is? :flushed:
Hopen dat ik het nu ook gewoon kan toepassen.

Upje

Iemand die het weet over de ITCZ?

[size=14px]Intertropische Convergentiezone (ITCZ) = Gebied waar de NO-passaat en de ZO-passaat elkaar ontmoeten. Hierdoor ontstaat een snelle stijging van warme, vochtige lucht en ontstaan er tropische buien met onweer. In de zomer verschuiven het equatoriaal minimum, de passaatwinden en de ITCZ met de zon mee naar het noorden.

Als je googlet op ITCZ Aardrijkskunde, vindt je echt heel veel teksten waarin het staat uitgelegd.

Misschien kan dit je helpen?

Allemaal bedankt!
@Tessa, ik heb wel gegoogled enzo, maar ik snap de tekst gewoon niet. Als je moet vertellen waarom het in Indonesië regent, weet ik niet waar de ITCZ staat, omdat ik die theorie gewoon niet snap.

Ik voel me echt kut. Hoe krijg ik het voor elkaar om 5 maanden later álles te zijn vergeten :’)

Ik vind het gewoon een moeilijk onderwerp. Ik raak de draad kwijt.

Ik weet niet welk niveau je doet, maar op havo kwam er hooguit 1 vraag over in de SE’S

Ik doe havo, maar voor mijn gevoel heeft alles te maken met de ITCZ en winden enzo. Maar hopen dat ik dan gewoon een voldoende kan halen zonder die vragen

Inter Tropische Convergentie Zone (ITCZ) = Dit is het lage druk gebied rond de evenaar.

Coriolis effect (Wet van Buijs Ballot) = De lucht stroomt van een hoogdrukgebied (een teveel) naar een lagedrukgebied (een tekort).
De wind krijgt als gevolg van het ronddraaien van de aarde:

• op het noordelijk halfrond → afwijking naar rechts
  • op het zuidelijk halfrond → afwijking naar links
    http://tinypic.com/r/315cop0/5
    Ik hoop dat je het plaatje snapt :wink:

Ik snapte dit ook nooit, totdat ik naar mijn docente AK van 2/3 jaar terug ging. Die legde het gewoon anders (en vind ik, veel beter) uit dan mijn docente nu.

Ik was echt even vergeten wat het corioliseffect was. Bij ons noemen ze het meestal Wet van Buijs Ballot, haha. Het gaat bij jou denk ik vooral om het toepassen. De theorie zelf is niet zo moeilijk als je het weet. Misschien handig om naar wat opdrachten in je werkboek te kijken die hiermee te maken hebben?

Ik denk dat het wel gaat lukken! ^^
Ik moet gewoon even logisch nadenken op het moment dat ik die vraag lees.
Dankjullie!