Aardrijkskunde: coördinaten

heey,
ik heb as maandag een so atlasvaardigheden. Het is volgens mij best simpel als je het eenmaal doorhebt maar bij mij gaat het mis bij het coördinatenstelsel. Ik heb al op internet gezocht maar ik kan werkelijk waar geen goede uitleg vinden over hoe je moet werken met NB, ZB, WL, en OL. Iemand tips?

Nou… het is heel simpel. Ik zit nu trouwens in de 6e en heb na de 3e geen aardrijkskunde gehad hahaha.

De evenaar is 0 graden. De evenaar is een denkbeeldige lijn over de breedte. Boven de evenaar heb je dus noorderbreedte. de noordpool is 90 graden NB. Andersom heb je hetzelfde, onder de evenaar is er zuiderbreedte en de zuidpool is 90 graden ZB.

Dan heb je meridianen, dat zijn denkbeeldige lijnen over de lengte van de aarde. Er is één meridiaan, de nulmeridiaan, die loopt door het Engelse Greenwich. Dat ken je misschien wel van de tijdsbepalingen (GMT+1 bijvoorbeeld is Greenwich Mean Time +1).

Daar in Greenwich is dus 0 graden in de lengte. Ga je naar het westen, dan zit je op westerlengte met een maximum van 180 graden. Ga je naar het oosten, dan zit je op oosterlengte, óók met een maximum van 180 graden.

Dat met 90 graden breedte en 180 lengte, heeft te maken met een cirkel. Een cirkel is namelijk 360 graden, en als je de aarde als plat plaatje zou zien dan zie je dat je maximaal 90 graden breedte vanaf de evenaar naar boven kan, voordat je weer naar beneden gaat. Hetzelfde met 180 graden lengte, aangezien je dan tot de helft om de aarde kan omdat je anders alweer terug gaat.