aanvragen studiefinanciering

Hoi hoi,
Volgend school jaar wil ik graag gaan studeren, alleen weet ik nog niet of ik aangenomen ben voor deze opleiding. Nu hoorde ik dat je studiefinanciering 4 maanden van te voren aan moet vragen. Kan ik gewoon studiefinanciering aanvragen terwijl ik nog niet zeker weet of ik ga studeren? Dat ik t zeg maar in juli ofzo kan annuleren als ik niet word toegelaten op de opleiding.
Dankjewel alvast!

Ja je kan het gewoon aanvragen :slightly_smiling_face:

Jep kan gewoon, maar je moet inderdaad echt op tijd zijn met aanvragen.

Top dankjewel!

Moet je dat nu al gaan aanvragen? Ik ben daar nog helemaal niet mee bezig :grin: Kan je per maand veranderen hoeveel je wil lenen? Want ik weet nu echt nog niet hoeveel ik nodig ga hebben.

Precies dit! Jij bent toch ook geselecteerd voor geneeskunde Utrecht? Ik wist ook niet dat het nu al moest…?

Ja je moet het een hele poos van te voren doen omdat ze t ook allemaal moeten verwerken, en dat kost heel veel tijd ofzo. Ik Was ook verbaasd! En volgens mij kun je het iedere maand aanpassen, aangezien het gewoon een lening is en geen standaard bedrag.

Jaa ik ben ook geselecteerd! Maar als je het uiterlijk in mei aanvraagt, ben je nog optijd. En je kan de lening elke maand aanpassen, dus je kan hem ook eerst nog op 0 euro zetten en dan zodra je het weet ophogen.

Omg dit wist ik niet, thanks, ik zal het nog nazoeken. Ik had namelijk het gevoel dat we helemaal niets kregen ivm het leenstelsel hahaha alleen gratis OV.

Hoe zit het dan als je van mbo naar hbo gaat? Moet je dan alleen de studie wijzigen in duo??

^^
Studiefinanciering
Op de website van duo kun je aangeven wanneer je mbo opleiding klaar is en een nieuwe studie doorgeven. Vergeet dit niet ruim van te voren aan te geven. Tijdens dit proces kun je ook direct een overbrugging aanvragen. Let op: Als je nu onder het oude stelsel van studiefinanciering valt dan komt dit te vervallen. Zodra je van Mbo naar Hbo gaat val je automatisch onder het (nieuwe) ‘leenstelsel’.

Wat is een overbrugging?
Je kunt ook tegemoetkoming krijgen in de maanden tussen je oude en nieuwe opleiding. Dit noemen we een ‘overbrugging’. Deze overbrugging is een gift. Je mag maximaal 4 maanden overbruggen. Geef je nieuwe opleiding zo snel mogelijk door om een overbrugging te krijgen. (Bron: DUO)

Aanmelden voor je studie
Ga je een hbo-studie doen? Dan moet je je inschrijving regelen via Studielink.

Check voor meer info:

Ja, nouja, je krijgt het dus niet zoals voorheen, je moet het wel terugbetalen. Maar je kan wel iets van 900 euro per maand lenen.