Aanpassing OV regeling studenten

Welke regeling zou de overheid het beste kunnen realiseren?
  • Slechts een bepaald percentage korting geven op alle treinreizen van de student (bijvoorbeeld 50% korting)
  • De overheid neemt een bepaalt bedrag voor reiskosten op zich (bijvoorbeeld 400 euro per studiejaar) en de rest moet je zelf betalen (lenen, dus later terugbetalen)
  • Alleen het traject van woonplaats naar de locatie van je opleiding wordt nog bekostigd door de overheid. (De rest is voor eigen rekening)
  • Anders, namelijk… (comment!)

0 stemmers

De overheid wil de bestaande regeling voor de OV-chipkaart voor studenten op de schop nemen.
In de toekomst zullen wij een deel van de kosten voor vervoer voor eigen rekening moeten nemen.
Hoe de overheid dit gaat doen is nog onbekend, al gaan de geruchten dat je de gemaakte kosten pas hoeft te betalen als je klaar bent met studeren. (Dus nog een hogere lening die je achteraf moet gaan terugbetalen).

Maar hoe gaan ze dit doen?
Welke regeling zou jouw voorkeur kunnen hebben?

De trajectregeling (:

Alhoewel mij dat erg lastig lijkt wanneer er omleidingen o.i.d zijn…

Ik vraag mij uberhaupt af hoe ze iets goed willen regelen.
De normale OV-chipkaart introductie was al een ramp…

Ik volg je niet helemaal.

Trajectregeling. Dat vind ik een goede.

Toen de Ov-chipkaart werd ingevoerd ontstonden er vele extra problemen.
Bijvoorbeeld het overstappen op verschillende vervoersaanbieders, apparaten die niet meer werken waardoor er extra geld van je reistegoed wordt afgeschreven.

Als ze nu extra specifieke kaarten gaan uitgeven is het maar de vraag of het goed wordt geregeld en jij als consument niet de pineut wordt :stuck_out_tongue:

Nee, dat klopt ja. Ik heb zelf nog nooit problemen gehad met mijn OV, maar ik kan mij wel voorstellen dat dit gebeurt.

Ik denk dat het goed is als ze iedere student gewoon een bepaald bedrag laten betalen voor dezelfde dienst als dat ze nu krijgen. €50 per maand zou ik er wel voor over hebben (dan ben ik persoonlijk duurder uit dan dat ik een gewone kortingskaart met 40% korting zou hebben, maar heel veel mensen moeten verder reizen dan een stukje dat zonder korting 1,60 kost).

trajectregeling… maar als ik die kosten terug zou moeten betalen zou ik met de auto gaan :’) als ze het toch niet voor me betalen… waarom zoveel moeite doen met overvolle treinen, treinen met vertraging, overstappen en een stuk lopen van station naar school omdat het niet dichtbij is?
dan kan ik net zo goed ietsje meer betalen aan benzine en met de auto gaan.
als ik dan met een vriendin samen ga en de kosten splits hebben we echt wel meer voordeel dan met de trein reizen en een deel of alles zelf betalen.

Trajectregeling lijkt me nog het beste, maar is wel lastig als je bijvoorbeeld een stageplaats ergens anders hebt dan waar je studeert. Dus er zou wel een mogelijkheid moeten zijn om meerdere trajecten aan te vragen als je kan bewijzen dat je voor je studie ergens anders moet zijn.

Maar in het regeerakkoord stond toch dat ze in 2015 de 40% korting gewoon in willen gaan voeren?

Trajectregeling staat helemaal nergens op… want stel jij woont in Eindhoven en studeert in Amsterdam dan kun je dus ook gratis naar Den Bosch, Utrecht, etc. omdat die op het zelfde traject zitten. Woon je in Utrecht en studeer je in Amsterdam dan kun je alleen naar Amsterdam.

Ik vind dat ze het gewoon moeten laten wat het nu is en de basisbeurs maar moeten afschaffen.

trajectregeling vind ik een goeie!
misschien is het lastig als er een omleiding is ofzo, maar daarvoor moet je dan je geld terug kunnen vragen. Het namelijk te controleren of je echt een andere route moest nemen om op school te komen.

en zo gek is het niet! nu mag je OVERAL gratis heen, dat kost klauwen met geld. Dan mag je misschien nog maar gratis naar 3 steden.

Trajectregeling, al is dat praktisch gezien niet de makkelijkst te realiseren optie, denk ik :stuck_out_tongue:

Maar qua omleidingen is het nu toch ook al zo dat je in zo’n geval om mag reizen? Dus als je bijvoorbeeld van Tilburg naar Den Bosch moet (en daar een kaartje voor hebt) maar daar rijdt niets en het advies is om via Eindhoven te reizen, dan mag je volgens mij langs Eindhoven met je kaartje naar Den Bosch (: Dus dat is niet zo’n probleem, neem ik aan.

Dat zou dan idd wel moeilijk worden. Ik moest b.v. van school ergens helemaal de andere kant op stage lopen. Of wat dacht je van verplicht beurzen bezoeken? Dat moesten wij ook vaak van school.

Je hebt nu alleen het probleem dat je in moet checken. Dan kan er op dat moment geen rekening mee gehouden worden dat je ergens anders in of uitcheckt omdat je om moest reizen.

Dan check je nog steeds in in Den Bosch en uit in Tilburg dus dat maakt niet uit…

Dat is alleen het geval met de trein. Als je met bussen/trams/metro moet reizen gaat het niet zo.

Ik heb gekozen voor de trajectregeling, alleen wil ik dan dat de weg van je woonplaats naar een eventuele stage ook vergoed word, anders heb je er alsnog niets aan.