Aannames doen en invullen voor een ander.

Hallo meiden,

ik kamp al een tijd met een probleem en ik weet zeker dat ik niet de enige ben.
Doordat ik zelf niet echt zelfverzekerd ben doe ik snel aannames en ga ik gedachten invullen.
Zit ik bijvoorbeeld ergens mee, dan maak ik dit niet bespreekbaar. Dan heb ik al in mijn hoofd bedacht hoe diegene kan reageren en hoe ik er dan weer mee moet omgaan e.d.
Ik merk dat het me heel erg belemmerd. Zowel in mijn relatie, met vriendschappen als op werk. (Maatschappelijk Werker.)
Zijn er meerderen die hiermee kampen of hiermee hebben gekampt en wat hebben jullie gedaan?

Hoop dat het een beetje duidelijk is,
Thyrax.

Gosh, dit topic lijkt door mij geschreven… Ja, ik doe dit ook regelmatig. Mijn beste vriend moet om de haverklap zeggen “Oh, dat dácht je? Wat als ik je nou vertel dat je dat verkeerd hebt gedacht? Je vult alweer vanalles voor je in, omdat je dat DENKT.”

Oeps. :flushed: Ik weet zelf ook nog niet hoe ik dit makkelijker kan veranderen. Ga dit topic dus ook even volgen. Je bent zeker niet de enige dus! :cold_sweat:

Herkenbaar! Ik heb dit ook altijd gedaan en daardoor ben ik heel negatief gaan denken over alles. Het is nu zelfs zo erg dat ik nergens meer positief over doe en dat ik altijd meteen van het negatieve uitga. Ik ga nu inmiddels naar een psycholoog, want ik wil hier echt van af. Merk ook aan mensen dat ze het heel irritant vinden als ik meteen zo negatief op alles reageer.

@lifestylexx

Hahaha. Nou dat is sowieso al een geruststelling. Wel ironisch dat ik een aanname deed dat ik niet de enige was. :’) Maar goed. Volg maar, leuk! Hopelijk vinden we iemand met tips.

@Indestructible

Ja dat merk ik inderdaad ook. Op dit moment zit ik ook bij een psycholoog. Al zegt hij dat je gewoon moet oefenen en het iets is wat je zelf moet doen… -.- Daar heb ik dus niet veel aan. Wat zegt jouw psycholoog erover?

Even een uppie!

Ik denk dat het mogelijk een optie is om je aannames te toetsen aan de werkelijkheid en een succeservaring te hebben/of juist niet.

Ik heb heel lang gedachte van anderen ingevuld omdat ik een laag zelfbeeld gehad en ik aannam dat het alleen maar logisch was dat die gene dat over mij zou denken. Maar op een gegeven moment ging bij mij de knop om en ben ik erover gaan praten. En meestal begon het met “Jij zal wel denken…” of iets in die trant. En meestal krijg je dan een reactie van “Nee helemaal niet, Ik vind juist…”
Of als je een gesprek hebt met iemand op het werk en je vult iets in. Toets het met: “Ik zou denken dat je je zo voelt…klopt dat?”

Ik denk niet dat er iets mis is met dingen invullen of aannames hebben. Ik denk alleen dat je je handelen erop moet aanpassen zodat het je niet belemmerd.