Aanmelden voor meerdere numerus fixus opleidingen

Hii,
Ik zit nu in 5V en ik ben al flink bezig met zoeken naar vervolgopleidingen. Hierbij weet ik alvast zeker dat ik me ga aanmelden voor Geneeskunde, maar omdat er een vrij grote kans is dat je daar niet binnen komt wil ik natuurlijk ook een plan B hebben. Nu heb ik het volgende probleem: ongeveer alle studies die mij leuk lijken, hebben een numerus fixus (geneeskunde, biomedisch, psychobiologie en nog enkele andere). Ik dacht altijd vrij zeker te weten dat je je voor 1 lotingsstudie mocht aanmelden, maar nu veel universiteiten 100% decentrale selectie hebben weet ik niet echt hoe dat zit. Mijn uiteindelijke vraag: kan je je aanmelden voor meerdere numerus fixus opleidingen (bijvoorbeeld voor geneeskunde én biomedisch), en zo ja, wanneer kan dat wel en wanneer kan dat niet?

Alvast bedankt!

Reactiess?

Je topic is nog geen half uur oud, geduld.

Ik dacht dat dat niet mocht, maar ik ben niet zeker.

Nee dat kan niet. Mag voor 1 numerus fixus.
En je ge-up is echt onnodig.

Wel raar dat mensen dan altijd zeggen van ‘nou ik kwam niet binnen bij geneeskunde, dus toen ben ik maar biomedisch gaan doen’, is dat dan van vroeger ofzo?

Nee je hebt je altijd maar voor 1 kunnen opgeven.
Wat hooguit kan is dat biomedisch in het verleden geen lotingstudie was.

Hoor je dat van Belgen? Want in België zit het anders en kan je inderdaad, als je niet voor de toelatingsproef voor geneeskunde slaagt, gewoon biomedische gaan doen.

Je kan wel als je bij de 1e ronde voor geneeskunde uitgeloot bent, en op basis van je volgnummer zeker weet dat je in de 2e ronde ook niet ingeloot wordt, inschrijven voor biomedisch en uitschrijven voor geneeskunde (geloof ik, ik durf het niet 100% zeker te zeggen). Bij biomedisch worden voor zover ik weet alleen in Utrecht mensen uitgeloot, dus als je in Amsterdam inschrijft heb je nog best een redelijke kans in de 2e lotingsronde binnen te komen omdat ze plekken over hebben.

^ dat klopt inderdaad, als je bijvoorbeeld al niet door de eerste ronde van decentraal heenkomt zou je je uit kunnen schrijven voor geneeskunde en dan meeloten met een andere studie. Dit wordt wel eens gedaan omdat er bijna geen plekken meer beschikbaar zijn voor geneeskunde door middel van centrale loting.

Top, bedankt voor de reacties!