Aanmelden studie

Hoi! Ik had een vraag over het aanmelden voor een studie. Ik twijfel momenteel over welke universiteit, maar over de studie ben ik aardig zeker. Nu is mij altijd verteld dat zolang je je voor 1 mei aanmeldt, je daarna nog kan wisselen. Maar bedoelen ze dit als dat je kan wisselen van studie onderling op een universiteit, of gewoon ook van universiteit kan wisselen?

Dit is wat ik erover vond:
“Als je je uiterlijk op 1 mei voor het eerst hebt aangemeld, dan kun je nog tot 1 september van studiekeuze veranderen. Je kunt dan je verzoeken tot inschrijving in Studielink nog aanpassen. Maar… het is aan de instelling om te bepalen tot wanneer zij verzoeken in behandeling nemen. Neem daarom altijd contact op met de instelling om hierover duidelijkheid te krijgen.” https://www.studiekeuze123.nl/faq/ouder/hulp-bij-studiekeuze/kan-ik-mij-voor-meerdere-studies-inschrijven

En dan mijn tweede vraag of je je gewoon voor een aantal universiteiten kan aanmelden en vervolgens bij elke de matchingdag doorloopt en dan bijvoorbeeld voor 1 september voor de rest afmeldt. Of ‘vervalt’ je doorlopen matchingdag bij universiteit A zodra je bij universiteit B een matching doet? Hier weet ik namelijk vrij weinig over en heb zelf geen decaan die over deze vragen meer weet.

Volgensmij kun je je gewoon voor meerdere scholen inschrijven maar maximaal 4 studies, ik denk dat het niet uitmaakt bij welke school. Mijn zus had zich destijds volgensmij ook bij twee, dan wel hogescholen, aangemeld en dat kon ook.

Hi! op je eerste vraag weet ik geen antwoord, ik las het ook en vond het maar vaagjes
ik heb me ingeschreven bij 4 studies (de max), ga bij alle 4 matchen (behalve als ik al meteen denk: wauw ja dit is het). dat kan in elk geval gewoon, bij meerdere studies matchen en dan kan je tot september uitschrijven

Wanneer je je voor 1 mei aanmeld moet de studie je toelaten, mits het geen loting is. Daarna is het vol = vol. Tot 1 september wordt over het algemeen bedoeld als je je voor 1 september weer uitschrijft wordt er geen collegegeld afgeschreven, daarna kan het zijn dat je moet betalen voor een studie die je niet volgt.

Dat ‘moeten toelaten’ hangt wel samen met het doorlopen van matching. Zodra je daar niet aan mee hebt gedaan kunnen studies je wel degelijk op basis daarvan weigeren.

Mocht je een twijfel of negatief advies hebben en je hebt je voor 1 mei aangemeld is de keuze aan jou. Na 1 mei mogen ze je daarop wel weigeren.

Maar nogmaals, je moet hem wel doorlopen. Het niet meedoen aan de matching is een reden waarop ze je mogen weigeren. Óók als je je voor 1 mei hebt aangemeld.