Aanmelden als vrijwilliger

Ik wil graag vrijwilligerswerk gaan doen heb bij de vrijwilligerscentrale van onze stad een leuke vacature gezien, namelijk helpen in een winkeltje van een verzorgingshuis (mensen/klanten helpen, winkelvoorraad bijhouden, afrekenen etc) en wil graag dat vrijwilligerswerk gaan doen. Maar voor ik kan reageren op de vacatures voor vrijwilligerswerk van onze vrijwilligerscentrale moet ik me eerst inschrijven bij onze vrijwilligerscentrale via zo’n online inschrijfformulier. Nu weet ik alleen bij sommige velden niet wat ik als beste kan invullen.

Ik ben zelf op zoek naar administratief/secretarieel werk (daar heb ik opleidingen voor gedaan). Maar voor vrijwilligerswerk vind ik verschillende dingen leuk, o.a. werken met dieren (maar de organisaties waarbij nu vacatures zijn waar je werkt met dieren zijn te ver weg om op de fiets naar toe te gaan en bieden geen reiskosten vergoeding), in een winkel werken, zorg, werken met mensen.

Van de volgende velden vind ik het lastig wat ik in moet vullen.

- Relevante deskundigheid. De enige vacature die me op dit moment aanspreekt is helpen in een winkeltje in een verzorgingshuis. Daar moet de vrijwilliger klanten helpen, winkelvoorraad bijhouden, met de kassa werken etc.
- Eerste voorkeur voor sector. Moet ik hier nu invullen administratief werk, dieren of iets anders? Voor vrijwilligerswerk vind ik het leuk om iets anders dan administratief werk te doen. Maar staat het niet raar als ik niet administratief bij eerste voorkeur invul?

En ik kan bij eerste voorkeur dieren invullen, maar ik zou dus op dit moment geen vrijwilligerswerk gaan doen bij een organisatie waar ik met dieren zou werken omdat ze geen reiskostenvergoeding (ik vind het jammer dat ik geen vrijwilligerswerk kan doen waar ik met dieren kan werken, maar vind andere dingen ook leuk en heb er de reiskosten niet voor over) bieden.

Verder staat het ook een beetje raar als ik bij een verzorgingshuis in/bij een winkeltje ga helpen en ik dan als eerste voorkeur sector dieren heb ingevuld?
- Eerste voorkeur activiteit, beetje hetzelfde als hierboven. Zou dus het liefst met dieren werken. Verder vind ik heel veel dingen wel leuk. Dus vind het lastig om een keuze te maken haha. En soms vind ik andere dingen ook weer leuker dan dingen verkopen. Maar het is misschien raar om iets anders dan dat als eerste voorkeur in te vullen? En dan zoeken ze misschien ook weer verder naar iemand anders die dat wel als eerste voorkeur heeft ingevuld?

Ik heb hier totaal geen verstand van, maar kun je niet langs een asiel om te vragen of je daar als vrijwilliger mag werken? Of moet het persé officieel geregeld worden?

Ik dacht er pas ook aan om bij de dierenambulance vrijwilligerswerk te gaan doen. Ik heb toen gewoon een mail gestuurd en toen zeiden ze dat ik gewoon een keer kon komen kijken (ik ben het uiteindelijk toch niet gaan doen ivm schooldrukte). Dus ik zou er gewoon heen gaan en ik neem aan dat ze daar wel weten wat je verder moet doen. Ze hebben daar meer vrijwilligers, dus die weten vast wel hoe dat zit.

Het dierenasiel geeft geen reiskostenvergoeding, dus daar ga ik geen vrijwilligerswerk doen. En bij de dierenambulance helpen past niet bij mij.

Up.

Is er niks qua dierenopvang bij je in de buurt? Kan ik me eik niet voorstellen. Een pension, manege, geitenboerderij, koeienboerderij, kinderboerderij? Er zijn zo veel plekken met dieren :slightly_smiling_face:.

Ik heb zelf jaren lang stage/vrijwilligers werk gedaan bij het asiel. En ik kan je zeggen, het is het echt waard. Hoe ver ligt het dan van je vandaan? Misschien is er wel een collega waarmee je kan carpoolen?

Dierenasiel is zo’n 12 km bij mij vandaan de dichtstbijzijnde dierenopvang. Maar ik zoek iets wat goed met openbaar vervoer te bereiken is. En zij bieden (helaas) geen reiskostenvergoeding. Verder hebben we geen kinderboerderij of manege oid iets in de buurt die goed te bereiken is met openbaar vervoer.

Ik zie dus af van vrijwilligerswerk waar bij ik werk met dieren en wil nu dus graag vrijwilligerswerk doen bij/voor dat winkeltje van het verzorgingshuis, maar daarvoor moet ik dus eerst ingeschreven zijn als vrijwilliger. Maar ik kom er dus niet helemaal uit wat ik moet invullen op dat online formulier. Dus als iemand daarvoor/over tips heeft, graag!

12 km kan je toch nog fietsen?

^Dat kun je ook vragen bij het verzorgingshuis zelf. Ik denk dat hun daar ook veel verstand van hebben. Dus stuur ze anders een mail of bel even.

? niet iedereen

Ot. Ik zoek ook vrijwilligerswerk en probeer nu via de vrijwilligersbank in mijn eigen stad. Heeft iedere stad wel, of je moet bij het welzijn organisatie zijn.
Misschien is dat een optie?

Ik kan niet zo lang fietsen.

Ik wil me dus inderdaad inschrijven bij de vrijwilligerscentrale van onze stad. Eerder kan ik niet op de vacatures reageren die via hen lopen. Maar toen liep ik dus tegen bovenstaande dingen aan.

Mijn oma werkt als vrijwilligster in een bejaarde tehuis bij haar in het dorp. En daar schenkt ze gewoon koffie enzo. Meer geloof ik niet, dus misschien dat je dat kan proberen.

En verder heb je idd de dieren dingen nog waar ze vrijwilligers zoeken.

Zie net dat ik in mijn beginpost vergeten had te vermelden dat ik een leuke vacature gezien had bij onze vrijwilligerscentrale!

Het maakt niet zoveel uit wat je invult, je kan daarna gewoon een soort intakegesprek hebben en het uitleggen. Zolang je maar aangemeld bent. Dan kan je toch alsnog op dat van dat winkeltje reageren? Ik snap dat je graag alles goed wilt doen, maar soms moet je iets minder perfectionistisch doen / je iets minder druk maken.
Ja ik heb het kookles topic gelezen

No shit sherlock, het is vrijwilliggerswerk.
Je gaat me toch niet vertellen dat je bij werken in een verzorgingstehuis een reiskostenvergoeding krijgt…?

In mijn gemeente heb je ook zo’n vrijwilligerscentrale en ik heb me dus een paar keer geprobeerd aan te melden, maar ik kreeg gewoon niet één keer een reactie! Nu heb ik al zo’n 5(?) verschillende vrijwillige baantjes gehad en telkens heb ik gewoon de mensen zelf benaderd. Hier heb je niet zoveel aan, maar dit heb ik van meer mensen gehoord dus wees niet verbaasd als je er niets meer van hoort.

Mijn ervaring is dat ze bij vrijwilligerswerk niet zo moeilijk doen in ieder geval.

Wat raar en vervelend dat je niets meer gehoord hebt van ze. Ik kan ook wel rechtstreeks informeren/laten blijken dat ik interesse heb, want ik weet welk verzorgingshuis het is (staat er bij). Maar ik vond het wel zo netjes om me in te schrijven. En dan kan ik de toekomst ook op vacatures reageren waarbij niet direct vermeld staat voor welk(e) bedrijf/organisatie ze iemand zoeken.

Ik weet niet of ze dat bieden. Maar dat verzorgingshuis is maar 10 minuten fietsen voor mij.

Up.

Heb inmiddels zelf contact opgenomen dat verzorgingshuis. Iemand van hen gaat met terugbellen!