Aangenomen op uni in klas 3?

Hoii

Er is een optie op universiteit Leiden (of Erasmus?) waar je in klas 3 vwo een soort voorlopige aanmelding hebt. Dus als je dan slaagt en je cijfers zijn goed in klas 3 dan wordt je aangenomen. Beetje vaag, ik weet het, maar ik ken een meisje dat het heeft gedaan, heb alleen geen contact met haar dus kan dat niet vragen. Google kon me niet verder helpen, dus misschien jullie wel? haha. Weten jullie daar meer over?

nee ik bedoel dat je dan zeg maar wordt aangenomen en dan na klas 6 hoef je geen loting/decentrale meer te doen. Sorry ik kan niet uitleggen haha

Dit klinkt zo onlogisch. Dan zou iedereen gewoon dit doen, want ja 3 vwo stelt niet veel voor (vond ik) terwijl het over een paar jaar steeds moeilijker wordt en je cijfers meestal echt wel veranderen.
Na de derde heb je nog drie hele jaren middelbare school, zijn er serieus universiteiten die dit doen en waarom dan ?
Ik vind het namelijk echt slecht haha

jaa

ja daar heb je gelijk in, alleen volgens mij zijn de eisen wel heel hoog, ik weet ook niet waarom ze dat zouden doen haha

Wat een raar iets. Je kiest je profiel pas in de 4e, wat dan aansluit op de studie die je gaat doen. Dus wat een vage onzin.

Bij mij zou dat sowieso een dikke faal zijn geweest, aangezien mijn cijerlijst in de 4e vele malen beter was dan in de 3e :grinning_face_with_smiling_eyes:

Huh wtf. Maar als je dan aangenomen wordt in de 3e al dan zijn die laatste jaren vwo toch voor niks
3e klas is laag niveau
Wss kijken ze ook naar je eindexamen hoor

Dus ze letten niet meer op je cijfers in klas 4, 5 en 6 omdat je in principe toch al aangenomen bent? Nogal vreemd, dan kun je net zo goed in de derde klas negens en tienen halen om vervolgens de jaren daarna niets meer te doen. Als google je niet verder kan helpen lijkt het me onwaarschijnlijk dat er zo’n optie is.

Bedoelen ze dan niet meer dat je een soort voorkeursbehandeling daarmee krijgt? Dat je dan alvast een beetje naar voren geschoven wordt? Want het is natuurlijk niet zo dat ze dan niet meer naar de rest van je resultaten kijken, lijkt mij.

Volgens mij bedoel je dat je dan pre university lessen volgt. Als je daarvoor geselecteerd wordt in Leiden kan je daarmee idd de decentrale selectie van geneeskunde omzeilen en kan je via een andere manier geselecteerd worden.
Maar dat is volgens mij niet in 3 vwo maar in 4/5

Dat lijkt me niet logisch dus ik denk ook niet dat het waar is. De onderbouw is zo anders dan de bovenbouw dus hoe kunnen ze nu op basis van de onderbouw een selectie maken van wie wel/niet moet loten…?

Dit denk ik ook, heb je op meerdere universiteiten!

Als deze regeling zo is, zou ik de universiteit van Leiden even bellen, of het er met je decaan/studieadviseur over hebben. Die moet hier dan van op de hoogte zijn.

ohhh dan zou dat het zijn! Dankje voor het antwoord. :slightly_smiling_face: