Aangekomen door sporten?

Hoi allemaal,

Ik heb de laatste tijd weinig motivatie gehad om te sporten. 3 weken geleden ging ik wel nog gewoon naar de sportschool, toen heb ik me gewogen dat was meer dan de keren daarvoor. Ik ging van 51,3 naar 52 en op sommige dagen iets meer.
In de twee weken daarna heb ik niet gesport (toetsweek, weinig tijd) maar niet meer gegeten door de stress.
Deze week ben ik al 3 dagen aan het sporten, maar toch ben ik weer 52,7 kilogram.
Ik voel me hierdoor heel onzeker omdat mijn gewicht opeens veel verandert (ik ben nu niet ongesteld dus daar ligt het niet aan) ik weet wel dat ik er nog slank uitzie maar mijn zelfbeeld verandert hierdoor ook wel een beetje.

Zou het kunnen dat ik door spieraanmaak ben aangekomen? Of heeft het andere redenen?

Dat komt inderdaad door de spieraanmaak, ga gewoon door met sporten. Je lichaam wordt alleen mooier nu door de extra spieren dus je hoeft je je daardoor niet onzeker te voelen.

@haim: bedankt! Ik wist dus helemaal niet dat je aan kon komen door te sporten (ik dacht dat alleen topsporters dat hadden) en ik zal zeker doorgaan daarmee :slightly_smiling_face:

Idd spieren zijn zwaarder dan vet. Erg frustrerend als je zo je best doet om af te vallen en je komt in het begin alleen maar aan, komt door de spieren dus :wink:

Ja, dat is spier. Als ik niet train, val ik altijd af.

Als ik jou was zou ik gewoon stoppen met wegen en in de spiegel kijken naar hoe gespierd je wordt, want je gewicht heeft niet zoveel te maken met hoe gezond je bent.

Of je zou je omvang kunnen meten, in je taille merk je vaak ook wel of je bent aangekomen of niet. Als je je buik gewoon ontspannen houdt en dan met een meetlint je omvang meet, zul je zien dat door het sporten je omvang afneemt terwijl het in kilo (spierenmassa) toeneemt.

Je gewicht kan 2 kg per dag schommelen.

0,7 is echt ontzettend weinig, dat kan net zo goed vocht zijn wat je vasthoud.

Ja, je kan aankomen van sporten. Spierweefsel weegt nou eenmaal meer dan vetweefsel… maar(!) je spieren groeien pas na ongeveer 6 weken wanneer je wekelijks krachttrainingen doet d.m.v. dezelfde training bij dezelfde spieren.

Je kan aankomen of meer wegen d.m.v. vocht vast te houden, volle darmen en maag, kleding.

Inderdaad, een keertje naar de wc en het kan er weer af zijn. Eet een maaltijd met een glas drinken en het zit er wss weer aan.

Probeer je minder blind te staren op wegen en meet liever bv je taille en dergelijke. Als jij echt geod doorsport dan zal je in dat soort dingen echt verschil gaan merken, maar niet per se in je gewicht. Want ik weet niet hoe lang je bent, maar je gewicht klinkt al niet heel hoog.

Als je door blijft sporten gaan die nieuwe spieren ook extra energie verbranden, om af te vallen is het dus nodig om eerst spieren te kweken (waardoor je wel bijkomt)